سیمان پوزولانی چیست ؟

سیمان پوزولانی
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ بروزرسانی شده است.

سیمان پوزولانی چیست؟

پوزولان ها موادی که در تولید سیمان به کار می روند ارزان تر و فراوان تر هستند. نسبت ترکیب پورزولان ۵ الی ۱۵ در صد و ۸۵ در آنرا سیمان پرتلند تشکیل می دهد. تولید پوزوالان به دو شیوه طبیعی و مصنوعی تولید میشود. سیمان های پوزولانی یکی از مصالح ساختمانی هستندکه تا بسیاری از ویژگی مطلوب سیمان پرتلند را دارا می باشند. ترکیب با سیمان پرتلند متفاوت می باشد. پوزولان ها به مواد آلومینی و سیلیسی گفته می شود که در دمای معمولی اگر در مجاورت آب با آهک مخلوط شوند، مواد ناپایدار ایجاد می کنند که قابل تبدیل به سیمان هستند.

افزودن پودر پوزولان ها به سیمان پرتلند منجر به تغییر خواص و مکانیزم سیمان و ساختار آن می شود. سیمان پوزولانی از ۱۵ درصد پوزولان تشکیل شده و دارای ویژگی های منحصر فرد فراوانی است. مواد پوزولانی نقش موثری در افزایش مقاومت بتن ایفا می کنند. همچنین استحکام بتن را در برابر عوامل مختلف بالا می برند.پوزولان هایی از جمله سرباره کوره آهن و خاکستر بادی نیز نفوذپذیری بتن را کاهش می دهند اما منجر به کم شدن مقاومت بتن در مقابل یخ بندان می شوند.

مزایای استفاده از سیمان پوزولانی :

۱.افزایش مقاومت بتن

۲.مقرون به صرفه و اقتصادی

۳.بدلیل وجود میکروسیلیس در منافذ موئینه نفوذ می کنند و یک بتن متراکم نفوذناپذیر

۴. مقاوم در برابر یخ زدگی و سرما

۵ .سیمان دارای پوزولان سرعت تولید حرارت ناشی از هیدراتاسیون را در سیمان کاهش می دهد.

۶. احتمال ترک خوردگی سطح بتن به دلیل خصوصیات ممتاز فیزیکی و شیمیایی سیمان وجود ندارد.

۷. در صورت استفاده از سیمان پرتلند پوزولانی در بتن ریزی، حجم بتن ریزی به میزان قابل توجه کاهش می یابد.

۸.مصرف پوزولانی تا حد زیادی استفاده از سیمان در بتن را کاهش می دهد.

۹.استفاده از پوزولان به مقدار چشمگیری منجر به کاهش هزینه های تولید سیمان می شود.

۱۰.سیمان پوزولانی مصالح ساختمانی و میلگرد های موجود در بتن را در برابر مواد خورنده محافظت می نماید.

۱۱.این سیمان مقاومت بالایی در برابر فاضلاب و مواد شیمیایی دارد.

معایب سیمان پوزولانی :

۱.ترکیبات شیمیایی موجود در پوزولان بالا بوده و سبب می شود مقاومت آن را در برابر عواملی که منجر به فرسایش و هوازدگی می شوند، کاهش می دهد.

۲.در پروژه های بتن ریزی عظیم که احتمال هوازدگی وجود دارد سعی می شود از سیمان پوزولانی استفاده نشود.

۳.علاوه بر آن مقاومت فشاری این سیمان در روزهای اولیه استفاده بسیار پایین است و بعد از ۲۸ روز به کیفیت مطلوب دست خواهد یافت.

انواع پوزولان :

۱-پوزولان های طبیعی :

این نوع پوزولان شامل انواع خاک های دیاتمه دار، شیل و چرت های اوپالینی، توف های شیشه ای، خاکستر های آتش فشانی و پوکه سنگ طبیعی نمونه هایی از انواع پوزولان ها که به هنگام بیرون ریختن از دهانه آتش فشان ها به سرعت در هوا  یا در زیر آب سرد شده به طوری که سیلیس موجود در آن بلوری نشده است و همچنین مواد دیگری مانند بعضی از رس ها ، شیل ها که برای بروز خواص پوزولانی نیاز به عملیات تکلیس دارند و از آن جمله می توان متاکائولین را نام برد.

ذخایر بزرگی از پوزولان های طبیعی در نقاط مختلف کشور وجود دارد که از آن جمله می توان تراس جاجرود ، پوکه سنگ هراز (دماوند) ، پوکه سهند و پوکه سنگ تفتان را نام برد.

۲-پوزولانهای مصنوعی :

پوزولان های مصنوعی واحد های نیروگاه های برقی که از ذغال سنگ به عنوان سوخت استفاده می کننند و کوره های متالورژیکی تولید چدن، فلز سیلیسیم و آلیاژهای فرو سیلیسیم مواد اصلی زاید صنعتی هستند که در این مراکز تولید می شوند.

این فرآورده صنعتی با بیش از ۸۵ درصد سیلیس بلوری نشده با ذرات بی نهایت ریز و کروی شکل با قطر متوسط حدود ۰.۱ الی ۰.۲ میکرون یک ماده به شدت فعال پوزولانی است. وزن مخصوص دوده سیلیسی حدود ۲.۲ گرم بر سانتی متر مکعب است.

تفاوت سیمان پرتلند و پوزولانی :

۱.سیمان پوزولانی کاملاً متفاوت میباشد ، زیرا این سیمان از افزودن پوزولان ها به سیمان بوجود می آید.

۲.گرمایی که از واکنش سیمان پوزولانی متصاعد کمتر از سیمان پرتلند می باشد.

۳.این سیمان در مقابل یون و سولفات مقاومت بالایی دارد ولی سیمان پرلند مقاومت چندانی ندارد.

کاربرد سیمان پوزولانی :

کاربرد های اصلی این نوع سیمان عبارتند از :

۱.تهیه بتن معمولی

۲.پروژه های سد سازی

۳.ساخت اسکله و بنادر

۴.بتن ریزی حجیم

برای فروش سیمان به سازندگان ساختمانی که مشتریان اصلی این محصول می باشند باید ساختمان هایی که نیاز به این محصول دارند را پیدا کنید. البته کار دشواری خواهد بود. وسعت جغرافیایی تهران و کرج انقدر زیاد است که بدست آوردن این اطلاعات برای شما خیلی سخت خواهد بود. خبر خوب اینکه میتوانید از بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر استفاده کنید. اطلاعات سازندگان دقیق و کامل برای شما فراهم شده. آدرس پروژه، مرحله ساخت، تعداد طبقات و متراژ، نام کارفرما و اطلاعات تماس آن.

به راحتی می توانید با تمرکز بالا برای فروش سیمان بر روی بازار هدف خود، بازاریابی انجام دهید.

 

 

پست قبلی

انواع بلوک در صنعت ساختمان

پست بعدی

هوشمند سازی ساختمان

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک