قالب لایت فرم و مزایای استفاده از آن

قالب لایت فرم
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۷ بروزرسانی شده است.

قالب لایت فرم یا قالب سقف پلاستیکی در واقع جایگزین بلوک های یونولیتی برای سقف می باشد. این قالب ها معمولا به رنگ سبز یا آبی در تیرچه ها به کاربرده می شوند. استفاده از یونولیت برای سقف ایراد در اجرا و محدودیت در انتقال دارد و امروزه کمتر از قبل مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین یونولیت هزینه ی بالایی دارد. در نتیجه از قالب پلاستیکی بجای یونولیت استفاده می شود که می توان از آن چندبار استفاده کرد.

قالب سقف پلاستیکی

از قالب های لایت فرم می توان بیشتر از ۵۰ بار استفاده کرد. از آن در دو نوع سقف تیرچه بتنی و فلزی استفاده می کنند. این قالب ها در طول های مختلفی از جمله ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۱۰۰ سانتیمتر ساخته می شوند و همچنین عرض ۴۳ سانتیمتر دارند. بهترین جایگزین بلوک های پلی استایرن (یونولیت)، قالب سقفی پلاستیکی می باشد. این قالب ها چون به صرفه تر هستند اخیرا بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند. این نوع قالب ها را تنها با یک نیروی کار ساده هم می توان اخر کار خارج کرد. همچنین اگر آسیب ببیند یا بشکند گارانتی تعویض دارد. نوع اجرای این قالب ها شبیه به اجرای پلی استایرن یا یونولیت می باشد و حتی آسان تر است.

سقف های تیرچه بلوک، بخاطر اینکه به راحتی و به سرعت اجرا می شوند در مقایسه با راه های دیگر ساخت سقف بتنی، بیشتر استفاده می شوند. اما ایراد آن این است که یونولیت برای طبیعت مضر می باشد.

نوع دیگری از قالب وجود دارد که تحت عنوان قالب یونیپلکس شناخته شده است. یونیپلکس استانداردتر از قالب لایت فرم می باشد و برای همه ی سقف ها قابل استفاده می باشد. به همین دلیل اخیرا پرطرفدار شده است.

هزینه و خرید

عوامل مختلفی روی هزینه ی قالب لایت فرم تاثیر دارد که عبارتند از مواد اولیه ای که در آنها به کار رفته است. در صورتی که جنس مواد اولیه ی خوبی داشته باشد می توان از این قالب چندین بار استفاده کرد. مورد دیگری که قیمت این نوع از قالب ها را تغییر می دهد خرید کردن از واسطه یا مستقیم از تولید کننده می باشد. مسلما خرید از تولید کننده ی اصلی به صرفه تر می باشد.
برای خرید این محصول بهتر است از یک متخصص مشورت بگیرید اما معمولا اجرای آن ساده می باشد و نیاز به نیروی ماهر نیست. فقط نکته ای که باید برای انتخاب قالب مد نظر قرار گیرد این است که ممکن است ابعاد قالب ها در نهایت همسان با متراژ سقف شما نباشد. در نتیجه مجبور شوید در بعضی بخش ها از یونولیت استفاده کنید که این مساله برای شما فرسایشی خواهد بود.

اجرای قالب لایت فرم

اجرای این قالب ها بدون نیاز به نیروی کاربلد انجام می شود. برای اجرای آنها باید ابتدا قالب ها را بین تیرچه ها جایگذاری کنیم، سپس بتن ریزی را روی آنها انجام دهیم. بعد از سفت شدن بتن قالب ها را از زیر سقف ها خارج می کنیم تا در موارد دیگر استفاده کنیم. در هنگام خارج کردن به تکنیک یا روغنکاری یا از این قبیل اقدامات احتیاجی نیست. بتن هزینه ی بالایی دارد و برای سقف اگر به میزان زیاد استفاده شود اضافی است و به کار نمی آید. در نتیجه این قالب ها قرار داده می شود تا در بخش هایی که نیاز نیست استفاده از بتن صرفه جویی شود.

معمولا سازندگان ساختمان بعد از اجرای سقف ها، قالب ها را برای پروژه های بعدی نگه می دارند. اما شرکت هایی هستند که می توانید از آنها قالب سقف پلاستیکی خریداری کنید و بعد از اتمام پروژه قالب ها را از شما می خرند. همچنین ممکن است فروشنده ی قالب، به شما گارانتی بدهد و در صورت شکستن آنها در زمان اجرا، بجای آن یک قالب نو به شما بدهد.

قالب لایت فرم

مزایا در مقایسه با یونولیت

استفاده از قالب لایت فرم مزایایی در مقایسه با یونولیت سقفی دارد که عبارتند از:

به دلیل اینکه این قالب ها غیرماندگار بوده و قابلیت استفاده مجدد دارند، از نظر اقتصادی به صرفه تر هستند. اما به دلیل اینکه یونولیت در سقف می ماند پس هزینه بالاتر می رود.

در صورتی که بنا ۵ سقف باشد هزینه ی آن با یونولیت تفاوتی ندارد اما بیش از این تعداد سقف استفاده از قالب جایگزین یونولیت بسیار به صرفه می باشد. مثلا برای ۱۰ سقف هزینه ی این قالب ها در مقایسه با یونولیت نصف می شود. این قالب ها را بین تیرچه ها قرار می دهیم بدین شکل باعث می شود بتن به میزان کمتری استفاده شود. این امر موجب می شود هم هزینه کاهش یابد هم سقف سبک باشد.

مقاومت این محصول زیاد است به همین دلیل در هنگام اجرا دچار شکستگی نمی شود.

در هنگام حریق نیازی به نگرانی نیست چون این قالب ها بعد از ساخت کنار گذاشته می شوند. اما یونولیت در سقف می ماند و در صورت آتش سوزی، یونولیت همانند بنزین موجب بیشتر شدن حریق شده و بسیار خطرناک می باشد.

دیگر مزایا

یونولیت ها به طبیعت آسیب می زنند و در طولانی مدت طبیعت را آلوده می کنند؛ اما قالب سقف پلاستیکی بدین شکل نیست.

از آنجایی که تیرچه ها برای سقف در دو سایز ۵۰ و ۷۰ سانت تولید می شوند، این قالب ها نیز همانند یونولیت در این دو ابعاد تولید می شوند.

به دلیل حجم بالاتر یونولیت هزینه حمل و نقل آن زیاد است بخصوص زمانی که پروژه از مکان تولید یونولیت دور باشد. ولی قالب های لایت فرم در هنگام بارگیری داخل هم چفت شده و فضای کمتری اشغال می کنند. در نتیجه هزینه ی حمل پایین می آید.

هنگام استفاده از یونولیت کارگاه های ساختمانی آلوده می شوند اما استفاده از این قالب ها این مشکل را ندارد.

نکته ی دیگری که در مورد یونولیت وجود دارد این است که خیلی اوقات در زمان بتن ریزی دچار شکستگی می شود. این امر موجب ایجاد خطر برای کارگران و همچنین هدر رفتن بتن می شود. اما در قالب لایت فرم این مسائل رفع شده است.

پست قبلی

راهکارهای عملی افزایش فروش را بدانید

پست بعدی

میلگرد کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک