نازک کاری در صنعت ساختمان

مصالح ساختمانی

نازک کاری در صنعت ساختمان :

نازک کاری به عنوان پوشش نهایی که بر روی ساختار زیرین ساختمان قرار می‌گیرد احداث ساختمان کلاً شامل دو قسمت سفت کاری و نازک کاری است. عملیات نازک کاری مربوط به تزئینات ساختمان می باشد. ‌نازک کاری شامل تمامی عملیات اجرایی به جز سفت کاری بوده و شامل اندودکاری، عایق کاری، سنگ کاری، کاشی کاری، نقاشی، برقکاری، تاسیسات، نصب در و پنجره است.‌

روکشی که در داخل ساختمان برابر چشم بیننده قرار می‌گیرد، نازک کاری خوانده می‌شود. مصالح نازک کاری آخرین مصالحی هستند که کفها، دیوارها و سقف‌ها را پوشش می‌دهد.

در واقع نازک کاری ساختمان شامل مراحلی پس از سفت کاری (احداث بنا ، ستون ها و …) انجام میشود و به عنوان پوشش ظاهری ساختمان محسوب می گردد.در کل به کلیه عملیات هایی نظیر کاشی کاری ، نقاشی دیوار ها و سقف ساختمان, برق کاری کلید و پریز ها ، نصب تاسیسات از قبیل لوله ها و شوفاژساختمان و در نهایت نصب درب و پنجره ها طبق خواسته مشتری میگویند.

بعد از اتمامی مراحل سفت کاری و اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی پیمانکار نسبت به شروع نازک کاری ساختمان اقدام می‌کند که طی مراحل مشخصی صورت خواهد گرفت. هر یک از این مراحل باید دقیقاً طبق اصول و استاندارد‌ها و در زمان مناسب اجرا شوند.

مراحل نازک کاری ساختمان عبارتند از :

اجرای اندود گچ و خاک

سفید کاری

اجرای قرنیزها

عایق کاری سرویس‌های بهداشتی

سرامیک و کاشی کاری ساختمان

اجرای انواع سقف

اجرای نمای داخلی و خارجی

۱.اندود کاری :

پس از اتمام دیوار چینی و اجرای تأسیسات نوبت به گچ کاری دیوار‌ها می‌رسد. اندودکاری ساختمان را به طور کلی به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌کنند. در اندودکاری داخلی به دلیل دور بودن فضا از رطوبت معمولاً از گچ و خاک و در اندودکاری خارجی به دلیل تماس مداوم با شرایط مختلفی جوی و فراهم کردن مقاومت مناسب سازه در برابر آن از سیمان استفاده می‌شود. اندودکاری دیوار به عنوان یکی از مراحل نازک کاری ساختمان خود طی روند خاصی صورت میگیرد.

۲. سفید کاری :

سفید کاری از دیگر مراحل نازک کاری ساختمان بوده و به دلیل قرار گرفتن در روی کار در اجرای آن باید بسیار دقت داشت تا کیفیت حداکثری حاصل شود. این مرحله از نازک کاری بعد از اتمام اندودکاری و خشک شدن کامل آن صورت می‌گیرد. سفید کاری با استفاده از گچ صورت می‌گیرد. ملاتی که به منظور سفید کاری تهیه می‌شود نسبت به گچ و خاک زودتر سفت می‌شود و به همین دلیل هم هر بار نسبت به تهیه مقدار کمی از ملات گچ اقدام می‌کنند.

از آنجایی که سطح گچ در سفیدکاری به سرعت خشک می‌شود نمی‌توان پرداختی روی آن انجام داد. به همین دلیل اقدام به کشته کشی می‌کنند. به این صورت که یک ورقه کشته به ضخامت کمتر از یک میلی‌متر از روی سطح مورد نظر اجرا و با استفاده از ماله آن را کاملاً صاف و یکنواخت می‌کنند. این لایه خشک می‌شود ولی سخت نخواهد شد.

۳. اجرای قرنیز :

قرنیز کاری از دیگر مراحل نازک کاری ساختمان است. قرنیز‌ها در واقع می‌توانند از جنس‌های مختلفی مانند سنگ تراورتن و مرمر باشند. قرنیز‌ها روی سطوح گچ کاری شده قرار داده می‌شوند تا از سطح زیرین و پاخور خود در برابر نفوذ رطوبت و هر گونه ضربه احتمالی محافظت کنند.

۴.عایق کاری سرویس‌ بهداشتی:

به طور کلی عایق کاری به عنوان یکی از مراحل نازک کاری ساختمان در حمام و سرویس‌های بهداشتی صورت می‌گیرد. توصیه می‌شود برای بالا بردن کیفیت کار این عملیات در دو مرحله صورت گیرد. مرحله اول عایق کاری دیوار و مرحله دوم عایق کاری کف با قیر گونی است. در این صورت امکان آسیب دیدن قیر گونی کف در اثر رفت‌وآمد افراد از بین می‌رود.

۵. کفسازی و اجرای سرامیک و کاشی :

بعد از اجرای عایق کاری سرویس‌های بهداشتی نوبت به یکی از مراحل نهایی نازک کاری ساختمان یعنی سرامیک و کاشی کاری می‌رسد. در برخی از پروژه ممکن است قرنیز‌ها بعد از اجرای سرامیک‌های کف اجرا شوند. از آنجایی که دیوار بعد از اندودکاری کاملاً صاف و یکنواخت شده‌اند پس نیاز آن‌چنانی به پرداختن به آن‌ها نخواهد بود اما در مور کف و سرامیک کاری قضیه کمی متفاوت است.

قبل از اجرای سرامیک‌ها باید سطح زیر از نظر شاقول بودن و گونیا بودن کنج‌ها کاملاً بررسی و تمامی ایرادت احتمالی رفع شوند. کاشی گذاری دیوارها نیز عمدتاً به سه روش دوغاب ریز، ملات گذاری استفاده از چسب‌های مخصوص صورت می‌گیرد. روش ملات گذاری بیشتر برای  کاشی کاری زیر سقف‌ها استفاده می‌شود که در آن جا امکان استفاده از روش دوغاب ریزی وجود ندارد. استفاده از چسب‌های مخصوص نیز معمولاً در پروژه‌های بازسازی استفاده می‌شود.

۶. اجرای سقف کاذب :

اجرای سقف از دیگر عملیات‌های نازک کاری ساختمان است و در کل شامل نصب و اجرای انواع سقف از جمله سقف‌های کاذب و همچنین گچ‌بری‌ها می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به مطالب سقف کاذب و گچ‌بری مراجعه کنید.

۷.اجرای نمای داخلی و خارجی :

اقدام به اجرای نما در فضای داخلی و خارجی ساختمان از جمله مراحل نهایی نازک کاری ساختمان است. این عملیات شامل روش‌ها و مصالح مختلفی می‌شود که عمدتاً به سلیقه کاربرد و طراح بستگی دارد. نمای داخلی هم جزئی از طراحی داخلی بوده و در بخش‌های مختلفی از ساختمان می‌تواند اجرا شود.

پست قبلی

پویش آجر به آجر

پست بعدی

سفت کاری در ساختمان

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30