آرماتوربندی در صنعت ساختمان سازی

آرماتوربندی
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ بروزرسانی شده است.

معرفی آرماتور

با خشک شدن بتن در سطح آن ترک‌هایی به وجود می‌آید که به آن جمع شدگی می‌گویند. برای جلوگیری از این پدیده از آرماتور استفاده می‌شود. آراماتور از جمع شدگی‌های شدید جلوگیری می‌کند، ترک‌ها را در سطح پخش می‌کند تا مقاومت کشش بتن را افزایش بدهد. آرماتور به مجموعه ای از میلگردها گفته می‌شود که طبق اصول و استاداردهای خاص قرار می‌گیرند. این میلگردهای فلزی بر روی خود برجستگی‌هایی دارد که عاج گفته می‌شود. آرماتوربندی با توجه به نقاط مختلف ساختمان متفاوت است. به طور مثال در ستون و سقف و پی ساختمان، هر کدام به شیوه‌ای بسته می‌شود.

تقویت فونداسیون ( پی) ساختمان با آرماتور

آراماتوربندی از مراحل اولیه صنعت ساختمان سازی است. پس از گودبرداری و مسطح کردن ناهمواری‌های زمین، نوبت به آرماتوربندی می‌رسد. در مبحث مقاومت فیزیکی بتن از استاندارد بالایی برخوردار است. اما جز مصالح ساختمانی است که مقاومت کششی پایینی دارد. به همین علت با کارگذاری آرماتور پی ساختمان را تقویت می کنند. جنس میلگردهای آرماتور از انواع فولاد با کیفیت های متفاوت است. بتن مسلح همان ترکیب بتن و آرماتور است که میلگردهای آن یه صورت یک دست و هم سطح در آن قرا گرفته است. این فناوری خاصیت کششی بتن را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. توجه به این نکته مهم است، که آرماتورهای پی نباید تماس مستقیم با خاک کف داشته باشند. امکان خوردگی و پوسیدگی میلگردهای آراماتور در تماس با سطح خاک افزایش می‌یابد.

مراحل آرماتوربندی در فونداسیون بتنی ( بتن مسلح)

ارزیابی و تخمین مقاومت ساختمان

تهیه و بازرسی میلگردها

جاگذاری آرماتورها

بتن ریزی قالب‌ها

نصب پایه‌های بتنی و شمع‌بندی

عمل‌آوری بتن قالب‌ها

باز کردن شمع‌ها و قالب‌ها

آرماتورها باید طوری بسته شوند که هنگام بتن ریزی از جای خود تکان نخورند. این میلگردها با مفتول‌های سیمی به یکدیگر بسته می‌شوند.

بررسی آرماتور طولی و عرضی ( خاموت):

میلگردهای فونداسیون به دو صورت طولی و عرضی کار گذاشته می‌شود. آرماتورهایی که در راستای طول سازه قرار می‌گیرند میلگردهای طولی، آرماتورهای عرضی که در عرض خم می‌شوند خاموت نامیده می‌شود. پرکاربردترین میلگرد در آرماتور‌بندی پروژه‌ها از میلگردهای شماره ده و هشت هستند. خاموت‌ها میلگردهای طولی را در کنار هم قرار می‌دهند و از جدا شدن شاخه های میلگرد جلوگیری می‌کند. خاموت ها در فواصل بیست سانتیمتر از یکدیگر بسته می‌شوند. همچنین میلگردها نباید با حرارت خم شوند و این عمل به صورت دستی انجام می‌شوند. خاموت گذاری صحیح در هنگام زلزله و یا نیروهای پیچشی وارد به ساختمان مقاومت آن را افزایش می‌دهد. فاصله خاموت‌ها در انوع فونداسیون و گستردگی سازه متفاوت است.

آرماتورهای حرارتی :

میلگردهای حرارتی نسبت به نوع معمولی آن از مقاومت بیشتری برخوردار است. قطر آرماتورهای حرارتی پنج میلیمتر است، که کمتر از دیگر میلگردها است. بیشترین کاربرد میلگرد حرارتی در سقف‌های تیرچه بلوک است.

استفاده از آرماتورهای افت حرارت از ترک خوردن سقف پس از بتن ریزی جلوگیری می‌کند. اجزای تشکیل دهنده این سقف ها بتن و آرماتور است. از مزایای این سقف سبک بودن آن است. همچنین میلگردهای حرارتی در دیوارهای حائل هم کاربرد دارد.

پست قبلی

علت کاهش کیفیت ساخت و سازها

پست بعدی

بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان و هفت راهکار

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30