سازه های فلزی و انواع سقف ها

سازه های فلزی
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ بروزرسانی شده است.

انواع سقف در سازه‌­های فلزی :

انواع سقف های اجرایی در سازه های فلزی در مبحث ساخت و ساز ساختمان­ها سقف باید وزن را به طور متعادل به روی ستون­ها و دیوارها تقسیم کنند. سقف­های تیرچه بلوک به علت نصب راحت و سریع در ایران بیشترین مصرف را دارد. یک ایراد اساسی این سقف­ها وزن زیاد آن است، این نکته در مبحث زلزله ایمنی ساختمان را پایین می­آورد.

مزایای انواع سقف‌های سازه فلزی :

سرعت بالا در اجرا

سازه مستحکم و یکپارچه

ستون های بکار رفته در این سازه بسیار کم حجم میباشند.

حداکثر دهانه ستون ها (آکس تا آکس ستون ها) تا ۱۰ متر  قابل اجرا می باشد.

معایب سازه های فلزی :

۱.سازه های فلزی در برابر حریق و آتش سوزی  فرومیریزد.

۲.هزینه اجرای این نوع سازه بسیار پرهزینه می باشد.

۳.اجرای و نصب تیرآهن ها برحسبب محاسبات سازه ای قابل اجرا می باشند.

انواع سقف در سازه های فلزی :

۱.سقف های مرکب :

نخستین بار در انگلیس این سقف مورد استفاده قرار گرفت. این سقف که جز سقف­های سازه فولادی است با دو روش ساخته می­شود. عرشه های فلزی کم عمق و عرشه های فلزی عمیق در هنگام بتن ریزی جاگذاری می­شوند.

۲. سقف عرشه فولادی :

در سقف­های عرشه فولادی ورق­های گالوانیزه به صورت ذوزنقه و میلگرد، گل میخ، فلاشینگ از پیش ساخته می­شود. سبک بودن و مقرون بودن از لحاظ اقتصادی از از مزیت­های این نوع سقف است و بهترین جایگزین برای سقف­های تیرچه بلوکی است.

۳. سقف های متحرک :

جنس سقف­های متحرک به طور معمول از یک لایه پارچه و آلومینیوم است که قابلیت باز و بسته شدن دارد. این سقف با نیروی برق باز و بسته می­شود. سایبان استخرها و کافه­های رو باز از جمله مکانهایی است که از این سقف استفاده می­کنند.

۴. سقف کامپوزیت :

یکی از سقف­هایی که در اسکلت فلزی قابل اجرا است، سقف کامپوزیت می­باشد که از ترکیب فلز و بتن ساخته می­شود. بتن، آرماتور حرارتی، تیرهای فرعی، اجزای تشکیل دهنده این سقف­ها است. یونولیت در این سقف کاربرد ندارد اما از رابیتس برای مسطح سازی آن استفاده می­شود

۵. سقف کندویی :

در ساخت این سقف ها از قالب های مکعبی باجنس فولاد، پلی پروپیلن یا فایبرگلاس استفاده می شود. در فواصل این قالب ها، میلگردهای کششی قرار می­گیرد، این میلگرد ها مقدار تحمل بارهای وارد شده را افزایش می­دهد.

۶. سقف وافل با دال :

در مکان­های سرپوشیده بزرگ از جمله بیمارستان­ها، فرودگاه­ها، سوله­های صنعتی و ایستگاه­های پرتردد این سقف بیشترین کاربرد را دارد. سقف مشبک یا دال قابلمه­ای هم نامیده می­شوند.

پست قبلی

پلی یورتان ابزار پیش ساخته در طراحی داخلی

پست بعدی

بتن و فرآورده های بتنی، مزایا و معایب آنها

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30