افزایش قیمت گاز برای سیمانی ها

صفحه اصلیخبرافزایش قیمت گاز برای سیمانی ها
akharin ajor
تحریریه آجر رو آجر
افزایش قیمت گاز

اخیرا نگرانی هایی در خصوص افزایش قیمت گاز برای سیمانی ها در بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد. این بحث نشان می دهد که دولت برای تصمیم گیری هایش مشکلات این صنف را در نظر نگرفته و بجای حل معضل کمبود انرژی، زمزمه های افزایش قیمت گاز وجود دارد.

بر اساس گزارش اخبار ساختمان، همزمان با سرد شدن شدید هوا، در کارخانجات سیمان بخصوص محل های دور از مناطق شهری، گاز قطع شده است. به همین دلیل این کارخانه ها مجبور به استفاده از مازوت شدند. همچنین هزینه ی دیرکرد هم به آنان اضافه شده است.

به طور کلی به دلیل محدودیت های گاز، کاهش تولید و نوسان در بازار سیمان پیش بینی می شود. این امر به این دلیل است که امسال بیش از همیشه بحران انرژی برای سیمانی ها وجود دارد. به این شکل که در فصل تابستان حداقل یک ماه قطعی برق و در فصل زمستان با قطعی گاز مواجه بودند.

افزایش قیمت گاز، بحران انرژی و تقاضای سیمان

بر اساس گفته ی فعالان این بخش، از آنجایی که با بحران انرژی و افزایش قیمت گاز همه ضرر کرده اند، افزایش قیمت محصولات سیمانی هم ضرر و زیان آنها را جبران نخواهد کرد.

در خصوص قیمت هم گفته اند که قیمت سیمان در مناطق مختلف کشور متفاوت است؛ به طوری که در بعضی مناطق مثل خراسان رضوی به دلیل ظرفیت تولید بالای سیمان و تقاضای پایین، سیمان با کف قیمت عرضه می شود. بدین طریق کارخانجات این مناطق ضرر بیشتری متحمل شده اند.

کارخانجات سیمان نقش مهمی در بازار سرمایه برعهده دارند. اما به دلیل کنترل بورس کالا توسط دولت و افزایش قیمت گاز حاشیه سودی برای کارخانجات سیمان باقی نمانده است. در نتیجه سهامداران سهام شان را از صنعت سیمان خارج کرده و سمت دیگری می روند.

گاز ۵۴ واحد سیمانی قطع شده است

رئیس انجمن سیمان در خصوص تولید و عرضه سیمان گفت: ما نگفتیم کارخانجات سیمان تعطیل شده اند، بلکه گفتیم گاز ۵۴ شرکت قطع شده و تولید با استفاده از مازوت انجام می شود.

حمید فرمانی در مورد اظهارات متولیان وزارت صمت گفت: ما هرگز اعلام نکردیم کارخانجات سیمان تعطیل هستند. به نظر می رسد وزارت صمت دشمن فرضی درست کرده و با آن دشمن فرضی در حال جنگ است.
وی ادامه داد: اعلام کردیم که گاز ۵۴ شرکت تولیدکننده سیمان به طور کامل قطع شده و این کارخانجات با استفاده از مازوت در حال تولید هستند که موجب شده تولید اقتصادی نباشد و با هزینه های بیشتری سیمان تولید کنیم.

فرمانی در مورد وضعیت عرضه سیمان توضیح داد: در حال حاضر تولید انجام می شود و کمبودی در حوزه سیمان وجود ندارد. احیانا شاید در برخی از مناطق عرضه کم باشد اما در مجموع عرضه ها مازاد بر نیاز است و اتفاقا سیمان های عرضه شده در بورس هم گاها به صورت کامل خریداری نمی شوند.

رئیس انجمن سیمان به قیمت سیمان نیز اشاره کرد و افزود: قیمت سیمان تفاوتی نکرده و ممکن است در برخی از بازارها در مناطق گرمسیری به دلیل داشتن موقعیت کاری خوب و تقاضای زیاد، قیمت کیسه های سیمان مقداری متفاوت از سایر مناطق باشد.

با اینکه رییس انجمن سیمان از قطعی کامل گاز ۵۴ شرکت تولید کننده سیمان و افزایش هزینه تولید سیمان خبر داده است اما کارشناسان ضمن تایید این اطلاعات باور دارند سیمان تولیدی در کشور گران تمام می شود و دیری نمی گذرد که به تعداد تعطیلی کارخانجات سیمانی افزوده شود.

برای اطلاع از سامانه پایش مصرف انرژی کلیک کنید.

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک