آتش سوزی در ساختمان

آتش سوزی

آتش سوزی اقدامات ایمنی و پیشگیرانه :

۱- نصب سیستم هشدار دود در خانه: این سیستم شانس زنده ماندن افراد در یک آتش‌سوزی مرگبار را بالا می برد.آلارم­های هشداردهنده دود را بهتر است در هر قسمتی از خانه مانند زیرزمین، داخل و خارج اتاق‌ها نصب کنید.

۲- تست کردن سیستم هشدار دود: لازم است هر ماه یکبار باطری این حسگرها چک شوند.

۳- ایمنی هشدار دود برای افراد ناتوان: برای افرادی که از نظر بینایی مشکل دارند باید زنگ هشدار کاملا واضح و قابل‌شنیدن باشد. همچنین برای افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند هشدار دود باید از طریق نور ارتعاشی یا چشمک‌زن صورت گیرد.

۴- چک کردن وسایل گرمایشی خانه: برای پیشگیری از آتش‌سوزی در خانه، همه وسایل گرم کننده باید بازرسی سالانه‌ داشته باشند. اگر از بخاری‌ استفاده می کنید لازم است قبل و بعد از هر استفاده، آن‌ها را به‌دقت بررسی کرده و هنگام استفاده، آن‌ها را حداقل یک متر از اجسام آتش‌زا دورنگه دارید.

۵- خاموش کردن فر یا اجاق‌گاز: پیش از خروج از منزل، فر یا اجاق گاز را خاموش کنید. توجه داشته باشید هر چیزی قابل اشتعالی را در نزدیکی فر یا اجاق‌گاز نگذارید. همچنین مطمئن شوید پرده‌ها روی اجاق‌گاز آویزان نیستند.

۶- ترک نکردن آشپزخانه در زمان پخت و پز: به هیچ عنوان یک ظرف در حال پخت روی اجاق‌گاز را به حال خود رها نکنید و از آشپزخانه خارج نشوید. اگر مجبور شدید هنگام آشپزی کردن، آشپزخانه را ترک کنید، اول شعله اجاق‌گاز را خاموش‌کنید و سپس به کارهای خود برسید.

۷- رسیدگی به ماشین خشک‌کن: در صورتی که از دستگاه خشک‌کن گازسوز در خانه استفاده می کنید لازم است آن را هرساله مورد بازرسی قرار دهید تا از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید.

۸- بررسی کابل‌های اتصال: به خاطر داشته باشید لازم است به طور مرتب وضعیت کابل‌های موجود در منزل مورد بررسی قرار گیرند.

۹- نگهداری صحیح مواد اشتعال‌زا: بسیاری از وسایل موجود در خانه مانند پاک‌کننده‌ ها و محصولات آرایشی قابل اشتعال هستند. برای پیشگیری از آتش‌سوزی باید از قرار گرفتن این وسایل در معرض نور خورشید و گرما جلوگیری کرد.

دوام سازی در برابر آتش:

آتش‌سوزی پدیده‌ایست که هر سازه در طول عمر مفید خود ممکن است آن را تجربه نماید. با گسترش شهرسازی‌های مدرن، پتانسیل خطرات ناشی از آتش‌سوزی و احتمال وقوع آن‌ها در سازه نیز گسترش یافته است. آنچه دارای اهمیت می‌باشد چگونگی پیشگیری و همچنین مقابله با خطرات آتش ‌سوزی در ساختمان‌ها می‌باشد که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

امروزه ساختمان‌های بلند شهری با اسکلت فلزی و بتنی ساخته می‌شوند، کارفرمایان بر حسب نیازهای خود یکی از این دو نوع سیستم سازه‌ای را انتخاب می‌کنند. ولی آنچه که کمتر در هنگام انتخاب سیستم سازه‌ای ساختمان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد ، توان مقاومت آنها در مقابل آتش ‌سوزی می‌باشد.قدرت تخریب آتش ناشی ازمیزان کار مایه حرارتی آزاد شده درهنگام آتش سوزی است.

بخشی ازاین گرما در فضای آتش پخش می شود و مابقی جذب مواد ساختمانی و اعضا می‌شود. درنتیجه، اعضای سازه‌ای استحکام مکانیکی خود را از دست می‌دهند و دریک دمای بحرانی تخریب می‌شوند و یا آسیب جدی به آنها وارد می‌شود. میزان خسارت ناشی ازآتش، ارتباط مسقیم با مدت و دمای ایجاد شده دارد.دوام سازه دربرابر آتش به عنوان مشخصه یک ساختمان، برای تحمل آتش وحفاظت ازآن تعریف می شود .

مزایای پوشش مواد پاشی معدنی ضد حریق:

  1. مقاومت بالا در برابر حریق و به تعویق انداختن فروپاشی سازه
  2. مقرون و به صرفه بودن
  3. سرعت و سهولت اجرا
  4. مقاومت در برابر سایش
  5. مقاومت در برابر خوردگی
  6. سبک بودن
  7. قابلیت اجرا بر روی سازه فلزی و بتنی
  8. سهولت در ترمیم
  9. مقاومت در برابر فرسایش

انواع آتش سوزی:

آتش‌ سوزی ﻧﻮع A: به ﻣﻌﻨﯽ آﺗﺶ‌سوزی ﻧﺎﺷﯽ از ﺳﻮﺧﺘﻦ ﻣﻮاد ﻗﺎﺑﻞ اﺣﺘﺮاق ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﮐﺎﻏﺬ، چوب، ﭘﺎرﭼﻪ و ﻣﻮاد ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ می‌باشد ﮐﻪ ﭘﺲ از ﺳﻮﺧﺘﻦ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮ به‌جای می‌گذارد.

 آتش ‌سوزی نوع B: آتش‌سوزی ناشی از سوختن مواد قابل اشتعال مانند روغن، بنزین، نفت و …

 آتش‌ سوزی نوع C: آﺗﺶ‌سوزی ﻧﺎﺷﯽ از ﺳﻮﺧﺘﻦ ﮔﺎز ﯾﺎ ﻣﺨﻠﻮﻃﯽ از ﻣﻮاد اﺳﺖ که به‌راحتی قابلیت تبدیل به گاز را دارد، مانند گاز شهری.

 آتش ‌سوزی نوع D: آﺗﺶ‌سوزی ﻧﺎﺷﯽ از ﺳﻮﺧﺘﻦ ﻓﻠﺰات قابل‌احتراق، مانند منیزیم و تیتانیوم.

 آتش‌ سوزی نوع E: آتش‌سوزی ناشی از دستگاه‌های الکترونیکی.

 آتش‌ سوزی نوع F: آتش‌سوزی ناشی از روغن‌ها و چربی‌های آشپزخانه‌ای.

محل مناسب نصب کپسول آتش نشانی در ساختمان :

  • بر اساس استانداردهای انجمن ملی حفاظت در برابر آتش ، اصول جانمایی و نصب خاموش‌کننده‌های دستی بر اساس نوع و وزن کپسول آتش نشانی تعیین می شوند. ارتفاع نصب برای کپسول های آتش نشانی که وزن آنها کمتر از ۱۸ کیلوگرم می باشد.  به گونه ای می باشد که سر کپسول با ۱.۵ فاصله از سطح زمین قرار بگیرد، و هر شخصی (کوتاه قد و بلند قد) بتواند کپسول آتش نشانی را از روی دیوار بردارد.
  • اما کپسول ها، که وزن آنها بیشتر از ۱۸ کیلوگرم می باشد. ارتفاع استاندارد نصب کپسول آتش نشانی متفاوت می باشد. بر اساس استاندارد این نوع کپسول های آتش نشانی به گونه ای بر روی دیوار نصب می شوند، که سر خاموش کننده در ارتفاع یک متری از سطح زمبن قرار گیرد.
  • کپسول ها بایستی در مکانی قرار گیرند که آسیب نبینند.
  • کپسول آتش نشانی را در زیر نور خورشید، برف و باران قرار ندهید.
  • کپسول آتش نشانی را در محلی قرار دهید که بدور از مواد اشتعال زا باشد.
  • محل مناسب نصب کپسول ها در کنار درب های ورودی و در دسترس می باشد.
  • اگر در آپارتمان زندگی می کنید در هر طبقه یک کپسول آتش نشانی باید وجود داشته باشد.
  • دستورالعمل استفاده از کپسول را در کنار آن قرار دهید.

ترتیب قرار گرفتن كپسول خاموش كننده در داخل ساختمان:

۱.توزیع همسان را فراهم كند.

۲.ایجاد دسترسی آسان را فراهم كند.

۳.به وسیله انباشتن و گذاشتن تجهیزات و مواد پنهان نشود.

۴.نزدیك به گذرگاه های عبور باشد.

۵.نزدیك به ورودی ها و خروجی ها باشد.

۶.از آسیب های فیزیكی در امان باشد.

۷.به راحتی قابل دید باشد.

در فاصله ای از كف نصب شود

پست قبلی

تاسیسات ساختمانی

پست بعدی

بابل دک

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30