بتن اکسپوز چیست؟ انواع و کاربرد

این مقاله در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ بروزرسانی شده است.

بتن اکسپوز به المان های بتنی گفته می شود که جهت تزیین قسمت های مختلف یک سازه استفاده می شوند. امروزه استفاده از بتن اکسپوز برای زیباسازی نمای بیرونی، داخلی، راهرو ها، پل ها و … مورد توجه بسیاری از سازندگان و معماران قرار گرفته است.

بتن اکسپوز چیست

بتن اکسپوز به المان های بتنی گفته می شود که جهت تزیین قسمت های مختلف یک سازه استفاده می شوند. امروزه استفاده از بتن اکسپوز برای زیباسازی نمای بیرونی، داخلی، راهرو ها، پل ها و … مورد توجه بسیاری از سازندگان و معماران قرار گرفته است. سازه های طراحی شده به کمک اکسپوز در عین سادگی، نمایی مدرن و زیبا دارند.

انواع بتن اکسپوز

از بتن اکسپوز برای طراحی های نمای بیرون، دیوار های داخلی، کف سازی و غیره استفاده می کنند. از آنجایی که هدف از این نوع نما، زیبا سازی سازه میباشد، پس کیفیت قطعات بتن اکسپوز بسیار مهم می باشد.

بتن اکسپوز نما

این نوع از بتن های اکسپوز برای طراحی نماهای بیرونی ساختمان ها، پل ها، مجتمع های تجاری اداری و … استفاده می شوند. عموما سطح زمخت تری نسبت به موارد دیگر استفاده دارند. در ابعاد و طرح ها و اشکال هندسی متنوعی تولید می شوند. به علت عوامل مخربی که ممکن است روی این نما تاثیر بگذارند، کیفیت مصالح بکار رفته بسیار مهم می شود. عوامل مخرب از باد و باران گرفته تا نور خورشید و… همگی روی طول عمر نمای اکسپوز موثر خواهند بود.

بتن اکسپوز داخلی

طراحی داخلی با استفاده از بتن اکسپوز بیشتر برای محیط اداری، تجاری و یا لابی های ساختمان ها کاربرد دارد. برای فضای داخلی و کاربرد مسکونی به علت سرد و خشن بودن خیلی طرفدار نداشته و استفاده نمی شود. اکسپوز های داخلی سطوح صاف و یک دست تری نسبت به دیگر قطعات اکسپوز دارند.

بتن اکسپوز کف

اکسپوز کف دارای مقاومت بالاتری نسبت به دیگر انواع خود دارد. علاوه بر درصد پایین نفوذپزیری آب، در برابر سایش نیز مقاومتر می باشد. برای این منظور از مکمل های همچون ژل میکروسیلیس و الیاف استفاده می کنند. کف سازی با اکسپوز در محیط های عمومی و شهری، ویلا سازی، سالن های اجتماعات، نمایشگاه ها و … کاربرد دارد.

بتن اکسپوز دیوار

بتن اکسپوز چون دارای رنگ خنثی بوده گزینه مناسبی برای طراحی های مینیمال خواهد بود. رنگ طوسی در عین جذابیت، کمترین تاثیر را در رنگ های دیگر میگذارد. دیوار های راهرو، پارکینگ، و یا حتی دیوار پشت تلوزیون می تواند به کمک بتن اکسپوز طراحی زیباتری را تجربه کنند. استفاده از این نوع طراحی نیازمند یک طراح با تجربه خواهد بود. یک طراحی نا مناسب میتواند نتیجه عکس در بر داشته باشد.

بتن اکسپوز ساختاری

گاهی برای سازه های اصلی ساختمان از بتن اکسپوز می توان کمک گرفت. مثلا طراحی راه پله، ستون های پارکینگ و یا لابی ساختمان. 

عناصر تشکیل دهنده بتن اکسپوز

بتن اکسپوز از سیمان، ماسه، آب، رنگدانه (در شرایط خاص)، الیاف طبیعی یا مصنوعی، مکمل های چسبنده، روان کننده و … ساخته می شود.

مزایای بتن اکسپوز

  • هزینه به نسبت پایین و مقرون به صرفه
  • سرعت اجرای بالا
  • مقاوم در برابر سرما و گرما
  • عایق صوت و حرارت
  • زیبایی و سادگی
  • مقاوم در برابر زلزله و آتش سوزی
  • طول عمر بالا (حداقل ۷۰ سال)
  • تنوع در ابعاد و شکل
  • مقاوم در برابر خوردگی و سایش
  • سازگار با محیط زیست

معایب بتن اکسپوز

معایب بتن اکسپوز در مقابل مزایا می توان گفت بسیار ناچیز و حتی قابل کاهش می باشد.

از معایب اصلی میتوان به رنگ طوسی سیمان، که در تمامی بتن های اکسپوز ثابت می باشد اشاره کرد. قطعا امکان استفاده از تنوع رنگی را از ما خواهد گرفت. دومین مورد که میتوان به آن اشاره کرد این است که سیمان همیشه حس سرما منتقل می کند.

اما تا حدودی می شود این معایب را کمرنگ تر کرد. بطور مثال، استفاده از سیمان رنگی میتوان به رنگ و روح نمای اکسپوز کمک کند.

 

پست قبلی

بام پوش شینگل

پست بعدی

کاشی در صنعت ساختمان

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک