ساختمان های در حال تخریب تهران

ساختمان های در حال تخریب تهران
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۲۹ بروزرسانی شده است.

ساختمان های در حال تخریب تهران یکی از مواردی است که می توان هنگام تحقیق در مورد تخریب ساختمان به آن پرداخت. تخریب ساختمان های قدیمی با هدف ساخت ساختمان های جدید انجام می شود. این امر به جهت نوسازی یا بازسازی سازه انجام می گیرد که به لوازم و ابزارآلات خاص خود نیاز دارد. در این مقاله درمورد اقدامات پیش و پس از تخریب ساختمان، ساختمان های در حال تخریب تهران و وسایلی که هنگام تخریب به آنها نیاز هست صحبت خواهد شد.

تخریب ساختمان

به طور معمول قبل از خاکبرداری و ساخت بنای جدید، باید ملک قدیمی را تخریب کرده و ضایعات را منتقل کنیم. تخریب در لغت یعنی خراب کردن ولی در حوزه ی ساختمانی یعنی اقداماتی که موجب جداسازی مصالح، تاسیسات، سازه و دیگر اجزای ساختمان از هم می شود. تخریب به این دلیل انجام می شود که عمر ملک و سازه به پایان رسیده و ممکن است زندگی در در آن امن نباشد. گاهی اوقات بعد از تخریب می توان از بعضی ضایعات استفاده مجدد کرد. بطور کلی در ساختمان های در حال تخریب تهران مطمئنا قبل از اجرا، مجوز های لازم از ناحیه ی مربوطه گرفته شده است. تخریب ساختمان به دو شکل دستی و مکانیکی انجام می شود.

ملزوماتی که برای ساختمان های در حال تخریب تهران استفاده می شود

لوازمی که برای این اقدام استفاده می شود بستگی به نوع روش تخریب و بزرگی ملک دارد و عبارتند از:
پتک که در تخریب دیوارها یا سازه هایی با ارتفاع کم به کار برده می شود. بدین ترتیب می توان از اجزای سازه مجدد استفاده کرد.
دیلم که برای بلند کردن وسایل استفاده می شود.
قلم تخریب که به جهت تخریب کردن بخش های حساس مانند دیوارهای مشترک به کار برده می شود.
بیل و کلنگ و چکش.
فرغون و دریل.
دستگاه فرز.
چکش تخریب (بتن کن) که به آن به اشتباه چکش هیلتی یعنی اسم برندی که روی آن بوده می گویند.
داربست فلزی.
بولدوزر که به جهت تخریب زود بناهای کوچک استفاده می شود.
توپ تخریب یا گوی تخریب که برای ساختمان های بیشتر از ۶ یا ۷ طبقه کاربرد دارد.
مواد منفجره که فقط برای تخریب برج استفاده می شود. رعایت یک سری اصول برای استفاده از مواد منفجره وجود دارد که ساختمان های کناری آسیب نبینند و به شکل درست انجام شود.
بیل مکانیکی که برای بناهای بلند استفاده می شود و با آن تخریب از بالا شروع می شود. در ساختمان های در حال تخریب تهران هم که مسلما بناهای مرتفع زیاد وجود دارد.

نکات قبل از تخریب

بعد از صادر شدن جواز از ناحیه ی مربوطه و بیمه کردن کارگاه، لازم است انشعابات برق و گاز و آب و تلفن را قطع کنیم. سپس حصار آهنی لازم را اطراف ملک نصب می کنیم تا افراد نا مرتبط وارد نشوند. همچنین سرپوش محافظ برای جلوگیری از ریزش مصالح در پیاده رو و تابلو زرد رنگ که شامل اطلاعات پروژه است را قرار می دهیم. در مرحله ی بعدی اجرای نکات ایمنی مثل ایجاد پاخور حفاظتی و نصب علائم هشدار و انجام اقداماتی که باعث حفظ دیوار مشترک با ساختمان مجاور می شود، لازم است. قدم آخر مشخص کردن روش تخریب و تهیه لوازم مربوطه می باشد. در ساختمان های در حال تخریب تهران این اقدامات قطعا پیش از تخریب انجام شده است.

ساختمان های در حال تخریب تهران

عوامل تاثیرگذار روی هزینه ی تخریب

در گذشته تخریب ساختمان توسط چند کارگر انجام می شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ماشین آلات و ابزارآلات مختلفی برای این امر بوجود آمده است. ساختمان های در حال تخریب تهران هم با یکی یا چند روش از این موارد در حال انجام می باشد. عوامل مختلفی روی هزینه ی تخریب تاثیر دارد که عبارتند از:
اینکه ساختمان چقدر مستحکم می باشد و ساختمان چند ساله است. طبیعتا هرچه ساختمان فرسوده تر باشد هزینه ی آن پایین تر می آید.
میزان زیربنا و تعداد طبقات ساختمان چقدر می باشد. بدیهی است هر چه ساختمان بزرگتر و بلند تر باشد هزینه ی تخریب ساختمان بالاتر می رود.
ابزار آلات یا ماشین آلاتی که قرار است استفاده شود.
سقف و نوع سازه به کار برده شده در بنا که اگر بتنی باشد به دلیل استحکام بتن، نسبت به آهن هزینه ی بالاتری دارد.
روش انتخابی برای تخریب و نکات ایمنی در نظر گرفته شده موجب بالا پایین شدن قیمت برای تخریب ساختمان می شود.

اقدامات لازم بعد از تخریب ساختمان

برای حفظ ایمنی پس از اجرای تخریب، انجام یکسری کارها الزامی می باشد:
اجرای سازه نگهبان در صورت انجام تخریب کلی که از ریزش دیوار ملک های کناری جلوگیری کند.
نصب حصار که از ورود افراد غیرمرتبط و بدون لباس ایمنی به محوطه ملک جلوگیری کند.
نخاله ها و ضایعات باقی مانده از تخریب که در کوچه جا مانده است را از محل دور کنیم.
درصورت انجام تخریب جزئی و تغییرات قسمت های داخلی ساختمان باید توجهمان به لوله کشی ها و کابل های برق باشد.

تخریب به دو شکل انجام می شود

تخریب کلی

در ساختمان های در حال تخریب تهران به احتمال زیاد بیش از ۲۰ سال از ساخت ملک گذشته است و ساختمان فرسوده و به اصطلاح کلنگی می باشد. در بسیاری از کشور های دیگر ساختمان هایی که ۸۰ سال از عمر آنها گذشته هم هنوز قابلیت بازسازی دارند اما در ایران چنین نیست. به طور کلی زمانی ساختمان نیاز به تخریب کلی دارد که فرسودگی به میزانی باشد که ادامه ی زندگی در آن امن نباشد و همچنین ارزش بازسازی کردن نداشته باشد.

تخریب جزئی

این نوع تخریب در واقع در بازسازی ساختمان انجام می شود. این نوع تخریب شامل اقداماتی مثل خراب کردن دیوار برای تعویض لوله ها یا کندن کف برای نصب کاشی و سرامیک می باشد. گاهی هم برداشتن دیوارها به منظور باز شدن فضای منزل یا محل کار انجام می گیرد. که البته باید مراقب باشیم که دیوار باربر یا غیرباربر را تخریب می کنیم چون اگر دیوار باربر باشد اصول تخریب خودش را دارد.

در نهایت بعد از انجام همه ی این اقدامات و با رعایت نکات ایمنی لازم، عملیات تخریب ساختمان توسط تیم متخصص آغاز می گردد.

پست قبلی

معیار مالیات دستگاه های کارتخوان ۱۴۰۱

پست بعدی

ساختمان های در حال گودبرداری تهران

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک