افزایش قیمت مسکن

صفحه اصلیخبرافزایش قیمت مسکن
akharin ajor
تحریریه آجر رو آجر
افزایش قیمت مسکن

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه در شرایط کنونی باز هم ممکن است در بخش مسکن افزایش قیمت داشته باشیم، گفت: این افزایش قیمت به ضرر بازار مسکن است چون درحالت رکود تورمی قدرت خرید مردم پایین می آید و خرید و فروش قفل می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، طبق آخرین آمار بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به ۴۸ میلیون و ۷۳ هزارتومان رسیده است و بسیاری از مردم دیگر توان خرید خانه ندارند.

یکی از مشکلات مهم بازار مسکن کمبود عرضه است. دولت سیزدهم برای افزایش تولید مسکن، طرح نهضت ملی مسکن را با هدف خانه دار شدن اقشار کم درآمد کلید زد. در این طرح دولت وعده داد که تا پایان کار دوره چهار ساله اش در ۱۴۰۴، چهار میلیون واحد مسکونی تحویل متقاضیان بدهد. وعده ای که ابراهیم رئیسی بار دیگر آن را در سفر اخیرش به مهریز یزد تاکید کرد. که به رغم تاخیر در پیشرفت ساخت یک میلیون مسکن در هر سال، دولت مصمم است چهار میلیون مسکن را به متقاضیان تحویل بدهد.

در این خصوص رئیس بنیاد مسکن اکبر نیکزاد عنوان کرد که سال نخست اجرای طرح نهضت ملی مسکن به تامین زیرساخت ها و تدوین قوانین سپری شد و اکنون این برنامه شتاب گرفته و تا پایان سال جاری ۴۸ هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان خواهد شد.

تقویت طرح های حمایتی

ایرج رهبر رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران درباره اجرای طرح های حمایتی دولت در بخش مسکن گفت: اگر دولت به دنبال این است که مردم مسکن دار شوند باید طرح های ملی و حمایتی در بخش مسکن نظیر طرح مسکن مهر و نهضت ملی مسکن را توسعه دهد. در این راستا، از آنجا که بیشتر متقاضیان توان تامین آورده مالی را ندارند باید تسهیلات بلندمدت با بهره کم و دوره بازپرداخت طولانی مدت اعطا شود تا مردم بتوانند از پس اقساط این تسهیلات بربیایند.

رهبر در خصوص گرانی و افزایش قیمت گفت: الان علت گرانی و افزایش قیمت در بازار مسکن این است که بازار عرضه و تقاضا با هم فاصله دارد و نیازمان به تولید مسکن خیلی زیاد است. چنانچه طبق آمار ۵۰ درصد مردم همچنان اجاره نشین هستند و به عرضه مسکن نیاز داریم اما به غلط می گویند ما خانه های خالی و اضافه داریم در حالی که بیشتر این خانه ها از نظر آمایش سرزمین و نوع ساخت به گونه ای است که به درد مردم ضعیف و کم درآمد که توانمندی مالی ندارند، نمی خورد چون اگر به دردشان می‌خورد تا به حال خورده بود و مسکن خالی نداشتیم.

آینده بازار مسکن چه می شود؟

ایرج رهبر عنوان کرد با توجه به شرایط کنونی و مدلی که الان داریم همانطور که تا به حال افزایش قیمت داشته ایم باز هم امکان اینکه افزایش قیمت داشته باشیم هست، منتها افزایش قیمت به ضرر بازار مسکن است چون وقتی قیمت ها متاثر از تورم موجود بالا می رود رکود تورمی رخ می دهد.

رهبر ادامه داد: در این حالت، قدرت خرید مردم پایین تر می آید و خرید و فروش قفل می شود. در این شرایط امکان ساخت مجدد برای سازنده ها هم نیست؛ بنابراین، باید قیمت ها کنترل شود و بالاتر نرود و هم راستا با آن، ساخت و ساز به طریق مشارکت با بخش خصوصی در سرمایه گذاری افزایش یابد.

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک