سیمان رنگی

سیمان رنگی
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ بروزرسانی شده است.
محتوای این مطلب

سیمان رنگی

سیمان رنگی نوعی سیمان سفید است که با استفاده از رنگدانه‌ها به رنگ‌های مختلف در می‌آید. سیمان به صورت کلی به رنگ طوسی یا سفید در کشور تولید می شود که معمولا برای ساختن سیمان رنگی، مواد رنگی معدنی بی اثر شیمیایی را به سیمان سفید می افزایند. با سیمان پرتلند معمولی نیز می توان فقط سیمان ها به رنگهای قرمز، قهوه ای و سیاه ساخت.

سیمان به رنگ های مختلف و سفید بیشتر به منظور کارهای تزئینی مصرف می شوند. رنگ سیمان باید در برابر عوامل جوی پایدار و مقاوم باشد. با توجه به نیازهای جدید در صنعت ساختمان و میل به ایجاد تنوع بیشتر در طرح ها استفاده از ملات رنگی کاربرد بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است که با داشتن مقاومت استاندارد در مقابل سایش آب و آفتاب استفاده از این ملات را توجیه پذیر کرده است.

مزایای سیمان رنگی

  1. یکپارچه و بدون درز بودن
  2. خاصیت چسبندگی به سطوح زیرین
  3. ثبات رنگ  در مقابل رطوبت و نور خورشید
  4. از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد
  5. براساس آیین نامه جدید بلند مرتبه سازی در زمینه سبک سازی ساختمان و دوری از مصالح جدا شونده در نما
  6. آب گریز و غبارگریز شدن نمای ساختمان
  7. سازگار با محیط زیست

ترکیبات رنگ دهنده سیمان

زمان مناسب برای تولید سیمان وترکیب اکسید ها در مرحله آسیاب کردن کلینکر سیمان میباشد. اضافه کردن مواد در هنگام ساخت ملات از مقاومت بتن کم میکند.

سیمان به رنگ های سفید، آبی، زرد، قرمز، سبز، قهوه ای، نارنجی و مشکی که هر کدام به جزء سفید داری ۷ طیف مختلف رنگی بوده و مجموعا ۵۶ رنگ را تولید می کنند.

ترکیبات اصلی مورد استفاده:

  1. اکسید تیتانیوم برای ساخت رنگ سفید
  2. اکسید آهن برای ساخت رنگ زرد، قرمز، قهوه ای و سیاه
  3. اکسید کرم برای تولید رنگ های سبز و زرد مایل به سبز
  4. اکسید منگنز برای تولید آبی آسمانی و لاجوردی
  5. اکسید کبالت برای تولید رنگ قهوه ‌ای
 

کاربرد سیمان رنگی در صنعت ساختمان

 در کلیه ملات ها و بتن اکسپوز کاربرد دارد.

  1. سیمان ها به رنگ های مختلفی به منظور ایجاد طرح های تزیینی و ملات های بندکشی رنگی و هماهنگی بیشتر تنالیته های رنگی سطوح مختلف در نما و یا کفسازی استفاده می شود. از کاربردهای سیمان رنگی برای ایجاد سطوح رنگی در اماکن عمومی است.
  2. به ملات بندکشی جهت هماهنگی بیشتر با سطح رویه می توان پودرهای رنگی اضافه استفاده نمود.
  3. تزیین کفپوش پیاده رو و نمای ساختمان ها
  4. نقاشی ساختمان و علائم ماندگار در کف خیابان ها
  5. محوطه سازی و زیباسازی فضای شهری

ماندگاری سیمان رنگی

ماندگاری سیمان رنگی تحت تأثیر شرایط آب و هوایی مختلف می‌تواند به عنوان یک جنبه حیاتی در مقاله مورد بحث قرار گیرد. با توجه به شرایط آب و هوایی گوناگون در مناطق مختلف جهان، مدت زمان ماندگاری سیمان رنگی نیز متفاوت خواهد بود. برای مثال، در مناطق با آب و هوای بسیار گرم و آفتابی، سیمان رنگی باید توانایی مقاومت در برابر اشعه UV و حرارت بالا را داشته باشد تا به مدت طولانی رنگ خود را حفظ کند. و یا در مناطق با باران فراوان، سیمان رنگی نیاز به مقاومت در برابر رطوبت و آب را خواهد داشت تا از فرسایش و پوسیدگی جلوگیری کند. بررسی مدت زمان ماندگاری سیمان رنگی در شرایط مختلف آب و هوایی، به معماران و سازندگان کمک می‌کند تا بهترین نوع سیمان رنگی را برای هر منطقه انتخاب کنند و به دنبال حفظ زیبایی ساختمان‌ها در تمام فصول سال باشند.

به طور میانگین می توان گفت: ماندگاری این پوشش‌ها به طور معمول ۵ تا ۱۶ سال باتوجه‌ به نوع پوشش استفاده‌شده می باشد. که پس از گذشت این مدت نیاز به تجدید پوشش‌دهی خواهند داشت.

پست قبلی

گرمایش از کف ساختمان

پست بعدی

تیرچه و کاربرد های آن

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک