تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ بروزرسانی شده است.

تابلو فرمان آسانسور :

تابلو فرمان آسانسور یکی از مهمترین بخش‌های آسانسور، محسوب می شود که می‌توان آن را مرکز پردازش سیستم دانست، دستور‌های لازم از طریق مدار فرمان به موتور فرستاده می‌شود و عملکرد موتور و مجموعه آسانسور وابسته به دستورات تابلو فرمان است.

در مورد هزینه راه اندازی این دو سیستم‌ها باید گفت که سیستم ۳ VF با توجه به وجود دستگاه اینورتر و قابلیت‌هایی که در اختیار کاربران قرار خواهد داد، هزینه اولیه بالاتری نسبت به سیستم دو سرعته خواهد داشت؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که سیستم ۳ VF با بهینه سازی مصرف انرژی، قادر به صرفه جویی مصرف انرژی به میزان %۵۰ است؛ ضمن اینکه سیستم‌های ۳ VF استهلاک کمتری داشته و از نظر سرویس و نگهداری کم هزینه‌تر هستند که با در نظر گرفتن این موارد می‌توان اطمینان داشت که هزینه اولیه پرداخت شده برای این سیستم ظرف مدت کوتاهی جبران خواهد شد.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، استفاده از تجهیزات و الکترونیک قدرت روز به روز گسترده‌تر می‌شود، امروزه آسانسور در بخش‌های مختلف از جمله : مسکونی، صنعتی، تجاری و به طور کلی هر واحدی که در آن یک موتور الکتریکی در حال کار است، از دستگاه کنترل دور موتور استفاده خواهد شد و آن را می توان جایگزین مناسبی برای روش‌های قدیمی دانست. شاید این تجهیزات اندکی نسبت به تکنولوژی‌های رایج در گذشته قیمت بالاتری داشته باشند، اما قابلیت‌ها و مزایایی که استفاده از این تجهیزات ایجاد خواهد کرد، کاربرد آن‌ها را چه از لحظ فنی و چه از لحاظ اقتصادی توجیه خواهد کرد.

عمده وظایف تابلو فرمان :

پذیرش درخواستها (شستیهای احضار)از کابین و طبقات

تشخیص موقعیت کابین در هر لحظه

پاسخگویی به درخواستها با توجه به نوع سرویس دهی

خفاظت الکتریکی از تجهیزات

کنترل جهت حرکت و سرعت موتور اصلی

کنترل تجهیزات الکتریکی مانند درب کابین ،ترمز،مگنت درب بازکن…

نظارت برحرکت بدون خطر کابین

نمایش مکان کابین

حالت عادی و بازرسی

قابلیت تنظیم  کف آسانسور و کلیه طبقات آسانسور از داخل کابین

قابلیت تعریف ورودی ها و خروجیهای برنامه ریزی شدهتابلو فرمان آسانسور انواع مختلفی دارد.دو نوع متداول این تابلو‌ها که در داخل کشور به طور گسترده استفاده می‌شوند، عبارتند از:

۱. تابلو فرمان دو سرعته:

در آسانسور‌ هایی که تابلو فرمان دو سرعته تعبیه شده باشد، از موتور‌هایی که دارای دو سیم پیچ بوده و لذا قادر به حرکت در دو سرعت مختلف هستند. نحوه عملکرد آن بدین صورت است که هنگام حرکت از حالت سکون، موتور با دور تند شروع به حرکت کرده و در زمان کوتاهی به سرعت مورد نظر (معمولا یک متر بر ثانیه) می‌رسد، و هنگام نزدیک شدن به سطح طبقه مورد نظر، به یکباره با تغییر دور موتور، سرعت آسانسور کاهش یافته (معمولا به نصف مقدار قبلی) و در مرحله بعد سرعت به صفر می‌رسد.

که با تغییر سرعت ناگهانی موتور، کابین آسانسور هنگام شروع به حرکت و توقف، جابجایی‌های ناگهانی خواهد داشت که این حالت مطلوب نبوده و حتی الامکان باید سعی نمود تا از این مشکل جلوگیری کرد. ضمنا با توجه به اینکه در این روش موتور آسانسور به طور مستقیم راه اندازی می‌شود، جریان راه اندازی ۵ تا ۷ برابر جریان نامی از سیم پیچ موتور عبور خواهد کرد که ضمن کاهش عمر موتور، مصرف برق آسانسور را افزایش خواهد داد

۲. تابلو کنترل درایو دار (۳VF) :

درایو یا کنترل دور موتور دستگاهی الکترونیکی است که می‌تواند با تغییر سطح ولتاژ و فرکانس، شرایط مطلوب جهت راه اندازی موتور‌ها را فراهم کند و قابلیت تغییر سرعت و گشتاور را در موتور ایجاد کند. در تابلو فرمان‌های درایو دار، با استفاده از یک دستگاه کنترل دور موتوراینورتر می‌توان شرایط مطلوب راه اندازی را ایجاد کرده و موتور آسانسور را به صورت نرم راه اندازی کرد.

این درایو‌ها با تنظیم ولتاژ و فرکانس این امکان را ایجاد می‌کنند تا موتور به یکباره از سرعت صفر به سرعت نامی نرسد، بلکه با دور آهسته شروع به حرکت کرده و با افزایش تدریجی ولتاژ به سرعت نامی خود برسد. در سیستم‌هایی که تابلو فرمان توسط درایو کنترل می‌شود، دیگر با مشکل ضربه و تکان‌های ناگهانی کابین مواجه نخواهیم بود.

عوامل موثر در انتخاب تابلو فرمان آسانسور :

نوع آسانسور

ترافیک

موتور

درایو

نوع کنترل

تعداد طبقات

سرویس دهی

درب

جعبه

اطلاعات تکمیلی

پست قبلی

فونداسیون (پی) و انواع آن

پست بعدی

نیلینگ و انکراژ

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30