تقویت سامانه شناسایی خانه های خالی و اخذ مالیات

صفحه اصلیخبرتقویت سامانه شناسایی خانه های خالی و اخذ مالیات
akharin ajor
تحریریه آجر رو آجر
مالیات خانه های خالی

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی توضیح داد: آمار ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در سطح کشور نشان دهنده‌ی این است که قانون اخذ مالیات از خانه های خالی آنطور که باید و شاید اجرایی نمی شود.

براساس گزارش اخبار ساختمان، منصور آرامی درخصوص روند اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی، گفت: وزارت راه و شهرسازی که سامانه جامع اطلاعات را دارد متولی اجرای این قانون است که در مجلس به تصویب رسیده است. سازمان امور مالیاتی نیز مسئول اخذ مالیات از خانه های خالی است اما اکنون این قانون به طور کامل اجرایی نمی شود.

میزان زیادی از این خانه ها در تهران واقع است

او افزود: در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خالی در سطح کشور وجود دارد و بخش زیادی از این واحدهای خالی نیز در تهران و به ویژه در شمال شهر قرار دارد. البته بنده فکر نمی کنم که اجرای این قانون بتواند بر تعادل قیمت مسکن تاثیر بگذارد اما این یک قانون است. هر کسی که خانه ای می سازد نباید آن را ۵ الی ۱۰ سال خالی نگه دارد بلکه باید آن را یا اجاره دهد یا به فروش برساند.

قانون اخذ مالیات از خانه های خالی

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که قانون اخذ مالیات از خانه های خالی ابزاری است که می تواند جلوی سفته بازی در این بازار را بگیرد. وی گفت که نباید ساخت خانه یا خرید خانه صرفا با این نگاه باشد که ارزش پول حفظ شود بلکه باید مالیات آن را پرداخت کرد.

وی افزود: اکنون یک سوپرمارکت در روستا هم مالیات می پردازد اما فردی که در منطقه ۱ تهران ۱۰۰ واحد خانه خالی دارد و آن را نگه داشته تا پنج سال دیگر قیمت آن چندین برابر شود، مالیات نمی پردازد. همان طوری که خرید و فروش هر کالایی مالیات دارد، احتکار آن نیز باید مشمول مالیات شود. ما با ساخت مسکن مشکلی نداریم اما فردی که با هدف سوداگری خانه را خالی نگه می دارد باید مالیات آن را بپردازد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نگاه ما باید اجرای قانون باشد. از طرف دیگر باید تاکید ما بر ساخت مسکن باشد. اینکه بگوییم افراد خانه نسازند درست نیست. بلکه باید خانه ساخته و آن را وارد بازار کنند. اگر هم آن را خالی نگه داشتند باید با ضریب های پلکانی پیش بینی شده در قانون، مالیات آن را بپردازند. در همه کشورها نیز بر روی کالا و خدمات مالیات گرفته می شود.

آرامی در انتها اشاره کرد: وزارت راه و شهرسازی باید به طور جدی در راستای تقویت سامانه خود به منظور جمع آوری اطلاعات و شناسایی واحدهای خالی گام بردارد و سازمان امور مالیاتی نیز سازوکاری را طراحی کند که مالیات قانونی پیش بینی شده از صاحبان خانه های خالی اخذ شود.

برای اطلاع از قیمت عایق و ایزوگام از سایت طراحان سازه بازدید بفرمایید.

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک