مجله ساختمانی

نمای کرتین وال و روش های اجرایی آن

نمای کرتین وال
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ بروزرسانی شده است.

نمای کرتین وال :

نمای کرتین وال به معنی دیوار پرده ای می باشد. به عنوان یک سیستم پوشش دهنده خارجی ساختمان مورداستفاده قرار میگیرد. این نما یک ایده مدرن و قابل قبول محسوب می شود. این نما در فضای کاری گسترده تری مورد ارزیابی قرار گرفته است و امروزه از دسته بهترین نمای بیرونی محسوب می شود. کرتین وال دیواری است که به غیر از بار وزن خود، هیچ گونه باری را تحمل نمی کند و هیچ نقش سازه ای ندارد. فقط نقش جدا کردن قسمت بیرونی و داخلی ساختمان را بر عهده دارد.

نمای کرتین وال یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان با سیستم پوشش با سازه خود ایستا است . در واقع بهترین نوع نمای شیشه ای ساختمان به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب می شود. این نوع نما معمولا از مصالح سبک بویژه ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته می شود.

ساختار اصلی نمای کرتین وال  آلومینیومی  ، یا در واقع همان پروفیل های آلومینیومی که شیشه بر روی آنها سوار می شوند؛ (لامل) نامیده می شوند.

در نمای کرتین وال، لامل ها در دو بخش افقی و عمودی که عبارتند از:

۱-لامل های افقی (ترنسم) :

در اجرای نمای کرتین وال ، به طور معمول لامل افقی در سایز طولی کوچکتری نسبت به مولیون (لامل عمودی) طراحی و اجرا می شود اما می بایستی که عرض لامل ها با یکدیگر برابر باشند.

۲- لامل های عمودی (مولیون) :

در این نوع نما طول مولیون ها از لامل ها بیشتر می باشد.وجود این اختلاف سایز در طول لامل ها به این خاطر بوده که بیشتر بار شیشه بر روی لامل های عمودی (مولیون) خواهد بود.

در افق دید بعضی از طراحان و آرشیتکت ها و به دلیل بالا رفتن سطح زیبایی بصری نما از داخل ، اندازه طولی ترنسم و مولیون را با یکدیگر برابر در نظر می گیرند که این بسته به ظرافت در طراحی نما و معماری می باشد.

سیستم کرتین وال به صورت کلی از دو بخش سازه نگه دارنده (لامل) و مصالح پرکننده (شیشه) تشکیل می شود. با توجه به نمای کرتین وال سازه ای باربر نیست، امروزه سازه ی نگه دارنده آن را با مصالح سبک می سازند. از مصالح سبکی مثل پروفیل های اکسترود شده آلومینیومی برای سازه ی نگه دارنده کرتین وال استفاده می شود. در این سیستم در بیشتر موقع از شیشه به عنوان مصالح پرکننده استفاده می شود. استفاده از چند لایه شیشه در این سیستم باعث ایجاد لایه ی هوا در پوسته ی ساختمان و عایق شدن ساختمان می شود.

مزایای نمای کرتین وال :

۱-کاهش مصرف انرژی

۲-سبکی در سازه و کاهش وزن ساختمان

۳-نهایت استفاده از نور در ساختمان.

۴-کاهش اتلاف انرژی.

۵-کاهش هزینه های تعمیرو  نگهداری.

۶-مقاومت بالا در برابر از طوفان و یا زمین لرزه.

۷-جلوگیری از دستبرد و سرقت.

۸-نمای کرتین وال به عنوان عایق صوتی و عایق حرارتی عمل می کند.

۹-زیبا سازی نما با انتخاب شیشه های رنگی مختلف.

۱۰-جذاب کردن هرچه بیشتر نما و جلوه شهر سازی.

۱۱-قابلیت کنترل دید در داخل ساختمان با استفاده از انتخاب مناسب شیشه ها.

۱۲-ایجاد یک محیط ایده آل و زیبا و خاص.

۱۳-ایجاد فضایی آرام و دلنشین متناسب با نوع انتخاب شیشه.

انواع روش های اجرای نمای کرتین وال :

۱-روش استیک یا کارگاهی :

بخش عمده ای از نما در محل پروژه و کارگاه ساختمانی صورت می گیرد. در این روش کلیه اتصالات پروفیل های آلومینیومی عمودی و افقی به سازه اصلی ساختمان توسط براکت های ضدزنگ انجام می شود. تمامی اتصالات در این روش بایستی به صورت همسان و هم ردیف نصب و اجرا شود. روش استیک زمان اجرای بیشتری را به طول می انجامد.

اجرای نمای کرتین وال وابسته به دو عامل استحکام و خطوط نمایان نما می باشد. نمای شیشه ای کرتین وال به روش اجرا می شود.

۲-سیستم درپوش دار:

زیرسازی اولیه در این نمای کرتین وال توسط پروفیل های افقی و عمودی انجام می شود. در این شیوه شیشه ها مستقیم بر روی لامل ها قرار گرفته و توسط درپوش ، شیشه را سمت از بیرونی بر روی لامل مستقر میسازند.

مقاوم کردن سازه برای مقابله با شرایط جوی استفاده ازلاستیک های آب بند در میان درز ها الزامی می باشد. به منظور حفظ زیبایی کار، می توان از درپوش های متنوعی با عرض و طول و طرح های مختلف بر روی لامل ها قابل اجرا می باشد.

۳-سیستم نیمه قابدار:

در اجرایی نمای کرتین وال یکی از عضو های مولیون یا ترنسم حذف شده و از چسب های سیلیکونی و لاستیک های عایق استفاده می شود.

۴-سیستم فریم لس :

در این شیوه با استفاده از اسپیسرهای شیشه یا فاصله نگهدار اجرا می شوند. توسط لقمه های مخصوص فلزی نگهداره شیشه بر روی وادار های آلومینیومی لامل فیکس و نصب شوند. فاصله ی خالی باقی مانده بین شیشه ها، توسط چسب های سیلیکونی مخصوص پر می شوند.

این روش جزء روش های اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد. اجرای این روش با توجه به نوع اتصال شیشه و میزان تحمل بار برای ساختمان های با تعداد طبقات بالا توصیه نمی شود.

فریم لس به دو روش اجرا می شود:

۱-فریم لس بدون قاب :

در نمای فریم لس بدون فریم ، قاب دور شیشه در این شیوه اجرا نمی شود و از بیرون فقط سطح شیشه بصورت صاف و درز کوچک میان شیشه ها مشاهده می شود. هر یک از دهانه ها در پشت خود دارای فریمی است که مانند قاب شیشه را در خود حفظ می کند. این فریم توسط لقمه های مخصوص آلومینیومی بر روی پروفیل های افقی نصب میشود. با این وجود سطح شیشه در نما کاملا یکدست خواهد بود.

۲-فریم لس با فریم :

در این روش شیشه ها در کارخانه ی تولید میشوند و بر روی فریم های آلومینیومی نصب می شوند. به صورت پنل های آماده در محل پروژه بر روی سازه نصب و اجرا میشوند.. این نوع نمای کرتین وال به عنوان یک سیستم مستحکم و مقاوم شناخته شده است. همچنین این سرعت اجرای بالایی نسبت به سایر روش ها برخوردار است.

پست قبلی

شیشه سکوریت و کاربرد های آن

پست بعدی

گرمایش از کف ساختمان

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30