شیشه رنگی

شیشه رنگی

شیشه رنگی:

شیشه رنگی قدمتی دارای قدمتی دیرینه می باشند به گونه ای که از همان زمان های دور صنعت و هنر مورد استفاده بشر قرار می گرفت و قرین به هزار سال قدمت داشته است. نور و رنگ دو عنصر اصلی در طراحی معماری و دکوراسیون داخلی هستند. هنرمندان و معماران در گذشته به این امر واقف بودند و به نحوی شایسته از آنها در بناها استفاده می کردند. شاهکارهای معماری به جا مانده از دوران کهن همه مهر تاییدی بر این امر است.

مزایای شیشه رنگی :

۱.ایجاد زیبایی بصری در فضای داخلی بنا

۲.ایجاد نمایی منحصر بفرد و ویژه در ساختمان

۳.شیشه زنگ نمی زند بنابراین به تدریج با اثرات شیمیایی و یا در اثر تعامل با محیط اطراف خود تخریب نمی شود. شیشه سطح براق و صاف دارد، بنابراین ضد گرد و غبار است و به راحتی می توان آن را تمیز کرد.

۴.شیشه یک عایق عالی در برابر الکتریسیته است. منابع و اطلاعات نشان می دهد که شیشه غیرممکن است بتواند جریان الکتریکی را تحت تأثیر میدان الکتریکی عبور دهد.

  1. شیشه های رنگی۱۰۰٪ قابل بازیافت است و در طی فرآیند بازیافت از بین نمی رود، از این رو می توان آن را بدون از دست دادن کیفیت یا خلوص، بارها بازیافت کرد.
  2. این ماده در برابر اشعه ماوراء بنفش پایدار است، زیرا در اثر اشعه ماوراء بنفش مورد حمله قرار نمی گیرد و از این رو ترک برنمی دارد، تغییر رنگ نمی دهد و یا تجزیه نمی شود.

۷.تمام رنگ های بکار رفته در لاکوبل سازگار با محیط زیست هستند: آنها با انتشار مقادیر بسیار کمی از ترکیبات آلی فرار و فرمالدئید، کیفیت هوای داخلی را حفظ می کنند.

فرآیند تولید شیشه رنگی :

۱. مراحلی تولید و تهیه شیشه های رنگی نظم و ترتیب خاص خود را دشته که در ابتدا طرح اولیه را بر روی کاغذ ریخته می شد و در مرحله بعد تفکیک بندی رنگ هر قسمت و شماره گذاری و تعیین جهت آن که باید با بافت و جنس شیشه سازگاری داشته باشد.

۲.لحیمی که از جنس قلع بوده در صورت رعایت فصله بین آن طرح را بر روی شیشه انداخته و با قلم الماسه شروع به بریدن شیشه می کنیم. و سپس طرح را با نمونه اولیه تطبیق می دهیم و شروع به سمباده زنی لبه های بریده شده می کنیم تا صاف و یکدست گردد .

۳. با استفاده از نوار های مسی شروع به قاب گیری تکه های بریده شده می کنیم که این کار به این دلیل صورت می گیرد که طرح آماده شده برای لحیم کاری قلع و سرب گردد.

۴. تکه های که قاب گیری شده اند را کنار هم بر اساس الگو می چینند و کنترل انجام می شود و شروع به لحیم کاری شیشه می کنند ولی در ابتدا با قلمو مایع و تنکار بر لبه ها مس پوش می زنند و در پایان کار آن را در قاب مورد نظر در مقابل نور خورشید قرار می دهند

اجزای تشکیل دهنده شیشه های رنگی:

شیشه رنگی اجزای که این طرح زیبا را رقم می زنند تشکیل شده از ترکیبات آهن ، منگنز ، طلا ، کبالت ، نقره و اورانیوم بوده که امروزه از کاربرد های زیادی پیدا کرده اند . اگر به یک نمونه از ترکیب رنگی اشاره کنیم می توان با اضافه کردن مقداری ناخالصی آهن به شیشه ایجاد رنگ سبزی را به دست آورد . و برای بدست آوردن رنگ های دیگر اگر مقداری از ناخالصی حایز یونی به دیگر فلزات اضافه کنیم می توان سایر رنگ ها را بدست آورد.

با اضافه کردن اکسید آهن یا اکسید کروم در شیشه رنگی به دست می آید یک سبز پر رنگ بوده و در مجموع با ترکیب کردن انواع این ترکیبات می توان تنوع های رنگی زیادی را به وجود آورد.

شیشه لمینت رنگی:

برای استفاده از شیشه های رنگی در نما، برای بالا بردن ضریب ایمنی شیشه های رنگی را لمینت میکنند که از کاربرد شیشه های لمینت رنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-شیشه‌های ضد گلوله، ضد سرقت، ایمن در مقابل زلزله.

۲-بانک‌ها، بیمارستان‌ها، استخرها، نورگیرها.

۳-کف شیشه‌ای

۴-شیشه‌های عایق صوتی

۵-درب‌های ورودی

۶-دکوراسیون داخلی

۷-پنجره ساختمان‌های تجاری و مسکونی.

۸-شیشه رنگی های لمینت، سه خصوصیت عایق حرارتی، پایین آوردن آلودگی صوتی و امنیت را به طور همزمان دارا هستند.

در اثر برخورد های شدید به هیچ نحوی فرو نمی ریزند و چسبیده به طلق می‌مانند. میزان صوت عبوری از شیشه را در هر محدوده فرکانسی تا میزان مشخصی پایین می آورند. برخی از گونه های آن‌ از عبور تقریبی ۹۹ درصد از اشعه خطرناک فرا بنفش (UV) نور خورشید مانع می شوند. از پایین آمدن تدریجی رنگ پارچه‌ها، فرش‌ها و مبلمان بوسیله نور خورشید جلوگیری می کند

دوام رنگ شیشه رنگی:

بعد از آن، مشکل دیگری به وجود آمد. اغلب شیشه های رنگی مدت زیادی را در مقابل اشعه های خورشید مقاومت نمی کردند و در نتیجه زیبایی شیشه رنگی از بین می رفت. برخی از رنگ ها طی گذشت زمان تیره می شدند و یا تغییر می کردند و برخی به کل محو می شدند.

قرمز، مهمترین رنگ مورد استفاده از این نوع از شیشه ها ، از جمله رنگ هایی بود که به سرعت از بین می رفت. صنعتگران در کشورهای مختلف سعی کردند شیشه قرمز رنگی بسازند که طی سالیانی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می گیرد، رنگ خود را حفظ کند. به صورت اتفاقی، با افزودن مقدار کمی طلا به شیشه، رنگ قرمز پایداری ایجاد شد. این عمل باعث بالا رفتن قیمت شیشه قرمز رنگ شد اما بالاخره شیشه رنگی قرمز مقاوم ساخته شد. حتی امروزه شیشه های قرمز رنگ گران تر از سایر انواع شیشه های رنگی می باشند.

کاربرد شیشه رنگی:

استفاده از شیشه‌های رنگی باعث می شود که با استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی، بتوانیم در بازه‌های مختلف زمانی رنگ‌های متفاوتی در محیط داشته باشیم.

شیشه‌های رنگی در معماری ایرانی جایگاه قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و علاوه در بناهای مشهور در سایر ساختمانها نیز استفاده می‌شده‌اند. اما متأسفانه در معماری امروزی، شیشه‌های رنگی تقریباً بدون استفاده مانده‌اند و در کمتر پروژه‌ای از آنها استفاده می‌شود. این در حالی ست که استفاده از شیشه‌های رنگی علاوه بر زیبایی، اثرات روانشناختی قابل ملاحظه‌ای هم دارند.

در این زمینه می‌توان یکی از شاه نشین‌های خانه طباطبایی‌ها در کاشان را مثال زد که استفاده از شیشه‌های رنگی در پنجره باعث شده است که در بازه‌های متفاوت و با تغییر زاویه خورشیدیکی از رنگ‌های پنجره، رنگ غالب اتاق باشد.

به عنوان مثال در هنگام ظهر رنگ غالب قرمز است که سبب افزایش اشتها می‌شود. در بعد از ظهر رنگ بنفش غالب می‌شود که سبب فراری دادن حشرات از اتاق می‌شود (به علت اینکه حشرات چشم مرکب دارند) و بدین ترتیب حشرات مانع استراحت بعد از ظهر ساکنین نمی‌شدند.

از دیگر نتایج مثبت شیشه‌های رنگی می‌توان به ایجاد احساس آرامش ورفع تنش‌های محیطی اشاره کرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر طرح‌های سنتی، می‌توان به شکلهای دیگری نیز از شیشه‌های رنگی استفاده کرد.

پست قبلی

بند کشی کاشی و سرامیک و کاربرد آن

پست بعدی

بلوک هبلکس

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30