گرمایش از کف ساختمان

گرمایش از کف
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ بروزرسانی شده است.

گرمایش از کف

گرمایش از کف به عنوان یکی از روشهای گرمایشی نوین در جهان شناخته شده وبه عنوان راحت ترین، سالم ترین و طبیعی ترین روش برای گرمایش خانه شناخته می شود.سیستم گرمایش از کف امروزه در تمام جهان به سایر سیستم های گرمایشی مانند رادیاتور و یا فن کوئل، در خانه های مسکونی، کارخانه ها و سوله های صنعتی ترجیح داده می شود.

سیستم گرمایش از کف می تواند ۲۵ تا ۳۰ درصد در مقایسه با سیستم های گرمایشی متداول مانند رادیاتور و یا فن کوئل در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

دلایل انتخاب این نوع گرمایش چیست  :

۱- تبادل کم دما بین کف و دیوارهای سرد

۲-سطح تابشی بسیار بزرگ (به اندازه مساحت فضای مورد گرمایش)

۳-دمای پایین آب در حال گردش در سیستم گرمایش از کف (بین ۳۵ تا ۵۰ درجه سانتی گراد)

مزایای گرمایش از کف :

۱-ایجاد آسایش و آرامش در بالاترین حد حالت بسیار دلپذیری است. سیستم انتقال گرما از کف به سیستم انتقال ایده آل بسیار نزدیک است.

۲- یکنواختی بودن حرارت در کل فضاها منزل

۳-سبکی وزن سازه، افزایش ارتفاع اتاق ها به دلیل حذف عبور لوله های تاسیساتی از روی یکدیگر (که عموما باعث بالا آمدن کف واحد ها و پر کردن کف در زمان ساخت می شود).

۴-صرفه جویی در مصرف انرژی

۵-آزادی عمل در طراحی و دکوراسیون داخل منزل در این نوع سیستم گرمایشی، به دلیل نبود رادیاتور فضای بیشتری در اختیار دارید.

۶-هوای پاکیزه تر و خشک نشدن هوا

۷-تمیزی دیوارها و اثاثیه منزل در سیستم گرمایش با رادیاتور، به علت سیکل گردش هوای داغ عموما دیوار های بالای رادیاتور به مرور زمان سیاه شده و دوده را به خود جذب می کنند.

۸-استفاده از منابع حرارتی مختلف قابل اجرا می باشد از جمله  موتور خانه، پکیچ و حتی حرارت خورشیدی می توانند در این سیستم مورد استفاده قرار گیرند.

۹-خشک تر باقی ماندن زمین های مرطوب و یا خیس (خشک شدن مکان های قابل شست و شو )

۱۰-رشد و نمو هرگونه قارچ و کپک در این محیط امکان پذیر نمی باشد.

معایب سیستم گرمایش از کف :

۱-زمان بر بودن گرم شدن کف ساختمان ، زمان مورد نیاز برای گرمایش ۳۶ ساعته می باشد. درهر ۱۲ ساعت ۵ درجه می توان به آن افزود. دلیل سرعت کم گرم شدن ناشی از گرمای ناگهانی، به کف شوک وارد نکند.

۲-عدم اعمال تغییرات در کفسازی به دلیل کف خواب بودن سیستم گرمایش از کف و عدم استفاده از اتصالات در لوله های کف خواب، پس از اتمام کف سازی دیگر نمی توان در کف ساختمان تغییر ایجاد کرد.

۳-قبل از اجرای گرمایش از کف باید روی لوله های آب، برق، گاز و غیره را به وسیله ملات سیمان هموار کرد تا سیستم گرمایش از کف را بتوان به درستی نصب کرد. این مشکل قابل حل می باشد، به این صورت که می توان با لوله کشی درست و استفاده از فوم بتن یا پوکه معدنی این مشکل را بر طرف کرد.

۴-اگر به درستی لوله کشی ها انجام نشود ، برای این اجرا که جز آخرین مراحل ساختمان سازی می باشد باید از مجری متخصص و مسلط به کار کمک گرفت تا سیستم بهینه کار کند و از ایجاد خسارت های احتمالی جلوگیری شود.

۵- قبل از سرامیک یا فرش کردن کفِ واحد، اجرا می شود؛ دلیل آن نیز جلوگیری از صدمه به لوله ها می باشد که باید پس از اجرای گرمایش از کف و اطمینان از درستی آن باید سریعاً کف پوش واحدها اجرا شود.

مراحل اجرای گرمایش از کف :

۱-انتخاب محل کلکتور :

محلی مناسب برا قرار گیری جعبه کلکتور را در نظر بگیرید؛ این محل باید دسترسی خوبی به سیستم تأمین کننده گرمایش (پکیج یا موتورخانه) و فضای اجرا گرمایش داشته باشد. دو کلکتور رفت و برگشت با سایز مناسب در جعبه کلکتور بسته شده که به تعداد فضاهای مورد نظر دارای انشعاب می باشد. نصب جعبه کلکتور در ابتدای کار عملیات اجرای کف را آسان می کند.

۲- عایق کاری و زیر سازی :

کف فوم های عایق که وظیفه جلوگیری از انتقال حرارت و اتلاف انرژی در جهت پایین و همچنین بستر اجرای لوله ها را برعهده دارند بر کف واحد و تا ارتفاع ۱۰ سانتی متری دیواره ها بپوشانید، تمامی درزها باید عایق کاری شوند.

۳-اجرای لوله کشی:

اجرای لوله کشی اصلی ترین قسمت کار است، ابتدا برای شروع لوله های پنج لایه که مناسب گرمایش از کف می باشند، به کلکتور بسته شده و در کف هر فضا بطور مجزا پهن می شوند.

روش پهن کردن لوله ها به دو صورت حلزونی (دایره وار) و مارپیچی (ردیفی) و ترکیبی از این دو روش می باشد.

روش دایره وارلوله ها از طرفین به سمت وسط اجرا شده و سپس از وسط به طرفین برگشته و به سمت کلکتور خروجی هدایت می شود.

روش ردیفی لوله به صورت ردیفی با فاصله معین از سمتی به سمت دیگر اجرا می شود و در انتها به سمت کلکتور هدایت می شوند.

فواصل لوله ها در هر دو حالت با توجه به مناطق آب و هوایی متفاوت می باشد که برای محاسبه دقیق تر می توان از نرم افزارهای مهندسی مربوطه کمک گرفت. یکی از نرم افزارهای موجود و قابل کار نرم افزارمی باشد که جهت محاسبه بار گرمایش از کف و سایر جزئیات آن می باشد.

۴-بتن ریزی و اجرای کف :

اجرای کف پوش پس از اتمام لوله کشی و تست نهایی سیستم گرمایش از کف کار به اتمام رسیده و کف محیط با استفاده از بتن پوشیده می شود، ضخامت بتن ۲ تا ۴ سانتی متر است. در نهایت می توان با استفاده از کف پوش مناسب (سرامیک، پارکت، موزاییک و…) محیط ساختمانی را زیبا کرد.

پست قبلی

نمای کرتین وال و روش های اجرایی آن

پست بعدی

سیمان رنگی

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30