ورق پلی کربنات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ورق پلی کربنات
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ بروزرسانی شده است.

ورق پلی کربنات ورقی سبک می باشد که شفاف، نشکن و انعطاف پذیر است. این ورق ها را به دلیل مشابه بودن با شیشه معمولی می توان در قسمت های مختلف ساختمان استفاده کرد. پلی کربنات از زیرمجموعه پلیمرهای ترموپلاستیک است که در صنایع قالب سازی و تغییرات حرارتی استفاده می شود. این نوع ورق از محصولات نوین ساختمانی می باشد که دارای مزیت هایی از جمله استحکام بالا و مقاوم بودن در مقابل اشعه مضر خورشید می باشد. درواقع بهترین جایگزین شیشه که در ساختمان می توان استفاده کرد ورق پلی کربنات می باشد.

تاریخچه ساخت ورق پلی کربنات

برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ دکتر دنیل فاکس، رزین پلی کربنات را تولید کرد. این ماده در شرکت جنرال الکتریک پلاستیک ساخته شد. آن زمان در هنگام شکستن پیوند دوگانه ی کربن، پلاستیک شفاف و بی رنگی ساخته شد که در واقع اولین پلی کربنات تولید شده به حساب می آمد.
ورق های پلی کربنات نیز در سال ۱۹۸۶ تولید شد و روانه ی بازار شد. از آنجایی که این ورق ها تنوع زیادی دارند، در زمینه های مختلف در ساختمان سازی کاربرد دارند.
پلی کربنات ها به این دلیل نام گذاری شده اند که دارای پلیمرهای مختلف گروه های کربنی می باشند. همین فرمول سبب خواص منحصر به فرد این محصول مثل شفاف بودن، مستحکم بودن در مقابل ضربه و مقاومت حرارتی شده است.

روش تولید و مواد اولیه

دو مدل روش تولید پلی کربنات وجود دارد: سنتز پلی کربنات به روش batch و روش دو مرحله ای ذوب.
در روش اول دی فنیل کربنات از ترکیب گاز فسژن و فنول بدست می آید. سپس ماده ی بدست آمده اگر با بیفنول آی واکنش دهد، پلیمر حاصل شده به عنوان مواد پلی کربنات بدست می آید. در روش دوم برای تولید پلیمر، از تبادل عناصر استری بین ترکیب دی فنیل کربنات و بیفنول آی استفاده می کنند.

ورق پلی کربنات

خواص ورق پلی کربنات

طلق های پلی کربنات معمولا در ابعاد ۲ در ۳ متر تولید می گردد.
به دلیل تنوع رنگی این محصول، امکان عبور نور بین ۳۵ تا ۸۲ درصد وجود دارد و میتوان با دیگر مصالح از نظر رنگ و طرح هماهنگی ایجاد کرد.
این ورق ها دارای یک لایه ی محافظ در برابر اشعه uv می باشند. در نتیجه فضایی امن در مقابل آفتاب را ایجاد می کند و همچنین رنگ و شفافیت خود را با تابش اشعه از دست نمی دهند.
این محصول در ضخامت های مختلف ۲،۳،۴،۶،۸،۱۰،۱۲ میلیمتر ساخته می شود و از دو بخش طول و عرض خم می شود.

مزیت

از جمله خواص ورق های پلی کربنات می توان به وزن کم آن اشاره کرد که موجب وارد نشدن وزن اضافی به سازه می شود. این ویژگی در مقاوم بودن در مقابل زمین لرزه تاثیر زیادی دارد. همچنین موجب حمل و نقل آسان تر آن می شود.
این محصول عایق حرارت و سروصدا می باشد، که موجب کاهش هزینه های انرژی می شود.
به دلیل خاصیت آنتی استاتیک بودن لایه بیرونی این ورق، گرد و غبار روی آن نمی نشیند و به راحتی با آب یا باران تمیز می شود.
از آنجایی که ورق پلی کربنات نشکن و مستحکم می باشد، در مقابل کشش و ضربه مقاوم است و فضایی مطمئن در مقابل سقوط اشیاء ایجاد می کند.
از مزیت های دیگر این محصول این است که آتش نمی گیرد و ویژگی خود خاموش کنندگی دارد.

انواع پلی کربنات

ورق های پلی کربنات از نظر جداره به چند دسته ی تک جداره (Flat PC) ، دوجداره و سه جداره (Hollow PC) تقسیم می شود. انواع تک جداره به دسته های صاف، مشجر و موج دار بخش بندی می شود. این نوع ورق در ضخامت های ۲ تا ۱۰ میلیمتر موجود هستند. ورق دو جداره هم دارای ضخامت ۴ تا ۲۰ میلیمتر هستند.
یک نوع دیگر از ورق پلی کربنات تحت عنوان طلق کریستال وجود دارد که عموما در بازار به شکل طرح دار و رنگی موجود است.

کاربرد

از ورق پلی کربنات می توان به عنوان جایگزین شیشه های معمولی استفاده کرد. همچنین در پوشش سقف متحرک، سقف کاذب، ورودی پارکینگ ها، سقف گلخانه و دیوار سوله ها استفاده کرد.
در مصارف دیگری از جمله شیشه چراغ خودروهای مدرن، پارتیشن بندی، اتاقک سازی، پوشش استخر، نورگیر انبار و سالن اجتماعات و همینطور در صنعت حمل و نقل کاربرد دارد.

ورق پلی کربنات

معایب طلق پلی کربنات

در کنار همه ی مزایایی که در مورد ورق پلی کربنات ذکر شد، این ورق معایبی نیز دارا می باشد که بهتر است قبل از تصمیم گیری برای خرید به آنها آگاه شد. یکی از این معایب این است که در شرایط آب و هوایی گرم، فضای محصور شده توسط این ورق ها بیش از حد گرم می شود.
درست است که این ورق ها آتش نمی گیرند اما هنگام حریق دودزا می باشند.
با اینکه این ورق ها از نظر شفافیت مشابه شیشه هستند، اما چون خش پذیر می باشند به مرور زمان ممکن است سطح آن ها کدر و خش دار شود.
این محصول به دلیل مزایایی که دارد قیمت بالایی دارا می باشد؛ مخصوصا بخاطر ماده اولیه گران و پوشش مقاوم در برابر اشعه uv که بهای بالایی دارد.

نحوه ی نصب

نصب کردن طلق پلی کربنات به دو شکل سقفی و دیواری اجرا می شود.
هنگام نصب این طلق ها باید اول مواد ریز و ذرات خارجی را از شیارهای داخل ورق پاک کنیم. سپس پیچ ها را تا جایی سفت کنیم که تغییر شکل موضعی در طلق ها ایجاد نشود. در مرحله ی بعدی باید بدانید که زهوار شیارهای طلق های پلی کربنات از پایین به بالا می باشد. همچنین شعاع قوس باید ۱۷۵ برابر ضخامت ورق تعبیه شود و با نسبت عرض به طول ۱ به ۲ اجرا شود.
از جمله نکات مورد توجه در نصب ورق های پلی کربنات می توان به نحوه ی قرار دادن آن اشاره کرد؛ یعنی سطحی که ضد اشعه uv می باشد باید به سمت خارج قرار گیرد و پس از نصب کامل، چسب حفاظ روی آن جدا شود.
به این نکته توجه کنید که زمانی که پیچ را سفت می کنید، ابزارتان لغزشی روی پیچ نداشته باشد.

پست قبلی

درب برش لیزری چیست و مزایای درب لیزری کدامند؟

پست بعدی

بازیافت میلگرد چیست و چگونه انجام می شود؟

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک