بحرانی تر شدن وضعیت بازار مسکن

صفحه اصلیخبربحرانی تر شدن وضعیت بازار مسکن
akharin ajor
تحریریه آجر رو آجر
وضعیت بحرانی بازار مسکن

گزارش بانک مرکزی حاکی از وضعیت بحرانی بازار مسکن در آذرماه ۱۴۰۱ در مقایسه با آذرماه ۱۴۰۰ می باشد. در واقع مسکن ۴۷ درصد رشد قیمت داشته و در تهران به قیمت متری ۴۸ میلیون تومان رسیده است.

بر اساس گزارش اخبار ساختمان، حجم معاملات مسکن تهران در آذرماه امسال در مقایسه با همین ماه در سال گذشته رشد ۴ درصدی داشته است. بررسی ها نشان دهنده ی حجم معاملات بیشتر روی ساختمان های قدیمی تر و ارزان تر می باشد. واحدهای زیر ۱۰ سال ساخت در سال گذشته ۵۴ درصد سهم معاملات آذرماه را شامل می شد؛ اما امسال به کمتر از ۴۶ درصد رسیده است. در عین حال تعداد معاملات ساختمان های بیشتر از ۲۰ سال ساخت، به بالاتر از ۵۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته رسیده است.

این تغییرات در اصل نشان دهنده ی وضعیت بحرانی بازار مسکن می باشد

رشد بی سابقه معاملات در ساختمان های قدیمی با توجه به مشکل نقد شوندگی آن در آینده، نشان می دهد که رشد قیمت مسکن ناشی از تورم و افزایش قیمت ارز، مسکن نوساز را نه تنها از دسترس تقاضای مصرفی که از دسترس تقاضای سرمایه ای نیز خارج کرده است، عقب ماندن توان اقتصادی خانوار در رقابت با افزایش قیمت کوچ اجباری تقاضای بازار مسکن به واحدهای مستهلک را سبب شده است.

این تغییر تعداد معاملات از ساختمان های نوساز به سوی ساختمان های قدیمی موجب دورتر شدن گردش نقدینگی از تولید و تولید کننده و وضعیت بحرانی بازار مسکن می شود.

همچنین این تغییر حجم معاملات با انحراف منابع از تولید، کاهش جوازهای ساختمانی را ناشی خواهد شد.

در نهایت با توجه به اینکه برآورد متوسط قیمت مسکن در هر متر مربع از معدل واحدهای معامله شده به دست می آید، با توجه به تغییر فراوانی معاملات از واحدهای نوساز (گرانتر) به سوی واحدهای مستهلک و ارزان تر، قیمت واقعی متوسط هر مترمربع در تهران بیش از ۴۸ میلیون تومان خواهد بود. می توان گفت قیمت مسکن در تهران بیش از ۴۷ درصد رشد داشته است لذا باید انتظار رشد به مراتب بیشتری در بازار اجاره نسبت به آمار معاملات خرید و فروش را داشته باشیم.

برای اطلاع از قیمت انواع شیشه کلیک کنید.

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک