تخریب و گودبرداری ساختمانی

تخریب و گودبرداری
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ بروزرسانی شده است.

تخریب و گودبرداری

همانطور که در مرحله ی قبل مطرح شد در ابتدا برای تخریب و گودبرداری ، ابتدا باید مجوز های لازم اعم از اخذ جواز یا پروانه ساخت و ساز از طرف شهرداری دریافت شده باشد. اولین در ساختمان سازی بعد از تهیه نقشه ها  گود برداری و پی کنی است. 

تخریب :

ساخت و سازهای شهری مربوط به تخریب و نوسازی ساختمان های کلنگی و قدیمی است که مالکان آن ها پس از طی طریق قانونی و اخذ پروانه ساخت از شهرداری نسبت به تخریب ساختمان فرسوده اقدام و بستر را برای ساخت یک ساختمان جدید با آخرین استانداردهای ساخت را فراهم می کنند.

لازمه یک تخریب اصولی و با کمترین حادثه، رعایت مراحل گام به گام تخریب با توجه به چک لیست آن است.

مراحل جمع آوری و برچیدن قطعات :

۱-قطع برق ساختمان از پشت کنتور

۲-درخواست قطع انشعابات گاز از اداره گاز محل مربوطه

۳-قطع آب ساختمان با بستن شیر فلکه از کنتور آب

۴-باز نمودن شیرآلات و تجهیزات برقی و مکانیکی شامل: آب گرمکن، پکیج، کولر آبی، کولر گازی، فن های سرویس بهداشتی و آشپزخانه، هود، کابینت های آشپزخانه و سینک، روشویی، سینک ظرفشویی، شومینه، گاز رومیزی، باز نمودن لامپ ها، باز نمودن کلید پریزها و لوسترها و چراغ های حبابی داخل و خارج ساختمان، بیرون کشیدن سیم های برق از داخل دیوارها

۵-ایجاد حریم ایمن طبق ضوابط شهرداری

۶-جداسازی شیشه ها از درب ها و پنجره ها

۷-جداسازی بازشوها (درهای چوبی و آهنی بازشو و پنجره ها)

۸-جداسازی پنجره ها، چهارچوب فلزی درب های چوبی، چهارچوب درب های فلزی از دیوارها

۹-جمع آوری عایق رطوبتی بام و مصالح شیب بندی و رسیدن به پوشش سقف

۱۰-چنانچه دیوارها باربر باشند و سقف از نوع طاق ضربی باشد، تخریب طاق ضربی و جداسازی تیرآهن ها

۱۱-چنان چه اسکلت ساختمان بتنی و ساختمان بیش از ۲ طبقه باشد، آجر فشاری ماشینی یا گری و ملات استفاده شده از نوع ماسه و سیمان است.

۱۲-به دلیل جدا نشدن ملات از آجر در حین تخریب دیوار آجرها از ملات جدا نمی شوند، لذا آجر سالمی از تخریب چنین دیوارهایی بدست نمی آید.

۱۳-چنان چه اسکلت ساختمان فلزی بوده و سقف از نوع طاق ضربی باشد ابتدا تخریب طاق ضربی و سپس تخریب دیوارها و سپس برچیدن اسکلت فلزی از بالاترین سقف به سمت پایین

۱۴-چنان چه اسکلت ساختمان فلزی و نوع پوشش سقف تیرچه بلوک باشد ابتدا تخریب سقف ها و دیوارهای هر طبقه با چکش هیدرولیکی و سپس برچیدن اسکلت فلزی از بالاترین قیمت اسکلت فلزی به سمت پایین

۱۵-چنان چه اسکلت ساختمان بتنی و پوشش سقف آن از نوع دال دو طرفه (تاوه بتنی) باشد، از بالاترین طبقه به سمت پایین با چکش هیدرولیکی تخریب می شود.

۱۶-اگر ارتفاع ساختمان از طول بازوهای بیل مکانیکی که چکش هیدرولیکی بر روی آن نصب شده بیشتر باشد در این صورت از بالا به پایین توسط چکش های بادی (کمپرسور) و چکش های برقی سقف دیوارها و سازه اصلی  تخریب می شوند و توسط کارگران به صورت دستی مواد ناشی از تخریب با ایجاد کمترین آلودگی و گرد و غبار به پایین و محوطه کارگاه هدایت شده و از آن جا بارگیری و به خارج از کارگاه منتقل می گردند.

۱۷-بارگیری و حمل مواد ناشی از تخریب شامل نخاله های ساختمانی و آهن آلات فرسوده غیرقابل استفاده و مستهلک قابل استفاده جهت کاربری های غیر سازه ای به خارج از کارگاه

۱۸-در صورتی که ساختمان دارای فونداسیون بتنی باشد، تخریب فونداسیون بتنی و بارگیری مواد ناشی از تخریب آن به خارج از کارگاه

۱۹-در صورتی که ساختمان آجری باشد و ملات استفاده شده ماسه سیمان باشد، آجرها به صورت سالم از ملات جدا نمی شوند.

پس از جداسازی پوشش سقف ها توسط ماشین آلات خاک برداری شامل: لودر، بیل مکانیکی و بیل بکهو همزمان با تخریب دیوارها و نخاله ها و مواد ناشی از تخریب بارگیری شده و به خارج از کارگاه حمل می گردد.

۲۰-توضیحات ضروری هنگام تخریب باید از انشعابات اصلی آب، برق، گاز و تلفن محافظت کرد تا هنگام عملیات تخریب به آن ها آسیبی نرسد.

۲۱-پر کردن مقداری از ارتفاع چاه های فاضلاب قدیمی با آهک و سپس با خاک یا مخلوط معدن و به هیچ عنوان با مواد ناشی از تخریب سقف ها و دیوارها این کار صورت نگیرد زیرا مکانی برای تجمع حیوانات و حشرات موزی ساختمان خواهد شد و آلودگی های زیست محیطی ناشی از چاه های فاضلاب فرسوده منتشر خواهد شد.

گودبرداری :

تخریب و گودبرداری برای انجام گودبرداری یک لودر و بیل به محل تخریب ساختمان آورده شد و اولین مرحله آغاز می گردد. عمق گود برداری در این زمینی بیش از ۱ متر  به علاوه چند سانتی متر ( محل عبور لوله ها )خواهد بود که هر بار توسط کارگران اندازه گیری می شد تا بیش از این مقدار گودبرداری نشود.

بعد از انجام گودبرداری عمل آزمایش خاک انجام می شود تا مشاهده شود  در سطح مربوطه میزان استقامت خاک آزمایش شود.قابل ذکرست در آزمایش مکانیک خاک گزارش وضعیت لایه های زیرین آمده و اجرای این تست بدون هزینه توصیه می شود.در صورت وجود هرگونه چاه با مصالح مورد نظر آن را پوشانده شود.

برای تخلیه خاک و نخاله ها ی ساختمانی رمپی درست شود که کامیون به داخل گودی رفته و خاک در همانجا بارگیری شود و همچنین ایجاد رمپ مانع ریزش گودی به داخل گودی میشود که بعدا توسط کارگران رمپ نیز خاکبرداری می شود.

در مکان های داخل شهر در کوچه هایی که عدم دسترسی  ورود ماشین های سنگین ندارند عمل گودبرداری از طریق بیل و کلنگ و چرخ دستی صورت می گیرد. ولی انجام گودبرداری دستی مقرون به صرفه نمی باشد.گودبرداری با وسایل مانند لودر و بیل مکانیکی بسیار با سرعت بالا و مقرون به صرفه انجام می گیرد.

بعد از عملیات گودبرداری و رسیدن به سطح مورد نظر و ایجاد سطح تراز، در این مرحله نقشه مربوطه در زمین با استفاده از گچ بصورت دقیق پیاده سازی می شود.  پس از پیاده کردن نقشه و کنترل آن در محلهای لازم اقدام به گود برداری می نمایند.

گود برداری علاوه بر فونداسیون برای آن قسمت از ساختمان انجام میشود که در طبقات پایین تر از کف طبیعی زمین ساخته می شوند همانند موتور خانه ها , انبارها , پارکینگ ها و غیره و در موقع گودبرداری چنانچه محل گود برداری بزرگ نباشد از وسایل معمولی مانند بیل و کلنگ و چرخ دستی استفاده می شود.

ارتفاع عملیات گودبرداری تا روی سطح فونداسیون می باشد.در این صورت لازم است محل پی های نقطه ای یا پی های نواری و شناژ ها را با دست خاک برداری نمود. ولی بهتر است که گود برداری را تا زیر سطح پی ها ادامه بدهیم زیرا در این صورت برای قالب بندی پی ها آزادی عمل بیشتری داریم.

در نتیجه پی های ما تمیزتر و درست تر خواهد بود و همچنین می توانیم خاک حاصل از چاه کنی و همچنین نخاله های ساختمانی را در فضای ایجاد شده بین پی ها بریزیم .

این مطلب از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد زیرا که معمولا در موقع گود برداری با ماشین صورت می گیرد که برای خارج نمودن نخاله ها و خاک حاصل از چاه فاضل آب از محیط کارگاه لازم است که از وسایل دستی استفاده نماییم که این امر مستلزم هزینه بیشتری نسبت به کار با ماشین میباشد.

البته در مورد پی های نواری این کار عملی نیست. زیرا معمولا پی سازی در پی های نواری با شفته آهک میباشد که بدو.ن قالب بندی بوده و شفته در محل پی های حفره شده ریخته میشود در این صورت ناچار هستیم در ساختمان های که با پی نواری ساخته میشود اگر به گود برداری نیاز داشتیم گود برداری را تا روی پی ادامه دهیم.

اجرا و نظارت فنی تخریب و گودبرداری توسط مهندس ناظر  :

۱ -­ بازدید از محل اجرای عملیات ساختمانی و کسب اطلاعات ضروری تاسیسات زیر زمینی موجود

۲– بررسی نقشه ها و انطباق نقشه با کار

۳ -­ کنترل ابعاد و اندازه ها

۴ – کنترل چاهای فاضلاب موجود

۵ – کنترل دسترسی های موقت

۶ –  کنترل سازه نگهبان (برای محافظت از ساختمان های فرسوده اطراف )

۷-­ کنترل ایمنی و نصب علائم مربوطه

پست قبلی

پشم شیشه

پست بعدی

ماستیک

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30