داکت اسپلیت چیست؟ انواع، مزایا و معایب

این مقاله در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ بروزرسانی شده است.

داکت اسپلیت یکی از سیستم های تهویه مطبوع می باشد که امروزه مورد استقبال سازندگان ساختمانی قرار گرفته است. این سیستم توانایی گرمایش و سرمایش را همزمان دارد. درواقع می توان گفت ترکیبی از گولر گازی و پکیج می باشد. در این مقاله به طور جامع آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت سیستم تهویه مطبوعی است متشکل از دو بخش (یونیت داخلی و خارجی). یونیت خارجی یا همان کمپرسور در فضای بیرون نصب شده و وظیفه خنک کردن هوای داخلی را بر عهده دارد. یونیت داخلی همانطور که از اسمش مشخص است در داخل محیط و داخل سقف نصب می شود. وظیفه این یونیت توزیع باد گرم و یا سر به فضای محیط میباشد. هر اتاق یا بخش های محل از طریق کانال کشی به این یونیت متصل می شوند. سیستم کانال کشی باعث می شود تا هوا به طور یکنواخت در محیط پخش شود. عملکرد گرمایش داکت اسپلیت از طریق پکیج انجام میشود. درون یونیت داخلی یک کویل آب گرم از جنس مس تعبیه شده. آب گرم از طریق پکیج وارد این کویل شده و با فن گرمای منتقل شده به یونیت داخلی در محیط پخش می شود.

انواع داکت اسپلیت

  • کمپرسور دور ثابت
  • اینورتر (inverter)

کمپرسور با دور ثابت همیشه یکنواخت و با حداکثر توان شروع به کار میکند و پس از خنک شدن محیط و رسیدن به دمای مورد انتظار خاموش می شود. از این جهت مصرف برق بالایی خواهد داشت.

اما داکت اسپلیت اینورتر، از لحاظ مصرف برق بهینه شده است. به این صورت که برای رساندن دما مثلا از ۲۸ درجه به ۲۳ درجه ابتدا با مصرف ۳ آمپر شروع به کار میکند و رفته رفته به ۱۵ آمپر میرسد. و در انتها نیز همانگونه پلکانی به مصرف کمتر میرود و در نهایت متوقف میشود. نکته مهم در اینورتر ها این است که هیچگاه کمپرسور به طور کامل خاموش نمیشود  و همیشه دمای محیط را کنترل می کند.

مزایای داکت اسپلیت

  • توزیع یکنواخت هوا: به دلیل وجود کانال کشی هوا یکنواخت در تمام محیط پخش خواهد شد.
  • ورود هوای تازه: به علت کانال کشی میتوان مسیر ورود هوای تازه تعبیه نمود تا در محیط هایی مثل بیمارستان ها هوای تازه همیشه در گردش باشد.
  • فیلتر هوا: قرار گرفتن فیلتر هوا در مسیر برگشت هوا به پاکیزگی هوای ورودی کمک خواهد کرد. این فیلترها به راحتی قابل شستشو بوده و نیاز به تعویض ندارند.
  • گرمایش مقرون به صرفه: با نصب کویل آب گرم می توان به راحتی از گرمایش پکیج و موتورخانه برای گرمای محیط استفاده نمود. این سیستم نسبت به حالت گرمایش از طریق مصرف برق، هزینه کمتری در بر خواهد داشت.
  • قیمت مناسب: برای محیط ۱۱۰ متر با ۲ اتاق شما نیاز دارید ۲ دستگاه اسپلیت ۹۰۰۰ و یک دستگاه ۲۴۰۰۰ و یا ۳۰۰۰۰ برای سالن تهیه کنید. در صورتی که اگر از سیستم داکت اسپلیت استفاده کنید یک دستگاه ۳۶۰۰۰ برای کل ۱۱۰ متر کافی خواهد بود. مشخص است که هزینه چقدر کاهش پیدا می کند.

معایب داکت اسپلیت

  • عدم کنترل تمرکز دمایی: نمیتوانید هر اتاق را با دمای دلخواه تنظیم کنید. و با روشن کردن دستگاه کل محیط هم دما می شود.
  • مصرف برق بیشتر در شرایط خاص: زمانی که نیاز به خنک کردن همه فضا نباشد، به ناچار دستگاه کل محیط را گرم یا سرد میکند. و در این شرایط مصرف برق بیهوده خواهید داشت.
  • صدای فن: به دلیل قرارگیری داکت اسپلیت در سقف کاذب، عده ای از سرو صدای زیاد اعلام نارضایتی می کنند.
پست قبلی

وال پست چیست؟

پست بعدی

انواع ستون ساختمان براساس تحمل بار

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک