دیوارپوش و انواع آن

دیوارپوش
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۸ بروزرسانی شده است.

دیوارپوش و انواع آن :

دیوارپوش یکی از مهم ترین ملزومات در طراحی دکوراسیون داخلی منزل اجرا می گردد. دیوار به عنوان جداکننده فضا در نظر گرفته می شود که علاوه بر این نقش می تواند یک عنصر دکوراتیو نیز محسوب شود. امروزه با استفاده از دیوارپوش های متنوع می توان نمایی بسیار زیبا در ساختمان ایجاد کرد.

این نوع متریال به عنوان عنصر دکوراتیو جذابیت ویژه ای به فضای داخلی میبخشد و علاوه بر ایجاد زیبایی در طراحی و دکوراسیون داخلی، دارای ویژگی های منحصر بفرد خود می باشد. امروزه استفاده از دیوارپوش ها در ساختمان دارای محبوبیت ویژه ای در میان مردم و صاحب خانه ها مرسوم شده است. همچنین در ساختمان های نوساز و یا ساختمان های بازسازی شده دیوارهای قدیمی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

در طراحی و دکوراسیون خانه جلوه بیشتری پیدا کند و زیباتر شود. از نظر جنس و ظاهر از متنوع در طرح و رنگ از جمله مزایای آن محسوب میگردد. انتخاب دیوارپوش با توجه به کارکرد و ویژگی های آن متفاوت می باشد.

نوع کاربرد و ویژگی هایی از جمله خاصیت ضد حریق و عایق صوتی و حرارتی بودن، از عواملی هستند که در انتخاب  دیوارپوش ها تاثیر می گذارند. دیوارپوش ها به دو دسته دیوارپوش های داخلی و خارجی تقسیم می شوند. از ویژگی های بارز دیوارپوش های خارجی می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر عوامل محیطی مانند بارش باران و تابش نورخورشید اشاره کرد.

آجر، سنگ، ورق های کامپوزیت و … از نمونه دیوارپوش های خارجی می باشند. دیوارپوش های داخلی متنوع در طرح و رنگ و پاسخگوی سلیقه های مختلف می باشند. از این رو رقابت در بین تولیدکنندگان برای ایجاد طرح های متنوع و زیبا بسیار بالا است.

انواع دیوارپوش :

۱. چوبی :

دیوارپوش های چوبی دارایی مقاومت بالایی می باشد، همچنین به منظور نگهداری طولانی مدت توصیه می شود از روکش های مختلف برای آن ها استفاده نمود. این نوع دیوارپوش دارای عملکرد عایق صوتی وعایق حرارتی می باشد و برای نصب آن نیاز به زیرسازی نیست. امروزه به دلیل گران بودن چوب و به منظور حفظ محیط زیست از چوب های مصنوعی مانند ام دی اف در ساخت دیوارپوش استفاده می شود.

در ساخت دیوارپوش چوبی از تخته های پهن و باریک از جنس چوب در رنگ های مختلف استفاده می شود. این دیوارپوش را می توان به صورت عمودی و افقی نصب کرد.

۲. چرمی :

دیوارپوش چرمی

دیوار پوش های چرمی اصولا در لابی هتل ها، مجتمع های تجاری، مسکونی و مهد کودک ها مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع دیوارپوش عایق مناسبی در برابر حریق و صدا است و دارای طرح های سه بعدی می باشد. نصب دیوارپوش های چرمی به دو روش صورت می گیرد. در روش اول از چسب های صنعتی که هم روی سطح مورد نظر و هم پشت دیوارپوش زده می شود، استفاده می کنیم.

۳. سه بعدی :

دیوار پوش سه بعدی دارای جلوه ای خاص و بی نظیری به طراحی و دکوراسیون داخلی خانه شما می بخشد. دیوارپوش ها از خاصیت ضدحریق برخوردار هستند و در برابر نفوذ آب مقاوم می باشند. اگر از دیوارپوش های سه بعدی در طراحی خانه استفاده نمودید.

۴. سنگی :

استفاده از این نوع متریال با سنگ طبیعی و مصنوعی به عنوان مصالحی مدرن و چشمگیری رواج پیدا کرده است. از دیوارپوش های سنگی برای نقاط کانونی خانه مانند دیوار پشت تلویزیون و یا اطراف شومینه استفاده می شود. از جمله مهم ترین ویژگی های این دیوارپوش ها می توان به مقاوم در برابر هرگونه ضربه و هرگونه خراشیدگی اشاره کرد.

۵. آلومینیومی :

این نوع متریال آلومینیومی از قطعات آلومینیوم کامپوزیت تشکیل شده اند. ضخامت این قطعات ۴ میلی متر می باشد. این نوع متریال در انواع تک رنگ، ترکیبی و طرح دار در دسترس می باشد. قطعات آلومینیومی به راحتی توسط چسب قدرتمندی که پشت آن ها تعبیه شده به دیوار می چسبند.

۶. کاغذی:

این نوع متریال کاغذی که عموماً با نام کاغذ دیواری آن را می شناسیم، در طرح ها و رنگ های متنوع وجود دارد. کاغذ دیواری ها انواع مختلفی دارند.

۷. PVC:

این نوع متریال هایی که در ساخت آن از پی وی سی استفاده شده در رنگ، طرح و ابعاد مختلف در دسترس می باشد. دیوارپوش های PVC بسیار با دوام بوده و در برابر نفوذ آب و آلودگی نیز بسیار مقاوم می باشند. از جمله ویژگی های این دیوارپوش ها می توان به قابل شستشو بودن آن ها اشاره کرد. استفاده از دیوار پوش پی وی سی در طولانی مدت مقرون به صرفه است زیرا این دیوار پوش ها عمر بالایی دارند و برای تمامی فضاها مناسب می باشد.

۸. پانل بتنی :

پانل های بتنی با قالب های گوناگون در طرح، رنگ و شکل های مختلف تولید می شوند. این پانل ها به صورت تخت و یا سه بعدی هستند و  ضخامتی حدود ۴ میلی متر دارند و برای نصب آن ها از چسب استفاده می شود.

۹. آکوستیک :

استفاده از این پوشش برای فضاهایی مانند اتاق جلسات، آمفی تئاتر و به طور کلی مکان هایی که نیاز به جذب صوت دارند، مناسب می باشد. پوشش های آکوستیک از پارچه هایی از جنس پلی استر و اولفین تولید می شوند.

کاربرد های دیوارپوش :

۱. راهرو منازل :

بخش ورودی خانه از اهمیت ویژه بسزایی برخوردار است. از انواع این نوع متریال را می توان در طراحی این بخش استفاده نمود. اگر سقف فضای ورودی کوتاه باشد، می توان با نصب دیوارپوش به صورت عمودی به بلندتر نشان دادن آن کمک کرد. نصب و اجرای دیوار ها نیز می تواند در جهت طولانی تر نشان دادن راهرو تاثیر گذار باشد.

۲. کاربرد آن در اتاق نشیمن :

اتاق نشیمن بسیار حائز اهمیت می باشد. در اتاق نشیمن، می توان از رنگ های مختلف در کنار یکدیگر استفاده نمود. برای مثال دیوار پشت تلویزیون را می توان با دیوارپوش آجری یا سنگی تزئین نمود و برای دیوارهای دیگر از کاغذ دیواری استفاده کرد.

۳. آشپزخانه :

انتخاب نوع مناسب دیوار پوش برای آشپزخانه نیاز به دقت فراوانی دارد. از آن جا که محیط آشپزخانه به دلیل وجود بخار غذا  مرطوب می باشد، و لکه های چربی نیز ممکن است به دیوار بچسبد باید توجه داشت ضد آب و قابل شستشو استفاده کرد.

در قسمت انواع دیوارپوش گفته شد، استفاده از شیشه ای برای پر کردن فضای کابینت ها بسیار مناسب می باشد.

۴. اتاق خواب :

استفاده از این متریال ها در اتاق خواب از محبوبیت بسزایی در میان افراد مختلف برخوردار است. در طراحی اتاق خواب گاهی تنها یک دیوارپوش برای تزئین دیوار به کار میرود و بقیه دیوارها با رنگ پوشانده می شوند. هم چنین استفاده در فضای پشت تخت خواب نیز جلوه زیبایی خواهد داشت.

پست قبلی

موزاییک در صنعت ساختمان

پست بعدی

چسب بتن

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30