کم شدن متراژ خانه های در حال ساخت

صفحه اصلیخبرکم شدن متراژ خانه های در حال ساخت
akharin ajor
تحریریه آجر رو آجر
کم شدن متراژ خانه

بررسی ها نشان می دهد که در ادامه تورم ملکی سنگین متراژ خانه های در حال ساخت کم شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، امروز گزارش مربوط به پروانه های ساختمانی توسط مرکز آمار ایران منتشر شد. گزارشی که نشان می دهد زمستان سخت ساخت و ساز و عرضه مسکن همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش انجام شده در تابستان امسال ۱۵۸۸ پروانه ساخت مسکن در تهران صادر شده که نسبت به فصل بهار تعداد پروانه ها بیشتر از ۲ برابر شده است اما در مقایسه با تابستان سال پیش تغییری نکرده و در ساخت و ساز پایتخت بهبودی ایجاد نشده است.

تهران برای جبران کمبود مسکن سالانه به ساخت و عرضه حدود ۲۰۰ هزار واحد نیاز دارد. با توجه به برآوردها، پایتخت برای جبران کمبود عرضه در هر فصل نیاز به ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ پروانه ساختمانی دارد.

اصلی ترین و مهم ترین عامل گرانی بی‌حد ملک در پایتخت به واسطه بی ثباتی اقتصادی شدید، انتظارات تورمی بالا و سرمایه ای شدن این بازار است که در کنار آن کمبود عرضه هم نقش بسزایی دارد.

چرا خانه ها کوچکتر می شوند؟

بررسی ها نشان دهنده ی کم شدن متراژ خانه های در حال ساخت در فصل تابستان امسال برای چهارمین فصل پیاپی می باشد. در حالی که متوسط زیربنای املاک مسکونی در تابستان ۱۴۰۰ به حدود ۲۰۰ متر رسیده بود حالا به کف ۱۷۵ متری رسیده است. البته باید توجه کرد که زیربنا به کل متراژ واقع شده در زیر یک بنا گفته می شود؛ یعنی مشاعات، پارکینگ و موارد دیگری از این دست هم در این عدد محاسبه می شوند و تنها شامل متراژ مفید نیست.

با توجه به بررسی ها نکته مهم این است که هر گاه تورم ملکی از تورم عمومی جلو زده، به واسطه کاهش قدرت خرید، سازندگان هم به سمت ساخت خانه های کوچک متراژتر رفته اند و همین طور هم هر گاه که تورم عمومی از تورم ملکی جلوتر بوده و قدرت خرید مصرف کننده افزایش یافته، سازندگان هم به سمت ساخت خانه های بزرگتر حرکت کرده اند.

در ادامه تورم‌های ملکی سنگین در بهار امسال، در فصل تابستان متراژ خانه ها به حداقل مقدار تاریخی رسیده است. قبلا هم چندین مرتبه این متغیر به کف ۱۷۵ متری رسیده بود. حال باید دید با توجه به شدت گرفتن تورم بازار مسکن در فصل های پاییز و زمستان از کف ۱۷۵ متری به سطوح پایین تر و جدیدی وارد شده است یا نه.

برای اطلاع از قیمت بتن و فراورده های بتنی کلیک کنید.

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک