ساختمان های در حال احداث فونداسیون تهران

ساختمان های در حال احداث فونداسیون تهران
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۲۹ بروزرسانی شده است.

ساختمان های درحال احداث فونداسیون تهران قطعا جزء موضوعاتی می باشد که توسط فعالان در حوزه ی ساختمان جستجو می شود. مطمئناً کلمه ی فونداسیون به گوشتان خورده است مخصوصا اگر به زمینه ی ساخت و ساز علاقه داشته باشید. نقش فونداسیون یا پی در ساختمان دقیقا شبیه به نقش پا در بدن انسان می باشد. همانطور که وزن بدن روی پاها می باشد، ساختمان هم روی فونداسیون بنا می شود. فونداسیون در سازه باعث می شود ساختمان از سطح زمین بالاتر قرار گیرد و بدین صورت در مقابل حرکت زمین اطراف آن مقاوم می شود.

نقش فونداسیون در بنا

فونداسیون یا شالوده در قسمت زیرین و ابتدایی ساختمان جایگذاری می شود و بار وزن ساختمان را به زمین انتقال می دهد. برای داشتن ساختمان مستحکم، اجرای فونداسیون اصولی و ایمن الزامی است.
فونداسیون با انتقال بار ساختمان به زمین باعث می شود که ساختمان به مقدار زیاد نشست نکند و در شرایطی که این اتفاق افتاد از نشست نامتقاون جلوگیری کند. فونداسیون طوری طراحی می شود که با فشار ساختمان، بخش زیرین بنا دچار شکستگی نشود. همچنین موجب می شود درصورت وارد شدن فشاری از جوانب ساختمان، بنا واژگون نشود. به صورت کلی یک بخش هایی در ساختمان برای تحمل و انتقال نیروهای فشاری و کششی کاربرد دارند. این بخش ها شامل تیر، سقف، ستون و شالوده می باشد. پی به آن بخش از سازه و خاک می گویند که این وظیفه را بر عهده دارد.

ساختمان های در حال احداث فونداسیون تهران

ابعاد فونداسیون

میزان بار وارده، جنس و مقاومت خاک و همینطور نوع مصالح مورد استفاده تعیین کننده ابعاد فونداسیون می باشد. اگر فشار بار زیادتر و مقاومت خاک کمتر باشد، باید ابعاد فونداسیون بزرگتر باشد و بالعکس.
بیشترین مقدار بار وارد بر ساختمان عبارتند از بارهای مرده یا همان وزن سازه، بار زنده یا بار بوجود آمده از اجزای متحرک و بار زلزله (بار جانبی).

مراحل فونداسیون

پی کنی و گودبرداری
اجرای بتن مگر
آرماتوربندی
قالب بندی
بتن ریزی
همه ی این مراحل در ساختمان های در حال احداث فونداسیون تهران در حال انجام است.

پی کنی و گودبرداری

قبل از اجرای فونداسیون قاعدتا نیاز است که که گودبرداری انجام شود. پی کنی یکی از بخش های اساسی در روند ساخت ساختمان می باشد. گودبرداری یعنی حذف خاک های اضافی و پستی بلندی های زمین تا رسیدن به خاک و سطح مناسب. از آنجایی که نقش فونداسیون انتقال وزن ساختمان به زمین می باشد، در نتیجه باید خاک زیر ساختمان مقاومت لازم را داشته باشد تا نشست نکند.

بتن مگر

بتنی با عیار کم سیمان (حدود۱۵۰) که ضخامت آن ۱۰ سانتی متر می باشد را بتن مگر می گویند. اسم دیگر آن بتن نظافت یا بتن لاغر می باشد. بتن مگر در زیر فونداسیون جایگذاری می شود. هدف از اجرای آن این است که بتن اصلی فونداسیون با سطح خاک برخورد نداشته باشد. هدف دیگر آن بوجود آوردن سطح صاف برای انجام شالوده می باشد. اگر به ساختمان های درحال احداث فونداسیون تهران سری بزنید مانند عکس زیر می توانید اجرای بتن مگر را ببینید.

ساختمان های در حال احداث فونداسیون تهران

آرماتوربندی

نقش میلگردها و آرماتوربندی در فونداسیون، مستحکم کردن و پیشگیری از نشست ساختمان می باشد. اگر چیدمان و جایگذاری میلگردها به درستی اجرا شود، وزن ساختمان به صورت یکنواخت به زمین منتقل می شود. میگلرد های مورد استفاده در فونداسیون دو نوع هستند، تقویتی و سراسری.

قالب بندی

برای بتن ریزی نیاز به قالب بندی و آرماتورگذاری داریم. این عملیات مقداری زیادی از هزینه های ساخت بنا را شامل می شود. نقش قالب بندی این است که ملات مورد استفاده هدر نرود و در قالب محصور شود. قالب بندی انواع مختلفی دارد از جمله قالب بندی فلزی، چوبی و آجری که هرکدام مزیت های خودشان را دارند.

بتن ریزی

بعد از انجام مراحل آرماتور بندی، قالب بندی و قراردادن پایه ی ستون ها و اقدامات دیگر، مرحله آخر ریختن بتن فونداسیون می باشد.
قبل از بتن ریزی باید ملزومات مورد نیاز این عملیات را محیا کنیم؛ مثل ویبراتور، بیل، ماله و لباس ایمنی از جمله عینک و چکمه. همچنین نیاز است تعداد نمونه ها به آزمایشگاه اعلام شده باشد.
بهتر است کارخانه بتن به محل پروژه نزدیک باشد تا در کمترین زمان به محل ارسال شود و همینطور عیار بتن مشخص شده باشد.
برای روان کردن بتن هرگز از آب استفاده نکنید، حتما باید روان کننده های استاندارد به کار برده شود.

نکاتی برای اجرای پی

اگر سطح آب های زیرزمینی بالا باشد باید زیرزمین را از نقشه ی ساخت حذف کنیم.
اگر پروژه در محلی است که خاک زیر ساختمان ضعیف می باشد، نباید از سازه بتنی استفاده کرد چون سنگین می باشد.
درصورت وجود خاک رس منبسط شونده در آن محل، باید از اصول خاصی برای خاک ریزی پیروی کرد.
در محل هایی که خاک آلی به مقدار زیاد وجود داشته باشد، لازم است که پی پایین تر از این لایه ها ساخته شود.
به نوع سیمان مورد استفاده و نسبت آب به سیمان باید دقت شود مثلا در محیط های خورنده شدید نیاز است که سیمان تیپ پنج را به کار برد.

فرق فونداسیون و پی

قسمتی از سازه که وزن سازه را تحمل میکند و همچنین از بستر خود محافظت می کند، فونداسیون یا شالوده می گویند. در حالی که به فونداسیون سطحی که فقط از روسازه محافظت می کند، پی می گویند.

مقاومت در برابر زلزله با فونداسیون

راه های مختلفی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله وجود دارد یکی از این راه ها استفاده از فونداسیون شناور می باشد. این ایده اولین بار توسط معماران ایرانی اجرا شده است. در این روش فونداسیون را جدا از ساختمان اجرا میکنند و فقط با یک صفحه ی فولادی به هم وصل می کنند. بدین صورت نیروی زلزله به ساختمان فشار کمتری وارد می کند. این مهندسی تا ۷ ریشتر زلزله را تحمل می کند. این نوع فونداسیون ضد زلزله از دو پی تشکیل شده یکی از جنس سنگ ساخته شده که روی پی دیگر که از سنگ و ملات و ساروج می باشد، میلغزد. بدین شکل از شدت لرزش می کاهد. از بناهای قدیمی که از این فناوری در آن استفاده شده می توان به تخت جمشید و مسجد جامع تبریز و منار جنبان اشاره کرد.

پست قبلی

ساختمان های در حال گودبرداری تهران

پست بعدی

ساختمان های درحال اسکلت بندی تهران

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک