آسانسور در صنعت ساختمان

آسانسور

آسانسور

آسانسور کلمه ای فرانسوی می باشد که به معنی بالابَر برای حمل بار یا  آسان ‌بَر (برای حمل انسان به‌کاربرده می‌شود و اتاقک متحرکی است که به‌وسیله آن از طبقه‌ای به طبقات بالا روند یا از طبقه بالا به پایین فرود آیند.

عبارتی دیگر، یکی از تجهیزات حمل‌ و نقل عمودی است که جابجایی مردم یا کالا بین طبقات را تسهیل می‌بخشد. آسانسورها عموماً به کمک موتورهای الکتریکی باعث حرکت عمودی کابین می‌شوند.

این موتورها با کمک کابل‌های کشش و سیستم متقابل وزن؛ مانند یک بالابر معمولی کار جابجایی را انجام می‌دهند، یا با پمپ هیدرولیک میزان مایعات را برای بالا بردن در یک پیستون استوانه‌ ای جک مانند تزریق و کنترل می‌کنند.

انواع آسانسور :

۱-مسافری:

این نوع وسیله های مسافری که وظیفه نقل و انتقال مسافران را از طبقه ای به طبقه دیگر دارند، به ذهنشان می رسد. این آسانسورها می توانند ویژگی های اضافی دیگری نیز داشته باشند، از جمله: بلندگوها برای پخش موسیقی یا اعلان ها، آگهی ها و تبلیغات صوتی و تصویری، و یا صفحه نمایش تلویزیونی.

آسانسورهای سریع (یا اکسپرس) یکی از انواع محبوب در ساختمان های بلند است. آنها از طبقه همکف تا لابی برج ها حرکت کرده و از بین طبقات عبور می کنند.

۲- باربری:

این نوع آسانسورها به منظور حمل بار و کالا طراحی شده اند، این آسانسورهای بزرگ می توانند بارهای سنگین را حمل کنند و قابلیت حمل آنها معمولا بیشتر از آسانسورهای مسافری است. بدنه داخلی بزرگ و قوی آسانسورهای باربری از کهنه شدن و خراب شدن آن جلوگیری کرده و بارگیری و تخلیه بار را آسان و محافظت شده می کند.

۳- مسکونی:

این نوع نسبت به آسانسورهای مسافری متداول پیچیدگی کمتری دارند. برخی از آسانسورهای مسکونی دارای طرح های منحصر به فردی هستند که زیبایی خاصی داشته و با معماری محیط اطراف سازگار هستند. برخی از این آسانسورها بسیار کوچک هستند و تنها می توانند با استفاده از یک سیستم بالابر پنوماتیک یک تا دو مسافر را حمل و نقل کنند.

۴- وسایل نقلیه:

این نوع آُسانسور معمولا در گاراژها یا در مراکز تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. این آسانسورهای هیدرولیکی، دسترسی به ساختمان ها را برای رانندگان راحت تر می کنند. برخی از آنها حتی می توانند بچرخند، به طوری که راننده فقط به جلو حرکت کند و هرگز نیاز نباشد دور بزند یا دنده عقب بگیرد.

۵- نفربر :

یکی دیگر از انواع آسانسورها، آسانسورهای نفربر می باشد که شبیه به آسانسور های باربری هستند، زیرا از آنها برای نقل و انتقال بار نیز استفاده می شود. آسانسورهای پیاده رو معمولا بارها و مسافران را در داخل خود جای داده و آنها را به طور مستقیم از زیر زمین به پیاده رو خیابان منتقل می کنند، یعنی آنها مستقیما رو به پیاده رو باز می شوند. این امر باعث می شود که فرآیند بارگیری و تخلیه بار بسیار سریع و ساده انجام شود.

طبقه بندی آسانسورها برحسب مکانیزم :

۱.آسانسور هیدرولیک :

آسانسورهای هیدرولیک توسط یک پیستون در قسمت پایین آسانسور نگه داشته شده و به بالا حرکت داده می شود. این آسانسور ها برای ساختمان های کم ارتفاع حدود ۲ تا ۸ طبقه کاربرد داشته و دارای حداکثر سرعت ۲۰۰ فوت در دقیقه می باشند . موتورخانه آسانسورهای هیدرولیک در پایین ترین سطح مجاور به چاله آسانسور واقع شده است.

این نوع آسانسور هیدرولیک دارای یک طناب قرقره در زیر کف چاله آسانسور می باشد که با پایین آمدن آسانسور ، پیستون جمع شده را می پذیرد . در برخی از تنظیمات این نوع آسانسور ، یک پیستون تلسکوپی موجود است که فرو می ریزد و نیاز به یک سوراخ کم عمق درزیر چاله دارد. حداکثر فاصله ای که این نوع آسانسور می تواند حرکت کند درحدود ۶۰ فوت است.

۲. آسانسورهای کششی :

انواع آسانسور های کششی توسط طنابی که بدور یک چرخ متصل به موتور الکتریکی در بالای چاله آسانسور قرار دارد ، حرکت داده می شوند. کاربرد این نوع از آسانسورها برای ساختمان هایی با ارتفاع متوسط و بلند بوده و سرعت حرکتی بسیار بیشتر از آسانسورهای هیدرولیک دارند. وزنه تعادل در این آسانسورها باعث می شود که آسانسور کارآمد تر از قبل باشد. آسانسورهای کششی به ۳ نوع اصلی به شرح زیرتقسیم می شوند :

۲-۱- آسانسورهای کششی گیربکس دار:

در این گونه از انواع آسانسور یک گیربکس متصل به موتور وجود دارد که چرخی را که طناب ها را حرکت می دهد ، می چرخاند. آسانسور های کششی گیر بکس دار تا سرعت های بالاتر از ۵۰۰ فوت در دقیقه می توانند حرکت کنند .

۲-۲- آسانسور های کششی گیرلس:

این نوع از آسانسور ها دارای چرخی می باشند که بطور مستقیم به موتور متصل شده است . آسانسور های کششی گیرلس تا سرعت های بالاتر از ۲۰۰۰ فوت در دقیقه را نیز می توانند طی کنند .

۲-۳- آسانسور های بدون موتورخانه :

این نوع از آسانسور ها بطور معمول از نوع کششی می باشند و فاقد موتورخانه در بالای چاله می باشند. موتور در قسمت فضای بالاسری و تابلو کنترل در قسمت بالای دیوار مجاور چاله آسانسور واقع می شوند.آسانسورهای بدون موتورخانه به مرور زمان دارای محبوبیت بیشتری می شوند .اگرچه ، نگهداری و ارائه خدمات برای این نوع وسیله ها به علت استفاده از نردبان مشکل تر می باشد .

پست قبلی

هوشمند سازی ساختمان

پست بعدی

پله برقی

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30