راه اندازی سامانه پایش مصرف انرژی

صفحه اصلیخبرراه اندازی سامانه پایش مصرف انرژی
akharin ajor
تحریریه آجر رو آجر
سامانه پایش مصرف انرژی

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مورد الزام راه اندازی سامانه پایش مصرف انرژی صحبت کرد. محمد مهدی حیدری گفت: برای اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان، باید در وهله اول به پایش و تحلیل ساختمان های عمومی و دولتی و سپس به تحلیل مصرف انرژی در ساختمان های مسکونی بپردازیم.

بر اساس گزارش اخبار ساختمان، حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مورد الزام راه اندازی سامانه پایش انرژی بنا به تکالیف قانونی مرکز تحقیقات توضیح داد. وی افزود: مسئله ی راه اندازی سامانه پایش انرژی در ساختمان ها موضوعی است که بر اساس قوانین بالادستی ضروری شده است. این مورد هم شامل ساختمان های ساخته شده و هم بناهایی که در حال ساخت هستند می شود.

محمد مهدی حیدری ادامه داد: قرار شده بود که اطلاعات مصرف انرژی ساختمان ها در سامانه ملی پایش اطلاعات مصرف انرژی به شکل برخط ثبت شود تا امکان تحلیل مصرف انرژی ساختمان ها توسط مرکز وجود داشته باشد. بدین شکل می توان راهکارهای مناسب را در خصوص این موضوع ارائه داد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم از سوی مراجع زیربط و سازمان برنامه و بودجه کشور، مبحث راه اندازی سامانه مصرف انرژی در ساختمان ها به مدت ۲ سال است که مغفول مانده است.

سامانه پایش مصرف انرژی در ۱۰ ساختمان بزرگ تهران

سرپرست مرکز تحقیقات گفت: با وجود عدم حمایت مالی، مرکز با تکیه بر منابع و ظرفیت های موجود، در خصوص راه اندازی فاز اول این سامانه اقدام کرده است. در حال حاضر برای ارزیابی مصرف انرژی در ۱۰ تا از ساختمان های بزرگ پایتخت، کنتورهای هوشمند نصب شده است تا به شکل برخط اطلاعات مصرف انرژی آنها را رصد کند.
همچنین حیدری افزود: اطلاعات مربوط به اقدامات انجام شده در زمینه بازرسی و ممیزی انرژی تعدادی از ساختمان های بزرگ که در خصوص اجرای راهکارهای اصلاحی اقدام کرده و موفق به صرفه جویی های قابل ملاحظه در مصرف انرژی شده اند، وارد شده است. همچنین اطلاعات ملکی ۴۰۰ ساختمان دیگر در سطح تهران را در این سامانه بارگذاری کردند، اما به دلیل عدم تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه ادامه فعالیت ها متوقف شده است.

وی افزود: از آنجایی که به موجب قوانین، مقررات و آئین نامه های متعددی مثل آئین نامه اجرائی صرفه جویی در مصرف انرژی، تصویب نامه الگوی مصرف برق و گاز طبیعی، آئین نامه اجرائی جزء یک بند الف ماده ۴۴ قانون برنامه ششم توسعه کشور و آئین نامه اجرائی ضوابط صرفه جوئی در مصرف انرژی، تاکید شده است که کلیه ساختمان ها (بخصوص ساختمان های عمومی و دولتی)، باید از نظر میزان مصرف انرژی پایش شوند، راه اندازی این سامانه می تواند نقش مهمی در تحقق اهداف قانونگذار و همچنین در اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان داشته باشد.

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک