تأثیر شهرداری ها روی گرانی مسکن

صفحه اصلیخبرتأثیر شهرداری ها روی گرانی مسکن
akharin ajor
تحریریه آجر رو آجر
تأثیر شهرداری مسکن

بر اساس گزارش ایسنا، به گفته ی یک کارشناس بازار مسکن نوسانات قیمت مسکن به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله تقاضای بالا برای آپارتمان، تولید نسبتا کم مسکن، همچنین تأثیر شهرداری ها بواسطه بالا بردن هزینه های ساخت با رشد پی در پی عوارض صدور پروانه و تورم نهاده های ساختمانی هم به مشکلات می‌افزاید.

سعید آسویار گفت: نوسانات بازار مسکن، مسئله جدیدی نیست. ریشه این مساله به کمبود تولید مسکن در دوره های مختلف مربوط می‌شود و باعث شده تا امروز شاهد عدم تعادل بین عرضه و تقاضا باشیم.

او ادامه داد: جدا از اینکه تقاضای موثر و غیرموثر چه ویژگی‌هایی دارد در برهه کنونی، تعداد مسکن برای پاسخ به تقاضای موجود کافی نیست. این عدم تعادل در بازار مسکن به علاوه برخی قوانین دست و پاگیر و ضوابط اشتباه، بخش مسکن را دچار مشکلاتی کرده است.

تأثیر ضوابط اشتباه شهرداری ها در ساختمان سازی

این کارشناس بازار مسکن در شرح ضوابط اشتباه در بخش ساختمان سازی می گوید که بلندمرتبه‌سازی به دلیل جمعیت زیاد شهر تهران اجتناب ناپذیر شده و باید در قوانین تجدیدنظر صورت گیرد. این اقدام می تواند به ثبات بازار مسکن کمک کند.

او با بیان یک مثال در خصوص تأثیر شهرداری در ساخت و ساز توضیح داد: در حال حاضر اگر بخواهید ۶۰۰۰ متر مربع ساختمان مسکونی بسازید باید ۲۰۰۰ متر زمین داشته باشید. روند ساخت این ۶۰۰۰ متر دو دوره چهار ساله یعنی هشت سال زمان می‌برد. در صورتی که اگر ضوابط را اصلاح کنیم و تراکم را افزایش دهیم نیاز به ۱۰۰۰ متر زمین داریم که ظرف چهار تا پنج سال پروژه به اتمام می‌رسد. این موضوع موجب کاهش مدت زمان ساخت و کاهش قیمت می شود؛ دلیل آن این است که زمین کمتری به طرح اختصاص می‌یابد و قیمت بین واحدها سرشکن می‌شود.

سعید آسویار، مساله تورم را چالش دیگر بازار مسکن دانست و گفت: تغییر قیمت نهاده‌های ساختمانی به انتظارات تورمی می‌انجامد. به طوری که در ۴۵ روز گذشته مقاطع (قوطی، پروفیل و …)، میلگرد و ورق بین ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است. شورای شهر و شهرداری هم برای پوشش هزینه‌ها می‌خواهند عوارض را برای سال جدید گران کنند. در واقع تولید مسکن دچار سیکل معیوب تورم شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان گفت که کمتر کسی دیگر ریسک ساخت و ساز را می‌پذیرد. به طوری که بعضی سازندگان به سرمایه ‌گذاری روی زمین های شمال کشور و اطراف شهرهای بزرگ روی می آورند و اقدام به پیش‌خرید می‌کنند. در واقع سازندگان به سوداگران تبدیل شده‌اند. با این فرایندها ممکن است موتور محرک بخش مسکن کند شود.

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک