برج میلاد در تهران

برج میلاد

برج میلاد :

برج میلاد، در شهر تهران منطقه شمال غربی واقع شده است ، که به عنوان بلندترین برج در ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان است. ارتفاع برج میلاد، ۴۳۰ متر می باشد. برج میلاد ،به عنوان بیستمین سازه بلند نامتکی (سازه‌هایی بدون نگه‌دارنده‌ای همانند سیم و دکل) است و مقام نخست از نظر وسعت کاربری سازه راس برج با زیربنای ۱۳۰۰۰ متر را دارد.

در سال ۱۳۷۰، طرح ساخت این پروژه مطرح و در سال ۱۳۷۶ ساخت آن آغاز شد. مراحل ساخت برج میلاد ۱۱ سال طول کشید و سرانجام، در ۱۶ مهر ۱۳۸۷ افتتاح شد.

ده سال از ساخت برج میلاد می‌گذرد، این برج به یکی از نمادهای شهر تهران مبدل شده است که از همه جای شهر دیده می‌شود و در کنار جاهای دیدنی مانند ایران مال، پل طبیعت، دریاچه چیتگر، بام لند، پارک ملت و … یکی از قطب‌های تفریحی تهران نیز به شمار می‌رود.

برج میلاد دارای ۱۲ طبقه دارد و مساحتی بالغ بر ۱۲ هزار متر مربع است. بازدید از برج میلاد برای هشت طبقه امکانپذیر بوده و چهار طبقه دیگر برای استفاده‌های فنی، ایمنی، مخابراتی و رسانه‌ای ساخته شده‌اند

ویژگی های برج میلاد :

برج میلاد تهران به عنوان یکی از جاذبه های توریستی ایران می باشد ، از معماری منحصر به‌ فرد و دقت این پروژه ساخت بسیار بالایی برخوردار است. هر بلاک بتنی به کار رفته در این ساختمان و هر جوش انجام شده، شناسنامه مخصوص خود را دارد. وزن این سازه در حدود ۱۵۰ هزار تن است.

دقت مهندسی و اجرایی این برج منحصر به ‌فرد است. ابزارهایی در قیمت پی و بدنه این برج به کار رفته که تا به صورت دقیق عملکرد نیروهای وارد شده بر ساختمان را بررسی کنند. این برج دربرابر جریان‌های هوا تا سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت و تندبادهای لحظه‌ای تا سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت مقاوم است.

معماری و شکل برج میلاد طوری است که از سه ساختمان اصلی تشکیل شده. ساختمان پای برج که به ساختمان لابی هم معروف است، شفت یا بدنه اصلی که با آسانسورهای پرسرعتی که داخل آن نصب شده، ارتباط با بالای برج را برقرار می‌کند و بالاخره ساختمان بالای برج که به «راس» معروف است و جذابیت اصلی برج میلاد به بودن در این ساختمان خلاصه می‌شود.

بخش های مختلف برج میلاد :

۱.لابی برج میلاد :

این ساختمان در قسمت پایینی برج میلاد قرار گرفته و ۶ طبقه دارد. وسعت این ساختمان در حدود ۱۷ هزار متر مربع است. طبقه‌های اول، دوم و زیر طبقه همکف متعلق به امکانات تاسیساتی و مرکز داده‌های برج است. طبقه همکف هم محل پذیرش بازدید کنندگان از برج است. مرکز خرید برج میلاد در این قسمت قرار گرفته و  ۸۳ واحد تجاری را در خود جای داده است.

۲. بدنه اصلی :

بدنه اصلی برج میلاد که به شفت هم معروف است، فقط برای عبور تاسیسات و آسانسورهای پرسرعت طراحی شده. ۶ آسانسور در این ساختمان تعبیه شده که ساختمان لابی را به ساختمان راس وصل می‌کند. البته سنسورهایی مانند سنسور اندازه گیری آلودگی هوا و دوربین‌های کنترل ترافیک هم در این قسمت نصب شده اند.

۳. راس برج :

سازه ای که در بالای برج قرار دارد حدود ۲۱۰۰ تن وزن دارد که از مهم‌ترین بخش برج هم به حساب می‌آید، ساختمان بالای برج نام دارد. این ساختمان بزرگ‌ترین سازه راس در بین همه برج‌های مخابراتی دنیا را با خود به یدک می‌کشد. ساختمان راس برج، از ۱۲ طبقه تشکیل شده و ۱۲ هزار متر مربع هم وسعت دارد. بیشتر قطر برج ۶۰ متر است که در این ساختمان و در ارتفاع ۲۸۴ متری واقع شده. این سازه از دو قسمت اصلی تشکیل شده که سبد فلزی و سازه فوقانی نام دارند.

این ساختمان طبقات ابتدایی آن منطقه‌ای امن در مواقع آتش سوزی و بحران است و در طبقه دوم و سوم هم تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان قرار گرفته است. بخش‌هایی مثل گنبد آسمان، سکوی دیده باز، سکوی دید بسته و رستوران گردان برج که مهم‌ترین امکانات برج به حساب می‌آیند، در این سازه قرار گرفته‌اند.

قسمت های داخلی برج میلاد تهران:

۱. موزه شهرداری برج میلاد و سکوی دید بسته :

موزه شهرداری برج میلاد در طبقه چهارم واقع شده و امکان دید عالی از ارتفاع ۲۶۱ متری را برایتان فراهم می‌آورد. اگر دوست دارید بالای برج میلاد بروید ولی کمی ترس از ارتفاع دارید، به سکوی دید بسته بروید که در محیطی کاملا سرپوشیده، نمایی جذاب از تهران را ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از فضاهای جالب توجه در این طبقه موزه شهرداری است. دست نوشته‌های قدیمی ایران، هدایایی که در دوره‌های مختلف به شهرداری اهدا شده است، از جاذبه‌های این موزه است. کره‌های قدیمی قرن ۱۷ تا ۲۰ میلادی که از موزه ژرژ پمپیدو خریده شده است نیز در موزه شهرداری برج میلاد قرار دارند و بسیار دیدنی هستند.

۲.موزه مشاهیر برج میلاد:

این موزه در طبقه پنجم برج میلاد و در ارتفاع ۲۷۱ متری از سطح زمین! این موزه شامل مجسمه‌های سیلیکونی از مشاهیر ایرانی است که توسط دکتر علیرضا خاقانی ساخته شده‌است. مجسمه افرادی چون پروین اعتصامی، ستارخان، کمال‌الملک، و… در این موزه به نمایش درآمده‌اند.

۳. سکو باز در برج :

در طبقه هفتم و در ارتفاع ۲۸۰ متری، می‌توانید در فضایی روباز و با دید ۳۶۰ درجه، شهر تهران را تماشا کنید. برای داشتن دید بهتر، دوربین‌هایی در بالکن قرار داده شده که کمک می‌کند تصاویر واضح‌تری داشته باشید. استعمال دخانیات و استفاده از مواد غذایی در این بخش ممنوع است.

در این طبقه، همچنین ماکت‌های برج‌های بلند مخابراتی جهان و میل‌های قدیمی ایران قابل رویت هستند. یکی از نوستالژیک‌های جذابیت‌ها نیز شهرفرنگ است که در آن تصاویری از تهران قدیم وجود دارد.

۴. گنبد آسمان :

این گنبد یک اثر هنری از دکتر رضا یحیایی است، گنبدی شیشه‌ای به ارتفاع ۱۳ متر، که سیر تکامل هنر و فرهنگ نه هزار ساله ایرانی از زمان امپراتوری‌های بزرگ تا دوره معاصر را در دل دوازدهمین طبقه از برج میلاد جای داده است. تم این طراحی‌ها، براساس چهار عنصر اصلی باد، خاک، آتش و آب و همچنین مفاهیم زندگی و عشق و صلح و مرگ و مبارزه و عدالت است.

این طبقه که در ارتفاع ۳۰۲ متری ساخته شده، به پرچم‌های بارگاه‌های ائمه مزین است. گنبد آسمان دارای امکان بازدید عمومی است. هزینه بلیط برج میلاد، در پکیج‌هایی طراحی شده که امکان بازدید از موزه شهرداری، موزه مشاهیر، گنبد آسمان و سکوی دید باز و بسته را به قیمت ۳۵ هزار تومان ارائه می‌دهد.

محوطه برج میلاد و کاربرد هریک :

محوطه و فضای خارجی برج نیز، دارای امکانات متعدد تفریحی و خوشگذرانی‌های جذاب است. جشنواره‌ها و کنسرت‌های فضای باز، رستوران‌های متعدد ایرانی و فرنگی، کافه تریا، نورپردازی‌های چشم‌نواز در سراسر محوطه، آب‌نمای زیبای برج میلاد، آبشار برج که در ورودی شرقی قرار دارد، نمایشگاه‌هایی که به هنرمندان صنایع دستی اختصاص یافته، تنها نمونه‌هایی چند از جذابیت‌های محوطه است. می‌توانید ساعتی را در محوطه به گشت و گذار بپردازید و امکانات این بخش استفاده کنید، عکاسی کنید و یا از تفریحات موقتی هیجان انگیز آن مثل بانجی جامپینگ، جنگ‌های شادی، دوچرخه سواری، مسابقه‌های نقاشی کودکان، بادبادک بازی، و… لذت ببرید.

پارک دلفین ها برج

مرکز همایش‌های بین‌المللی برج

سالن‌های سینمای برج

پینت بال برج میلاد تهران

پست قبلی

چیلر و انواع آن

پست بعدی

برج آزادی نماد تهران

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30