وعده ساخت چهار میلیون مسکن

صفحه اصلیخبروعده ساخت چهار میلیون مسکن
akharin ajor
تحریریه آجر رو آجر
وعده ساخت چهار میلیون مسکن
در خصوص وعده ساخت چهار میلیون مسکن می توان گفت اقساط ۹ میلیون تومانی ماهانه در طرح نهضت ملی مسکن بازپرداخت متقاضیان این تسهیلات را به حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می رساند و همین موضوع نارضایتی متقاضیان را در پی دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، نهضت ملی بعد از گذشت سه سال از اجرای طرح مسکن ملی شروع شده و این روند در دولت سیزدهم باعث شده که متقاضیان واحدهای مسکونی هنوز نتوانستند واحدهای مسکونی خود را تحویل بگیرند که این موضوع باعث گلایه ی بسیاری از شهروندان در استان اردبیل شده است.

در اواخر دولت دوازدهم و با اجرای طرح ناقص مسکن ملی، برای متقاضیان کار ثبت نام و ساخت و ساز مسکن شروع شد اما با پایان دولت دوازدهم این کار ابتر ماند و دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا در قالب نهضت ملی مسکن، این پروژه را انجام دهد که بعد از گذشت ۱۶ ماه هنوز واحدهای احداثی در این ۲ دولت به متقاضیان تحویل داده نشده است.

چیزی که باعث نگرانی متقاضیان شده پرداخت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با توجه به تورم موجود و افزایش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی است که اقساط ۹ میلیون تومانی را برای متقاضیان به همراه داشته است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت گرانی ها گفت: شرایط اقتصادی کشور به هیچ وجه شرایط خوبی نیست و با افزایش قیمت مصالح ساختمانی چطور می توان به تأمین مسکن نیازمندان امیدوار بود و آیا وعده ساخت چهار میلیون مسکن محقق می شود؟

صدیف بدری بیان کرد: اصلاح اوضاع اقتصادی نیازمند بکارگیری روش های علمی و عملی اقتصاد است و حکمرانی اقتصادی امروز نیازمند اتخاذ تصمیمات سخت در اداره اقتصاد، اصلاح شبکه بانکی، مالیاتی و نظام ارزی و تجاری است.

حقوق کارگری کفاف اقساط مسکن را نمی دهد

مصطفی قره تپراقلو یکی از متقاضیان نهضت ملی مسکن در اردبیل گفت: با توجه به اینکه بسیاری در آرزوی خانه دار شدن هستنند و در ابتدای اجرای طرح ملی مسکن و نهضت مسکن قول برآورده شدن این آرزو با ما داده شد اما اکنون با اعلان شرایط خاص این مهم به آرزوی محال و دست نیافتنی تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت ماهانه ۹ میلیون تومان قسط برای یک واحد خانه نُقلی با شرایط درآمد ماهانه اقشار ضعیف جامعه غیرممکن است، افزود: در حالی که امرار معاش با حقوق ماهانه به سختی انجام می شود پرداخت چند میلیون اقساط نهضت ملی مسکن برای من و امثال ما کمرشکن است.

رحیمی دیگر متقاضی مسکن ملی در اردبیل گفت: با توجه به اینکه در دولت دوازدهم ما زمین مسکن ملی را ثبت نام کردیم و هر سه ماه یکبار ۵۰ میلیون تومان باید از این بابت به دولت پرداخت می کردیم، حالا چطور با حقوق کارگری بتوانیم ۹ میلیون تومان ماهانه اقساط مسکن ملی پرداخت کنیم؟

باید توجه داشت که مسکن ملی فرصتی در اختیار افراد جامعه ای که از اقشار ضعیف محسوب می شوند قرار داده شده است تا توانایی خرید خانه پیدا کنند و با شرایط اقساطی راحت تر هزینه های مربوطه را تأمین کنند اما اکنون با شرایط سخت و سنگینی که برای متقاضیان در نظر گرفته شده است چشم انداز این طرح چیزی جز با سر به زمین خوردن دولت در حوزه مسکن نیست.

زندگی زیر سقف قرض ها

در کنار تحمیل اقساط بسیار سنگین در تحویل این واحدها، متقاضیان به جای ۱۵۰ میلیون تومان آورده اولیه باید ۳۷۰ میلیون تومان آورده را تحویل دهند تا واحدهای مسکونی خود را تحویل بگیرند.

هر چند مسئولان استان اردبیل وعده دادند که بخشی از این واحدها آماده تحویل است اما به دلیل تأمین نشدن منابع آورده اشخاص، هنوز واحدی به متقاضیان تحویل داده نشده و در آستانه سال نو برخی از متقاضیان که آماده تحویل واحدها با پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان بودند، با مشکل تأمین آورده اولیه روبه‌رو شده و امیدشان را برای خانه دار شدن در سراب می بینند.

محمد زارع حسین‌زاده گفت: ۶ هزار واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل در حال احداث است که ۲ هزار و ۵۰۰ واحد آن در شهر اردبیل و مابقی در سایر شهرهای این استان است.

وی در ادامه تصریح کرد: برای طرح نهضت ملی مسکن که ثبت نام در سال گذشته انجام شد، بیش از ۹۷ هزار نفر در مراحل مختلف ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۳۳ هزار و ۸۰۰ نفر متقاضی مؤثر تشخیص داده شدند.

حسین زاده بیان کرد: افراد واجد شرایطی که مبلغ آورده ۴۰ میلیون تومان را واریز کردند، ۶ هزار متقاضی بوده و به همین تناسب تأمین زمین و احداث واحدها در شهرهای مختلف استان اردبیل شروع شده است.

بن‌بست تأمین چهار میلیون مسکن

حسین‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود فرمود: با تحویل واحدهای مسکونی در قبال پرداخت مبلغ اولیه، فروش اقساطی واحدها آغاز شده و زمینه برای پرداخت اقساط بدهی ها فراهم می آید.

وی با تأیید گلایه های متقاضیان از افزایش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی اضافه کرد: قرار بود این واحدها با ۱۵۰ میلیون تومان آورده اولیه و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداختی به متقاضیان واگذار شود.

حسین‌زاده بیان کرد: با توجه به تورم و افزایش قیمت ها این رقم تا ۳۷۰ میلیون تومان آورده اولیه و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شد تا امکان تحویل واحدها فراهم آید.

وی بالا بودن اقساط پرداختی برای متقاضیان و سنگینی این کار را یادآور شد و اظهار کرد: ما نیز قبول داریم که این رقم بازپرداخت تسهیلات سنگین است ولی تصمیم گیر نهایی مسئولان کشوری هستند و باید در این زمینه تصمیم قطعی و نهایی را اعلام کنند.

حسین‌زاده در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در شهر اردبیل در تأمین زمین مشکل وجود دارد و امکان ویلاسازی به هیچ وجه موجود نیست ولی در سایر شهرها به ویژه گرمی امکان واگذاری زمین برای ویلاسازی ها وجود دارد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: مرحله تهیه نقشه، اخذ پروانه و مراحل اجرایی پروژه ها در اکثر شهرها شروع شده و سعی بر این است تا واحدهای مسکونی وعده داده شده به موقع تکمیل و تحویل شود.

رشد بی وقفه قیمت تمام شده واحدهای مسکن ملی و وعده ساخت چهار میلیون مسکن

پیش از این برای بررسی قیمت تمام شده واحدهای مسکن مهر در استان اردبیل گزارشی با عنوان قیمت تمام شده مسکن ملی به ۷۲۰ میلیون تومان رسید با مسئول مربوطه منتشر شد.

حسین‌زاده اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم با همراهی بانک های عامل اجرای طرح نهضت ملی مسکن و خانه دار کردن افراد فاقد سرپناه بود که در این زمینه اقدامات و فعالیت های مؤثری نیز آغاز شده است.

وی تصریح کرد: به تناسب جمعیت جوان و نیاز به مسکن و اشتغال، طرح های مختلفی نظیر مسکن مهر و طرح ملی مسکن شروع شده ولی با توجه به روند تورمی، تأثیرگذاری بیشتری را در این حوزه و افزایش قیمت ساخت و سازها شاهد هستیم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: دولت برای تأمین مسکن جوانان و گروه های مختلف جامعه سعی کرده تا تأمین زمین و پرداخت تسهیلات را با اولویت آغاز کند که ما نیز از سال گذشته ثبت نام متقاضیان را انجام دادیم که مجموع متقاضیان در این طرح در استان اردبیل به ۹۷ هزار نفر رسید.

حسین‌زاده پایش و رصد دقیق شرایط این متقاضیان را یادآور شد و افزود: از این تعداد ۳۳ هزار نفر متقاضی واجد شرایط و تأیید صلاحیت نهایی معرفی شدند که ۷۰ درصد این متقاضیان نیازمندان واقعی به مسکن بودند.

وی اعلام چهار شرط اصلی برای برخورداری از مزایای نهضت ملی مسکن را یادآور شد و خاطرنشان کرد: عدم داشتن سابقه مالکیت، نبود مسکن، سکونت در محل تقاضا و شرط تأهل از جمله این شرایط بود که البته برای مجردان نیز شرایطی در نظر گرفته شد تا با ارائه تعهد برای تأهل در زمان تحویل مسکن آنها نیز بتوانند از مزایای این طرح استفاده کنند.

اجرای مسکن ملی در ۲۹ شهر اردبیل

حسین‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در ۲۹ شهر استان اجرای این طرح با واگذاری زمین به بنیاد مسکن آغاز شد تا به غیر از شهر اردبیل که جمعیتی بالای ۱۰۰ هزار نفر دارد، در مابقی شهرها بنیاد مسکن فعالیت خود را برای ساخت و تحویل واحدهای مسکونی انجام دهد.

وی بیان کرد: به غیر از اردبیل در سایر شهرها زمین مورد نیاز به سرعت تأمین شد و مشکل ما تنها در اردبیل با ۲۷ هزار متقاضی بود که تهیه زمین برای احداث با تأخیر و تعلل روبه‌رو شد.

حسین‌زاده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با بررسی گزینه های مختلف و تأیید در شورای مسکن قرار است به زودی زمین مورد نیاز در اردبیل نیز تأمین شود تا در کنار شروع ساخت یک هزار و ۷۰۰ واحد، مابقی متقاضیان نیز از این شرایط بهره مند شوند.

وی طرح نهضت ملی مسکن را متقاضی محور اعلام کرد و گفت: برخلاف سایر طرح ها، ما بر اساس تقاضا ساخت و سازها را انجام می دهیم و برای اینکه از تورم فزاینده در امان بمانیم، انتظار داریم تا متقاضیان آورده و پرداختی های خود را در اقساط مشخص شده انجام دهند.

یک بام و دو هوای مسکن ملی

کنترل قیمت مسکن در این اوضاع بازار شاید یکی از اصلی ترین خواسته مردم به ویژه افرادی باشد که با آرزوی خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند تا برای آینده خود سرپناه و سقفی بالای سر داشته باشند اما آنچه که اکنون از عملکرد دولت استنباط می شود چیزی جز سردرگمی و تحمیل هزینه های اضافی روی دوش متقاضیان مسکن نیست.

در این باره، نرخ گذاری و تعیین قیمت های متفاوتی تخمین زده می شد تا اینکه اخیراً با تصمیمات دولت نرخ هر واحد مسکن ملی به ۷۲۰ میلیون تومان رسید تا در کنار اعلام عجز و ناتوانی از سوی مسئولان استانی از دخالت در تعیین قیمت مسکن مسئولان دولتی به راحتی با چشم بستن به روی حقوق ماهانه اقشار ضعیف که بخش عظیمی از جمعیت متقاضیان مسکن را شامل می شوند، قیمتی را برای هر واحد تعیین کردند که پرداخت آن از عهده هر کسی برنمی آید.

حسین‌زاده در این باره تصریح کرد: پیش بینی ما تأمین ۱۵۰ میلیون تومان وام و ۱۵۰ میلیون تومان آورده متقاضیان برای ساخت مسکن به نرخ ۳۰۰ میلیون تومان بود اما با قیمت گذاری جدید این نرخ به ۷۲۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: ۲۳ بانک موظف به پرداخت تسهیلات مسکن در این طرح تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان هستند ولی تنها بانک عامل پرداخت تسهیلات را در استان اردبیل آغاز کرده و بقیه بانک ها نیز باید به سرعت پرداختی های خود را انجام دهند.

حسین‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما امسال از ۸ هزار و ۳۰۰ درخواست متقاضیان برای ۲ هزار و ۴۰۰ متقاضی قرارداد پرداخت تسهیلات را با همکاری بانک های عامل انجام دادیم که تنها ۲۳۰ مورد از این تعداد پرداخت شده است.

وی ضرورت همراهی بانک ها را در پرداخت این تسهیلات یادآورشد و اضافه کرد: امیدواریم کارها با سرعت بیشتری با همراهی بانک های عامل و دستگاه های زیربنایی انجام شود.

حسین‌زاده بیان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن برای دستگاه های مختلف تکالیفی را مشخص کردند که دستگاه های خدمات رسان زیربنایی نظیر آب، برق، گاز، مخابرات و… موظف هستند زیرساخت های لازم را فراهم کرده و تأمین واحد آموزشی و توسعه فضای سبز را در کنار ساخت مسجد با همکاری نهادهای مرتبط انجام دهند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: در کنار پرداخت تسهیلات، امیدواریم در این طرح خود متقاضیان نیز با سرعت بیشتری آورده اولیه خود را پرداخت کنند تا در فرآیند ساخت با مشکلاتی روبه‌رو نشوند.

متقاضیان نهضت ملی مسکن منتظر تصمیم انقلابی دولت سیزدهم هستند تا به نفع مردم و متقاضیان واحدهای مسکونی که اغلب از خانواده های کم درآمد هستند، وضعیت پرداخت تسهیلات و تقسیط آن به نفع این متقاضیان تمام شود.

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک