بتن رنگی چیست و چگونه تولید می شود؟

بتن رنگی
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ بروزرسانی شده است.

بتن رنگی که به عنوان یک بتن تزئینی شناخته می­شود، به طور مرسوم همان بتن خاکستری است که رنگ­ آمیزی و به رنگ­های مختلفی در می ­آید. پروسه رنگ کردن بتن از اواخر ۱۹۰۰ مرسوم است که توسط شرکت­های ساختمانی برای طراحی و اجرای نماهای پیش ساخته­ی ساختمان­ها به کار می­بردند. اما امروزه بتن رنگی در طراحی و جداسازی فضاهای بزرگ شهری و طراحی داخلی از پتانسیل بالایی برخوردار است. فضای رقابتی در تولید و عرضه بتن با پیشرفت در تهیه و اجرای آن رشد بسیاری داشته است.

فرآیند تولید بتن با رنگ های متفاوت

بتن با استفاده از سنگدانه ­های معدنی رنگی یا رنگدانه ­های شیمیایی تولید می­شود. این رنگدانه ­ها در سه شکل مختلف هستند؛ مایع، پودری، مصالح دانه ­دار. هرکدام از این فرم­ها خصوصیات و شکل کاربردی متفاوت خود را دارد. ذرات رنگدانه از اکسید آهن ساخته شده است، که ده برابر کوچکتر از ذرات سیمان تشکیل شده است. وقتی ذرات رنگدانه با مخلوط سیمان خیس ترکیب می­شود، رنگدانه ­ها در میان ذرات سیمان احاطه می­شوند. نسبت استفاده رنگدانه ­ها به میزان سیمان مخلوط شده است. هر چه رنگدانه­ ها بیشتر باشد بتن به دست آمده رنگ تیره ­تری دارد و هر چه مقدار رنگدانه مخلوط شده کمتر باشد رنگ به دست آمده روشن ­تر است.

نکات مهم در مورد بتن رنگی

رنگ بتن

در عمل آوری بتن با رنگ های متفاوت، استفاده از یک نوع سیمان تا آخر پروژه بسیار مهم است، زیرا با تغییر سیمان و حتی میزان آب اضافه شده در رنگ به دست آمده تاثیر می­گذارد. بتن رنگی به طور پیش ساخته در کارخانه ­ها موجود می­باشد و روش مقرون به صرفه ­ای برای دکور محیط است. کف­پوش­ های بتنی در مرحله بتن ریزی کف قابل اجرا است که سرعت اجرا را افزایش می­دهد. کف­پوش­ های بتن رنگی از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار هستند. توجه داشته باشید که آب زیاد کیفیت رنگ بتن را تحت تاثیر قرار میدهد. پس نسبت آب بتن را حتما رعایت کنید تا کیفیت رنگ بهتری داشته باشید.


چگونه کیفیت رنگ بتن را بالا ببریم

همانطور که می دانید، عیار بتن مشخص کننده مقدار سیمان به کار رفته در تولید بتن می باشد. به طور مثال بتن با عیار ۱۰۰، یعنی ۱۰۰ کیلوگرم سیمان در ساخت بتن استفاده شده است. عیار بتن در کیفیت رنگ و ماندگاری آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. هر چقدر بتن رنگی عیار بالا تری داشته باشد، کیفیت رنگ بهتر و طول عمر آن بیشتر خواهد بود. دلیل این موضوع آن است که آب کمتری در بتن استفاده شده و خمیر بتن رنگ بیشتری به خود جذب می کند.

نکته دیگری که برای داشتن بتن رنگی بهتر باید رعایت شود آن است که پس از اضافه شدن رنگ به بتن، حداقل ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مخلوط را میکس کنید تا رنگ کاملا یک دست شود.

شیوه صحیح نگهداری از بتن های تزئینی به چه صورت است؟

بتن تزئینی در معرض آفتاب تغییر رنگ می­دهد، پس در هنگام تهیه به شرکت ارائه دهنده و کیفیت آن توجه داشته باشید.
مطمئن شوید که سطوح بتن رنگی در مقابل ضربه و وسایل سنگین که خش ایجاد می­کنند قرار نگیرند.
مراقب باشید سطوح بتن تزئینی در مقابل رنگ ­های دیگر قرار نگیرد.

پست قبلی

استخر درساختمان

پست بعدی

نمای بایرامیکس

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک