کناف بهتر است یا رابیتس ؟

کناف یا رابیتس

کناف بهتر است یا رابیتس ؟

کناف :

کناف به صفحات گچی یا گچ برگ ها می گویند که توسط شرکت کناف تولید می گردد. این محصولات نسبتا جدید بوده و جایگزین سیستم سنتی رابیتس سقف در بازسازی ساختمان شده است. سیستم کناف و رابیتس مزایا و معایب خاص خود را دارد که ذهن مهندسان را به خود مشغول کرده است.

در واقع کناف نوعی صفحه روکش دار گچی می باشد که نسل جدید گچ به شمار می رود. این محصول مزایای بی شماری نسبت به گچ دارد. برای مثال کناف زودتر از گچ اجرا می گردد و طرح های شیک تری را می توان با این محصول اجرا کرد.

سقف کاذب کناف سابقه چندانی در ساختمان سازی ندارد. در میان مهندسان و سازندگان ساختمانی که از شناخت خوبی برخوردار نیست. تمام سازندگان در تجربیات کاری خود همواره با این سوال مواجه شده اند.

رابیتس :

رابیتس به ورق فولادی مشبکی گفته می شود که در سقف های کاذب ، گچ کاری و گچ بری، پوشاندن بتن سیمانی و تیرآهن و آرماتور و هزاران موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول از ورق های گالوانیزه گرم به ضخامت ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ تولید می گردد. ورق های گالوانیزه با استفاده از سیم های مفتولی گالوانیزه به صورت یک لایه به شبکه فرعی متصل می گردند.

پیوستگی سطوح دیوار ها و ایجاد بستری برای نصب تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد. سقف کاذب رابیتس یکی از پراستفاده ترین انواع سقف کاذب می باشد.

البته قابل ذکر است سقف کاذب کناف سابقه چندانی در ساختمان سازی ندارد. در میان مهندسان و سازندگان ساختمانی که از شناخت خوبی برخوردار نیست. تمام سازندگان در تجربیات کاری خود همواره با این سوال مواجه شده اند.

۱۰ تفاوت عمده رابیتس و کناف :

کناف به صفحات روکش دار گچی یا گچ برگ ها اطلاق می شود که توسط شرکت کناف تولید می گردد.

رابیتس سقف به ورق فولادی مشبکی گفته می شود که در سقف های کاذب ، گچ کاری و گچ بری، و… مورد استفاده قرار می گیرد.

۱. مقاومت سازه ای :

سقف کاذب کناف در برابر زلزله مقاوم می باشند. انتخاب و استفاده از سقف های مناسب از جمله سقف های کاذب کناف در ساختمان های تجاری و اداری و مسکونی موجب مقاوم شدن ساختمان ، کم شدن بار مرده ساختمان ، زیبایی محیط داخلی ساختمان و تسریع در اجرای قسمت های مختلف بنا می شود و با رعایت و استفاده از محصولات کناف می توان ایمنی ساختمان را افزایش داد.

رابیتس در برابر زلزله، مقاومت دارد اما خود نیز می تواند مسبب افزایش فشارها و خطرات ناشی از زلزله گردد. دراثرآسيب و تخريب موضعي ساختمان ها درحين وقوع زلزله ساختمان تحت يک بار شوک و ضربه ناشي از ريزش اجزا سازه قرار ميگيرد و علاوه برحذف اجزا و المان هایی از سازه، بارديناميكی ناشی از زلزله با بار آوار تركيب شده و بار افزايش يافته جديدی را ايجاد می كند.

۲.سرعت اجرا :

سقف کناف سرعت اجرا بالا و مهمترین معایب آن نیاز به نیروی متخصص می باشد.

مهمترین مزیت رابیتس مقاومت در برابر زنگ زدگی و مهمترین عیب آن وزن سنگین آن است.

۳. هزینه اجرای رابیتس و کناف :

از لحاظ ظاهری هزینه این دو نوع سازه برابر است ولی هزینه های جانبی قیمت رابیتس و گچ گران تر میباشد.

اجرای کناف و قیمت اجرایی آن نسبت به سقف رابیتس ارزانتر می باشد

۴. وزن سازه ای ساختمان :

وزن هر متر مربع کناف در طرح های مختلف آن متفاوت است. در هر متر مربع ۶ متر طول سازه به کار گرفته می شود و به طور متوسط وزن هرکدام ۰٫۵ کیلوگرم است. همچنین هر متر مربع پانل ۷٫۷ کیلوگرم است. در نتیجه هر متر مربع اجرای این سازه ۱۱ کیلوگرم است.

وزن هر متر مربع رابیتس حدودا ۱ کیلوگرم می باشد و هر متر مربع آن وزنی در حدود ۵ کیلوگرم دارد. هر متر مربع گچکاری نیز حدود ۴۰ کیلوگرم وزن داشته که در نهایت مجموع هر متر مربع رابیتس کاری ۴۵ کیلوگرم می باشد. بنابراین از لحاظ وزن، سقف کاذب کناف بسیار سبک تر از رابیتس است.

۵.از لحاظ زمان اجرای کار :

اگر حدود ۴۰ متر برای سقف در نظر بگیریم، زمان لازم برای گچکاری و رابیتس بندی حدود ۱۰ روز می باشد. در حالی که در صورت استفاده از سیستم کناف این مدت زمان به ۲ روز کاهش می یابد.

۶. زیبایی ظاهری :

هزینه این دو نوع سازه برابر است ولی هزینه های جانبی قیمت رابیتس و گچ نسبت به کناف بسیار بیشتر است. به طور مثال هزینه اجرای هر متر مربع گچ و رابیتس به حدود ۸۵ هزار تومان نیاز است ولی برای اجرای کناف به حدود ۵۰ هزار تومان قابل اجرا می باشد.

۷. قابلیت ترمیم پذیری :

در این شیوه اجرا اجزای تشکیل دهنده سازه در این روش عبارتند از : شناژ ، فونداسیون ، سقف، تیر و ستون می باشد .این قطعات به صورت پیش ساخته بوده و اتصالت این نوع قطعات از نوع تر می باشد . اتصالات قطعات به وسیله اجرای بتن  در فاصله بین دو نقطه  و با استفاده از میلگرد های از قبل پیش بینی شده در لبه قطعات  و میلگرد های اتصال دهنده ای که قبل از بتن ریزی اتصال نصب می شود ، صورت می گیرد .

۸. نیروی متخصص به منظور اجرا :

از لحاظ تعداد نیروی لازم برای اجرا، سقف کاذب رابیتس به نیروی بیشتری نیاز دارد که شامل جوشکار، رابیتس بند و گچکار می باشد.

سقف کناف به تعداد نیروی کمتری نیاز دارد. اما از لحاظ میزان تخصص، سقف کناف نیاز به نیروهایی با تخصص بیشتر دارد و اگر نیروی اجرایی تخصص لازم را نداشته باشد امکان ترک خوردن این سازه زیاد است.

۹. کناف و رابیتس از نظر تناسب با باز سازی ساختمان :

در زمینه باز سازی ساختمان کناف اجرا وباسازی را میسر میسازد ولی رابیتس عدم استفاده از جوشکاری و  آسیب به سرامیک و شیشه و .. ، سرعت بالا ، تعداد نفرات کم ، سرعت بسیار بالاتر  و رنگ پذیری کار بلافاصله پس از پایان .

۱۰. کیفیت و مرغوبیت :

در صورتی که در اجرای کناف استانداردها و ضوابط لازم رعایت گردد همچنین از نیروهای متخصص نیز در هنگام نصب استفاده گردد، کیفیت کناف بیشتر است ولی در صورتی که از افراد خبره ای برای نصب آن استفاده نگردد نمی توان انتظار کیفیت خوبی از این محصول داشت.

پست قبلی

بتن پیش ساخته

پست بعدی

آسمان خراش های مرتفع در جهان

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30