سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق

آتش‌سوزی از جمله حوادث غیرمترقبه‌ای است که در صورت بروز در یک ساختمان بزرگ یا مجتمع چندمنظوره، با توجه به تراکم جمعیت ممکن است تلفات جانی و خسارات مالی شدیدی به همراه داشته باشد. از این رو، تجهیز چنین سازه‌هایی به یک سامانه‌ی اعلام حریق خودکار و نیز قابلیت اتصال آن به یک سیستم اطفاء حریق خودکار، از مهم‌ترین الزامات ایمنی به‌شمار می‌رود. یک سیستم اعلام حریق در واقع، مجموعه‌ای از تجهیزات است که برای آشکارسازی علائم حریق و هشداردادن به کار می رود. این اقدام از طریق تجهیزات شنیداری و دیداری در زمانی که دود، آتش، مونوکسیدکربن یا دیگر علائم حریق به‌وجود می‌آید، انجام می شود.
راه های دیگری نیز برای ایمنی بیشتر در مقابل حریق مثل استفاده از درب ضد حریق وجود دارد.

اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی سیستم‌ اعلام حریق:

۱.سامانه ی مرکزی اعلام حریق

این سامانه وظیفه‌ی پردازش مرکزی و پایش و کنترل سیستم را بر عهده دارد. پروتکل ارتباطی سیستم که میان تمام دستگاه‌ها برقرار است، بر دو نوع سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر و سیستم اعلام حریق متعارف تقسیم‌بندی می‌شود. یکی دیگر از وظایف این سیستم‌ها، انتخاب نوع خروجی (آژیرخطر عمومی، آژیرخطر در جاهای خاص، تماس با مرکز آتش‌نشانی و سایر خروجی‌ها) است.

۲. تجهیزات تشخیص حریق

دتکتورها یا آشکارسازهای اعلام حریق (بسته به اینکه به کدام مشخصه‌ی آتش حساس باشند) در گروه‌های آشکارسازهای دود، آشکارسازهای حرارت، آشکارسازهای منواکسیدکربن، آشکارسازهای شعله و آشکارسازهای ترکیبی طبقه‌بندی می‌شوند.

۳.تجهیزات اعلام حریق

مجموعه‌ای از تجهیزات دیداری و شنیداری است که در زمان احساس خطر، هشدارهای لازم را ارسال می‌کند. انواع گوناگون آژیر ساده، آژیر فلاشر، آژیر سخنگو و انواع زنگ‌ها و بلندگوهای اعلام خطر برای محیط‌های داخل و بیرون ساختمان، از دسته‌بندی‌های این تجهیزات است. همچنین در این سامانه‌ها، معمولاً یک نمایشگر در قسمت‌های پرتردد یا نگهبانی‌ها که به‌صورت ۲۴ساعته حضور دارند، نصب می‌شود.

عملکرد سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق به دو دسته ی سیستم اعلام حریق دستی و سیستم اعلام حریق اتوماتیک تقسیم می شود. عملکردهای این دو نوع باهم متفاوت می باشد. در نوع دستی باید شستی فشار داده شود تا صدای آژیر پخش شود و به همه هشدار داده شود. در سیستم اتوماتیک به محض اینکه حسگرها حرارت یا دود را تشخیص دهند، به کنترل پنل اطلاع رسانی می کنند. کنترل پنل هم به آژیر و فلاشر دستور می دهد و هشدار آن ها فعال می شود.

سیستم اطفاء حریق

اطفاء حریق، مجموعه اقداماتی است که برای مهار آتش و مقابله با آن صورت می‌گیرد. در سیستم اطفاء حریق خودکار، این عملیات به صورت خودکار و بدون حضور عوامل انسانی انجام می‌شود. با توجه به حساسیت بالای ساختمان‌های بزرگ و مجتمع‌های چندمنظوره و ضرورت اتخاذ تدابیر شدید ایمنی و امنیتی، تجهیز کل مجتمع به سیستم اطفاء حریق خودکار یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ایمنی به‌شمار می‌رود.
این سیستم با اتصال به سیستم خودکار اعلام حریق، به‌سرعت به‌کار افتاده و با توجه به برنامه‌ریزی‌های از پیش انجام‌شده، بهترین عملیات را در زمان مقتضی به انجام می‌رساند. از مهم‌ترین سیستم‌های خودکار اطفاء حریق می‌توان به سیستم‌های آبپاشی خودکار، سیستم اطفاء حریق گازی، سیستم اطفای حریق پودری، سیستم اطفای حریق فوم، سیستم اطفای حریق مِه یا پودر آب اشاره کرد.

انواع سیستم اطفاء حریق:

۱. سیستم آتش نشانی خشک

این سیستم در واقع برای زمانی تعبیه می شود که به دلیل گستردگی حریق نیاز به وارد عمل شدن ماموران آتش نشانی باشد. لوله های این سیستم در حالت معمولی خشک‌اند و آتش نشان ها با اتصال شلنگ های مربوط به ماشین های آتش نشانی به شیر ورودی اقدام به کنترل حریق می نمایند.

۲.سیستم آتش نشانی تر

این نوع سیستم اطفاء حریق در واقع برای استفاده توسط ساکنین ساختمان تعبیه می شود و هر شخصی می تواند برای خارج شدن آب از لوله ها اقدام به باز کردن شیر آن بکند.

۳.سیستم آتش نشانی ترکیبی

اغلب با توجه کاربری ساختمان ها و میزان خطر پذیر بودن آن ها، سیستم اطفاء حریق به صورت ترکیبی از سیستم خشک و تر طراحی و اجرا می شود.

پست قبلی

تقویت سازه های بتنی

پست بعدی

چهارچوب درب و فریم

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30