محوطه سازی و فضای سبز

محوطه سازی
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ بروزرسانی شده است.

محوطه سازی و فضای سبز :

محوطه سازی در زندگی امروزه همانطور که طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا اهمیت دارد، به همان اندازه نیز طراحی محوطه و لند اسکیپ  مورد توجه قرار می گیرد. ایجاد فضایی سرسبز وبا طراوت و چشم اندازی زیبا برای افراد آرامش را به همراه می آورد.همچنین خلق فضایی جذاب می تواند افراد را به وجد آورد و سپری کردن ساعات در این محوطه برایشان لذت بخش می باشد.

داشتن فضای سبز هر چند کوچک برای همه ی مردم بسیار دلپذیر است، فضای سبز می تواند حیاط، باغچه و یا تراس شما باشد. برای محوطه سازی ساختمان خود، حیاط، باغچه و … می توانید از مجموعه باغ ایرانی کمک بگیرید و محوطه سازی را با خیال راحت به این مجموعه بسپارید.

یکی از گام های اصلی برای طراحی فضای باز و جانمایی و آرایش گل و گیاهان و المان هایی در موقعیت مناسب و مطلوب خود به بهترین شکل ممکن می باشد که باید قبل از اجرا در طراحی لند اسکیپ نوع چیدمان گل و گیاه  والمان ها در طرح مورد نظر مشخص و معلوم گردد.

انتخاب سبک طراحی در لند اسکیپ :

برای انتخاب مناسب و طراحی فضای باز ساختمان و یا باغ ، یک سبک خاص را مدنظر داشته باشید. محوطه سازی می تواند به سبک های مختلفی اشاره کرد که عبارتند از :

۱-سبک کلاسیک (باغ مراکشی، باغ ایتالیایی، باغ فرانسوی، باغ اسپانیایی، باغ ایرانی، باغ انگلیسی قبل از قرن ۱۸)

۲-سبک مدرن (باغ آمریکایی معاصر).

۳-سبک طبیعت گرایانه (باغ ژاپنی، باغ چینی، باغ انگلیسی بعد از قرن ۱۸) .

برای طراحی فضای پیرامونی باغ به سبک ایرانی باید حتما متراژ بالایی وجود داشته باشد و فضای کوچک مناسب این نوع سبک باغ سازی نیست.

در سبک مراکشی، گیاهان مورد استفاده در این سبک مناسب نواحی گرمسیری مانند نخل ها، می باشد. محوطه سازی باغ به سبک مراکشی بیشتر در نواحی جنوب و شمال کشور مناسب است البته با لحاظ تمهیداتی می توان آن را در سایر نقاط کشور که آب و هوای سردسیری نداشته باشند، نیز اجرا کرد.

محوطه سازی به شکل باغ فرانسوی، یکی از گزینه های خوب برای طراحی محوطه در نواحی سردسیری محسوب می شود. چون اغلب گیاهان این سبک، به سرما مقاوم هستند. برای انواع دیگر باغ سازی محدودیت چندانی به لحاظ گیاهی وجود ندارد و می توان طراحی محوطه را با توجه به سبک های دیگر هم انجام داد.

مصالح ساختمانی مورد استفاده در محوطه سازی :

طراحی فضای باز بخش عمده‌ای از ابزار و مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی به کار برده می‌شود. به علاوه‌ی آن‌ها، یک سری مصالح ویژه‌ی محوطه سازی هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای هر چه زیباتر کردن فضا بهره بجویید، مانند: چمن، گلدان، سنگ‌های زینتی، موزائیک‌ مناسب برای طراحی فضای باز نرده‌های چوبی یا سنگی، چشمه و آبنمای مصنوعی، فلاورباکس، آلاچیق، پل، نورپردازی و … البته دقت کنید که انتخاب هر یک از این المان‌ها می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش هزینه‌ها داشته باشد.

لند اسکیپ کاری تخصصی است که نیاز به مهارت‌های بسیاری در طراحی و اجرا دارد ، اگر تخصص‌های مربوطه را ندارید، مناسب ترین راه این است که، پروژه‌ ی محوطه سازی خود را به پیمانکاری ماهر بسپارید. در این صورت، هم زحمت کمتری به شما تحمیل می‌شود، هم نتیجه کار بهتر و به نحو احسن صورت می گیرد، هم زمان کمتری صرف می‌شود و در نهایت هزینه‌ی کمتری خواهید پرداخت.

المان هایی در ایجاد چشم اندازی زیبا نیازمند می باشد که عبارتند از :

۱-آلاچیق :

آلاچیق به هرنوع سرپناهی که در فضای باز مورد استفاده قرار گیرد. برای انواع مختلف از آلاچیق ، با توجه به نوع کاربری انتخاب مناسب انجام می شود.

۲-آبنما :

یکی از المان هایی که در سالیان اخیر برای محوطه سازی مورد استقبال مردم  قرار گرفته ، آبنما بوده است . ساخت آبنما می تواند با مصالح مختلف انجام پذیرد . در ساخت آبنما مواردی چون نحوه ریزش آب ، مقدار صدای مورد نیاز برای فضا، نور پردازی ، ایزولاسیون و سهولت نگهداری ، از اهمیت بالایی برخوردار است .

۳-برکه :

برکه به فضایی که آب در آن بدون جریان و در فضایی مسدود قرار دارد . برکه به منظور محوطه سازی (لند اسکیپ) اجرا میگردد.معمولا برای فضا هایی با هدف ایجاد آرامش در محوطه، طراحی و اجرا می شود می توان المان مفیدی در تامین این هدف باشد . برکه ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در چشم انداز ،می تواند نقش مهمی در ذخیره سازی آب برای آبیاری گیاهان سبز ایفا کند.

۳-استخر در محوطه سازی:

شنا به عنوان یکی از مفرح ترین ورزشها مورد توجه بوده است، دلیل ساخت استخر در حیاط منازل مسکونی مورد توجه محوطه سازان قرار داشته است. امروزه با تغییر شکل زندگی شهر نشینی معمولا استخر بعنوان بخشی از محوطه سازی ویلا ها دیده می شود . ساخت استخر به دلیل چالشهایی همچون ، تصفیه و نگهداری ، از تخصصی ترین عناصر در محوط سازی است.

۴-نهر در محوطه سازی :

نهر در فرهنگ اصیل ایرانی، همیشه آبهای روان چه در باغهای ایرانی که ساخت آنها به بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت میرسد و چه در شرایط طبیعی از اهمیت و استقبال زیادی برخوردار بوده ، به همین دلیل داشتن چنین المانی در محوطه سازی می تواند فضایی متفاوت ایجاد نماید.

۵-کف سازی در فضای باز:

همواره یکی از اثر گذارترین بخشها در محوطه سازی کفسازی می باشد . کفسازی جزیی از بخش دشوار در طراحی فضای باز می باشد. می تواند نقش مهمی در تعیین کننده جهت  استفاده کنندگان، زیبایی،سازه فضایی،القای حسی خاص و … در محوطه سازی داشته باشد. استفاده از مصالح مناسب محوطه سازی (لند اسکیپ )در این برای ایجاد امنیت ، زیبایی ، استحکام و .. بسیار دارای اهمیت است.

۷-نورپردازی در فضای باز:

در طراحی فضای سبز نور همواره به عنوان یک عنصر مهم و اساسی به شمار می آید زیرا کلیه نقاطی که در فضای سبز از اهمیت بخصوصی برخودارند نظیر درب ورودی ، حیاط جلویی استخر برکه ها ،آبشارها ،فواره ها ،مجسمه ها ، درختان و کلیه وسایل زینتی باید امکانات روشنایی را داشته باشد. تا زیبایی واقعی را با استفاده از نورپردازی، چندین برابر به نمایش بگذارند.

پست قبلی

فوم بتن و کاربرد آن در ساختمان سازی

پست بعدی

سنگ تراورتن

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30