ساختمان های در حال دیوار چینی تهران

ساختمان های درحال دیوارچینی تهران
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ بروزرسانی شده است.

ساختمان‌های درحال دیوارچینی تهران، سفت کاری ساختمان و هزینه ی تیغه چینی بنا از پربازدیدترین موضوعات در بین کاربران می باشد. یکی از بخش های ساختمان که وظیفه ی جدا کردن فضاهای داخلی و محافظت در برابر فضای خارجی را دارد، دیوارها هستند. یکی دیگر از وظایف دیوارها تحمل وزن ساختمان می باشد. بدین طریق در حفظ ایمنی بنا نقش بسزایی دارند. در مجموع دیوار به ساختاری ممتد و محکم و استوار می گویند که با مصالحی از جمله آجر، سنگ و بلوک ساخته شده است. ضخامت دیوار نسبت به ارتفاع و طول آن کمتر می باشد.

دیوارچینی

دیوارچینی با مصالح مختلفی ممکن است اجرا شود؛ مثل سنگ، لاشه، آجر، بلوک سیمانی، بلوک سفالی و غیره. استفاده از هر کدام از این مصالح برای عملیات تیغه چینی، مزایا و معایب خاص خود را دارد.
دیوار داخلی ساختمان را تیغه می گویند که معمولا ضخامت ۱۰ سانتی متری دارند. دیوارهای بیرونی هم ۱۵ سانتی متر هستند. به دیوار چینی، سفت کاری هم گفته می شود.

نقش دیوار در ساختمان

دیوار در ساختمان وظیفه ی حفظ امنیت و جلوگیری از ورود سرما و گرما از محیط بیرونی را دارد. همچنین بار ساختمان را به زمین منتقل می کند. از وظایف دیگر این ساختارهای عمودی، بخش بندی کردن فضای داخلی ساختمان می باشد. دیوارها همچنین نیروی اعمال شده ساختمان را متحمّل می شوند. عایق صوت بودن فضای ساختمان با وجود دیوارها امکان پذیر می باشد. لوله کشی و سیم کشی ها هم در ساختمان داخل دیوار قرار داده می شوند.

ساختمان های درحال دیوارچینی تهران

دسته بندی دیوارها از نظر عملکرد

دیوار بیرونی
دیوار داخلی
باربر
غیرباربر
محافظ یا حائل
کرسی چینی

اگر ساختمان‌های درحال دیوارچینی تهران را بررسی کنید انواع این دیوارها را خواهید دید.

دیوار باربر در ساختمان‌های درحال دیوارچینی تهران

دیوار باربر هم وزن خود را تحمل می کند و هم وزن ساختمان یعنی وزن سقف ها را به زمین انتقال می دهد. این دیوارها بخشی از ساختمان هستند که موجب استوار ماندن بنا می شوند. برای مطمئن شدن از اینکه دیوار باربر یا غیرباربر می باشد، به فرد متخصص نیاز هست و فرد عادی نمی تواند تشخیص دهد.

دیوار غیرباربر در تیغه چینی

برخلاف دیوار باربر، این دیوارها فقط وظیفه ی تحمل و انتقال وزن خود را دارند. دیوار غیرباربر که به آن دیوار تقسیم یا پارتیشن هم گفته می شود به دیوارهای داخلی ساختمان می گویند. دیوار تقسیم، اتاق ها یا فضاهای داخلی ساختمان را بخش بندی می کند. این نوع دیوارها را به دلیل اینکه غیر باربر هستند می توان جابجا یا حذف کرد. معمولا بناهای مدرن و چند طبقه، با دیوارهای غیرباربر و چارچوب های ساختاری، اجرا می شوند.

دیوار محافظ یا حائل

همانطور که از اسمش پیداست نقش تکیه گاه جانبی در مواردی مانند زیر ایفا می کند.
تکیه گاهی که موجب پایداری سازه های دیگر می شود.
از ریزش خاک تپه ها جلوگیری می کند.
خطرات طبیعی کنار جاده ها و ساحل را مهار می کند. مثل دیوارهایی که از حرکت کوه های مجاور جاده جلوگیری می کنند.

کرسی چینی

چیدن چند رج آجر روی پی که موجب اختلاف ارتفاع مابین سطح داخل بنا و خارج بنا می شود کرسی چینی می گویند.
به این دیوار کرسی و به این فرایند کرسی چینی گفته می شود. درواقع به دیواری که بین دیوار اصلی (باربر) و پی قرار داده می شود هم گفته می شود.

هزینه ی تیغه چینی

هزینه ی دیوارچینی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال هرچه متراژ دیوار بیشتر باشد مسلماً هزینه ی اجرای آن بیشتر می شود. اگر به ساختمان‌های درحال دیوارچینی تهران سری بزنید می بینید زمان در نظر گرفته شده برای تیغه چینی، تعداد کارگران و میزان مهارت و سابقه بنّاها، هزینه ی مصالح و ابزارها، پیچیده بودن یا نبودن پروژه و شهر محل پروژه روی هزینه ی تمام شده ی دیوارچینی تاثیر می گذارد.

آجر ساده یا آجر سوراخ دار

آجر سوراخ دار که به آن آجر لفتون هم گفته می شود، دارای ۱۰ یا ۱۲ تا سوراخ می باشد. این آجر ها از انواع خاک رس، نسوز و شیل تشکیل شده است که خاک رس به مقدار بیشتر به کار رفته است که باعث قرمز یا پرتقالی شدن آجرهای لفتون می شود. آجر سوراخ دار از بسیاری لحاظ بهتر از آجر ساده می باشد. ولی نباید از یاد برد که آجرهای ساده ی جدید، بدون خاک رس یا خاک دیگری تولید می شوند و از جنس پوکه هستند که موجب سبک بودن آن می شود. در نتیجه صرفا داشتن سوراخ در آجر نکته ی مثبت به حساب نمی آید.

آجر سوارخ دار دیوارچینی

ویژگی های آجر سوراخ دار

وجود سوراخ در این نوع آجرها موجب رد شدن ملات از آنها می شود و بدین صورت به شکل پازلی به آجر بالا یا پایین خود می چسبد و موجب استحکام بیشتر در مقابل زلزله و طوفان می شود.
این ساختار باعث می شود این نوع آجر در مقایسه با آجرهای ساده سبک تر باشد.
رنگ این آجرها که از خاک رس تشکیل شده است مناسب برای نما می باشد.
در این آجرها می توان از میلگرد استفاده کرد که موجب بالا رفتن استحکام دیوار می شود.
در هنگام پخت این آجرها وجود سوراخ باعث شده گرما به وسط آجر نفود کند و فرایند پخت و همچنین خشک شدن کامل انجام گیرد. بدین صورت مقاومت در برابر فشار بیشتر می شود.
بسیاری از ساختمان‌های درحال دیوارچینی تهران از این نوع آجرها استفاده می کنند.

مراحل تیغه چینی

در وهله اول توسط متر اندازه دیوارچینی مشخص می شود. همچنین در ساختمان‌های بزرگ، اندازه دیوارهای داخلی توسط دوربین نقشه برداری مشخص می شود.
قدم بعدی آماده کردن مصالح و ابزارهای مورد استفاده مثل استانبولی، بلوک، تیغه، شاقول، ملات، ماله، متر و شمشه می باشد.
قبل از انجام دیوارچینی، محل مورد نظر را با یک ماله آب پاشی کنید تا ملات به آسانی به کف بچسبد. سپس ملات را روی محل بریزید و توسط ماله صاف کنید.
دو آجر را در دو طرف دیوار که توسط ریسمان به هم وصل هستند برای تراز کردن یک رج آجر قرار دهید.
در این مرحله آجرها را زنجاب کنید و از یک سمت شروع به چیدن کنید.
بعد از چیدن رج اول، برای تراز کردن سطح عمودی آجر از تراز لوبیایی استفاده کنید. سعی کنید بین هر تیغه یک بند انگشت فاصله بگذارید.
در مرحله ی بعدی، روی رج اول آجر ملات بریزید و شروع به تیغه چینی کنید.
در هر مرحه از اجرای هر رج آجر، برای اینکه آجرها به صورت عمودی در امتداد هم قرار گیرند از شاقول استفاده کنید و به همین شکل تا پایان دیوارچینی ادامه دهید.

پست قبلی

ساختمان های درحال اسکلت بندی تهران

پست بعدی

مزایا و معایب بتن اسفنجی

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک