اسکیس در پروژه‌های معماری

اسکیس در پروژه‌های معماری

اسکیس یا اسکچ

اسکیس ( Esquisse) یا اسکچ ( Sketch) طراحی سریع ایده‌ای در ذهن است. اسکیس در پروژه‌های معماری مانند یک نقشه خام است که کم کم گسترش پیدا می‌کند. در پروژه‌های معماری خطوط پیرامونی یک سازه رسم می‌شود و سپس جز به جز پیش می‌رود. در هنرهای تجسمی بیشتر هنرمندان در شروع یک پروژه هنری، ایده‌اشان را طراحی می‌کنند. در اسکچینگ توجه به جزییات معماری مهم نیست و هدف برون‌ریزی افکار روی کاغذ است. این شکل بی‌واسطه طراحی سال‌ها قبل در میان معماران و دیگر هنرمندان تجسمی رواج داشته. اسکیس‌های معروفی از داوینچی باق مانده است. داوینچی ابتدا ذهنیاتش را روی کاغذ به صورت ابتدایی تصویر می‌کرده. اسکچ با مداد، گچ و… هر چه که بتوان با آن خط رسم کرد انجام می‌گیرد.

اهمیت اسکیس در معماری

اسکیس و معماری لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اولین قدم در طراحی یک پروژه معماری اسکیس است. به طور کلی در هنرهای تجسمی هر طراح باید از مهارت اسکیس برخوردار باشد. البته اسکیس زدن یک استعداد ذاتی نیست و در طول زمان و تمرین کسب می‌شود.

مجبور نیستید هنگام اسکچ زدن خیلی حرفه‌ای عمل کنید، اما پروسه اسکیس در برطرف کردن مشکلات گرافیکی طرح کمک می‌کند. در طراحی چیزی که در ذهنتان است اول باید به طور عمیق به آن فکر کنید. نگاه دقیقی به پیرامونتان داشته باشید.

طراحی و فکر کردن رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. در واقع طراحی تنها تقلیدی از واقعیت نیست، حتی ایده‌های انتزاعی را بازتاب می‌دهد. ایده‌هایی که ناگهان در ذهن می‌درخشد با اسکیس می‌تواند به چیزی فراتر خلق شود.

معماران برای مشورت و موافقت گرفتن طرحشان ایده‌هایشان را طراحی می‌کنند. بعد از گرفتن موافقت طراحی نهایی انجام می‌گیرد. البته اسکیس اولین مرحله در طراحی معماری است. راندو، پرازنته، کروکی مراحل بعد از اسکیس هستند، که برای هر چه بهتر نشان دادن یک طرح انجام می‌شود.

نکات اجرایی اسکیس معماری

هر چند با پیشرفت در دنیای دیجیتال، نرم افزارهای زیادی برای اسکچینگ به وجود امده. اما هنوز برخی از هنرمندان طراحی دستی را باارزش‌تر و کاربردی‌تر می‌دانند. بزرگ‌ترین معماران هنوز از این روش استفاده می‌کنند و این مهارت از اعتبار بالایی برخوردار است. در کل قلم در دست از آزادی عمل و خلاقیت بیشتری برخوردار است. نکات اجرایی اسکیس معماری در بهتر شدن این مهارت کمک شایانی می‌کند.

هماهنگی میان چشم و دست در طراحی به پیشبرد آن کمک می‌کند.

خطوط اسکیس خود را در جهت‌های مختلف ترسیم کنید.

مراقب باشید طرحتان لکه‌دار نباشد.

در زوایه‌های مختلف طراحی کنید.

سعی کنید از عناصر خلاقانه در اسکیس استفاده کنید.

پست قبلی

ساختمان چیست؟ هر آنچه درباره انواع ساختمان و مراحل ساخت آن باید بدانید

پست بعدی

پلی یورتان ابزار پیش ساخته در طراحی داخلی

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30