سقف و انواع سازه های مختلف در صنعت ساختمان

انواع سقف
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۰۳ بروزرسانی شده است.

سقف و انواع سازه های مختلف در صنعت ساختمان

انواع سقف و سازه های سقف از جمله مهم ترین قسمت های ساختمان محسوب میشود که با شیوه های مختلف قابل اجرا می باشند. این بخش از بنا باید از مقاومت لازم در برابر نیروهای وارده برخوردار باشد تا دچار آسیب نگردد. سیستم های متفاوتی برای اجرای سقف توسط مهندسین و سازندگان به کار برده می شود.

۱.سقف با دال بتنی

سقف دال بتنی نوعی سقف است که به صورت یکپارچه از مصالحی مانند بتن و فولاد ساخته می شود. از این دال در ساخت انواع سازه با کاربردهای متفاوت در ساخت انواع  عرشه  پل و کفسازی ها استفاده می شود و اجزای تشکیل دهنده آن میلگرد و بتن هستند.

سقف دال بتنی

۲. سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک یکی از رایج ترین انواع سقف می باشد که در آن تیرچه ها نقش تیر فرعی را داشته و فاصله بین آنها با بلوک پر می شود. در این سقف بلوک ها نقش سازه ای ندارند. در ساختمان های اسکلت فلزی، بتنی و آجری از این نوع سقف استفاده می شود. سقف تیرچه بلوک وزن سبکی دارد و در برابر نیروهای افقی از مقاومت لازم برخوردار است.

در اجرای این سقف به جک های زیر سقفی نیاز نیست و سقف و اسکلت آن به صورت یکپارچه خواهند بود. استفاده از بلوک به جای بتن کششی این سقف را به سقفی مقرون بصرفه تبدیل نموده که استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است.

۳.سقف عرشه فولادی

این نوع سقف با استفاده از ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل ساخته می شود و اجزای آن شامل ورق گالوانیزه، فلاشینگ، گل سقف می شود. عرشه فولادی را می توان جایگزینی مناسب برای سقف های تیرچه بلوک در نظر گرفت. از مزایای این سقف می توان به ایمنی حین کار اشاره نمود زیرا بعد از اتصال ورق های گالوانیزه به سازه، سطحی یکپارچه ایجاد می شود که کارگران با خیالی آسوده می توانند بر روی آن کار کنند.

سقف های عرشه فولادی محصولاتی صنعتی هستند که باید از ورق هایی با مشخصات فنی و مکانیکی معینی تولید شوند. مشخصات فنی این نوع از ورق ها که شامل همه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مورد نیاز در ساخت و تولید هستند باید توسط کارخانه های تولید کننده ورق ارائه شوند. ضخامت هسته فلزی سقف های عرشه فولادی با توجه به شرایط سازه ای تعیین می شود.

کلیه مراحل تولید در ضخامت ورق ها تاثیرگذارند، از این رو کنترل کیفیت تولید ورق های خام از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین منظور در کشورهای مختلف دنیا استانداردهای گوناگونی برای کنترل کیفیت ورق سقف وجود دارد.

سقف عرشه فولادی

۴.یوبوت

سقف یوبوت یک سیستم سازه‌ای از نوع دال بتنی دو طرفه مجوف (توخالی) می باشد. در این نوع سازه بین میلگرد‌های بالا و پایین نوعی بلوک تو خالی از جنس پلی پروپیلن که یوبوت نامیده می‌شود به جای بتن میان سقف استفاده می‌شود. یعنی ابتدا این بلوک‌های خالی را می‌چینند بعد دورش را بتن‌ریزی می‌کنند به گونه‌ای که بتن سطح این بلوک‌ها را بپوشاند.

۵.سقف تیرچه کرومیت

این سقف ها نوعی سقف تیرچه بلوک محسوب می شوند که با استفاده از تیرچه فلزی با جان باز اجرا می گردند. در سقف تیرچه کرومیت فضای بین تیرچه ها با پلی استایرن، بلوک سیمانی، کامپوزیت و یا هر پر کننده دیگر پر خواهد شد. این سقف ها از انسجام بالا و صلبیت کافی برخوردار هستند و به دلیل عدم نیاز به شمع بندی، سرعت اجرای آنها بالا است.

سقف تیرچه کرومیت در مقایسه با سقف تیرچه بلوک معمولی وزن سبک تری دارد و همین امر وزن سازه را پایین می آورد. برای اجرای این سقف در بال تحتانی از یک تسمه و در جان از یک میلگرد خم شده استفاده می شود.

۶. سقف وافل

سقف وافل یا دال دوطرفه یکی از انواع سقف های مرسوم محسوب می شود. با استفاده از سیستم دال قابلمه ای ساخته می شود. به این سقف ها سقف قابلمه ای و یا سقف مشبک نیز گفته می شود. این سقف همانند دال دوطرفه است و در مقایسه با سایر سقف های مجوف و سقف های عرشه فولادی هزینه اجرای پایین تری دارد.

علاوه بر آن زمان اجرای سقف وافل به دلیل عدم نیاز به میلگرد تقویتی و اتصال آن به تیرها کوتاه تر می باشد. بتن ریزی یکپارچه بدون افزودن روان کننده از دیگر مزایای اجرای این سقف در نظر گرفته شده است.

سقف وافل

۷.سقف کاذب

این سقف ها از جمله سبک ترین نوع سقف به شمار می آیند که پس از نصب لوله های تاسیساتی می توان آن را اجرا نمود. سقف کاذب کناف، پی وی سی، رابیتس و … از جمله این سقف ها هستند که از اجزایی مانند الیاف پلیمری، توری، گچ و افزودنی تشکیل می شوند.

از مزایای این سقف می توان به وزن بسیار سبک، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، اجرای سریع و ایمنی بالا اشاره نمود. این سقف به راحتی بین تیرچه ها قابل اجراست و به سقف اصلی متصل خواهد شد.

سقف کاذب

۸. سقف پیش تنیده

در این نوع سقف از یکسری کابل با مقاومت کششی بالا به جای آرماتور استفاده می شود. این کابل ها تحت کشش قرار می گیرند و در دو سر تیر محکم گره زده شده و تثبیت می گردند. این کابل ها نیروی بارهای ثقلی را خنثی می کنند زیرا بعد از رها شدن متمایل به تبدیل شدن به حالت اولیه هستند، از این رو در زیر تار خنثی در بتن فشار زیادی وارد می شود که در برابر نیروی ایجاد شده توسط بارهای ثقلی در بتن قرار می گیرد.

پست قبلی

متر لیزری

پست بعدی

کارتن پلاست چیست؟

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک