شیشه سکوریت و کاربرد های آن

شیشه سکوریت
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ بروزرسانی شده است.

شیشه سکوریت :

شیشه سکوریت یا میرال، که به عنوان شیشه های نشکن نیز از آن میتوان یاد کرد. این نوع شیشه طی فرآیندی خاص تولید و ساخته میشوند. مقاومت این شیشه حدود سه تا هفت برابری نسبت به شیشه های ساده باشد. مقاومت بالا سبب افزایش چشمگیر کاربرد شیشه های نشکن در صنایع مختلف شده است.

شیشه های سکوریت با استفاده از فرآیند شوک حرارتی تولید می شوند. این نوع شیشه نسبت به شیشه های معمولی در مواجهه با حرارت و ضربه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

شیشه میرال در صورت شکسته شدن به قطعه های ریز و بدون لبه های تیز تقسیم می شود. سکوریت کردن شیشه طی فرآیندی است که می تواند بر روی انواع شیشه ها (رنگی، رفلکس، لعاب دار و …) انجام بگیرد.

مزایای شیشه سکوریت :

۱-مقاومت بالا در برابر ضربه از جمله مهم ترین ویژگی شیشه های سکوریت محسوب می شود.

۲-در صورت شکسته شدن شیشه، شیشه سکوریت به قطعات کوچک با لبه‌های صیقلی تبدیل می‌شود که قدرت برش ندارند.

۳- شیشه معمولی در مقایسه باشیشه های سکوریت در مقابل شکستگی مقاومت بیشتری دارد، مقاومت مکانیکی آن بیش از ۵ برابر می‌گردد.

۴-شیشه سکوریت در برابر تغییرات ناگهانی آب و هوا مقاوم می باشد. مقاومت این نوع شیشه ها در برابر شوک حرارتی زیاد است. استحکام شیشه ها در برابر سرد و گرم شدن بالا است.

۵-به راحتی می توان از آن ها به عنوان شیشه هایی دکوراتیو استفاده کرد. زیرا در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار موجود است.

فرآیند سکوریت کردن شیشه :

۱-عملیات حرارتی:

از گرم کردن یکنواخت شیشه های معمولی تا دمایی که شیشه به حد نرمی (بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد) می رسد. شیشه گرم دیده بوسیله دمنده هوای سرد به دو سطح شیشه سریعاً سرد می‌گردد. در این عملیات شیشه را تا به حد نرم شدن در بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داده، سپس سریعاً به دو سمت شیشه هوای بسیار خنک دمیده می‌شود.

۲-خنک کردن شیشه :

رویه سطوح بیرونی شیشه که سریع تر از لایه‌های داخلی شیشه سرد می شوند. این امر سبب استحکام و مقاومت بیشتر شیشه می‌گردد.در خلال سرد شدن، سطوح شیشه سریع تر از مرکز آن سرد شده که موجب ایجاد تنش‌های دائمی و در نتیجه استحکام شیشه می‌گردد.

انواع کوره‌های حرارتی به دو صورت شیشه میرال یا سکوریت تولید میکنند :

۱- کوره‌های کانوکشن :

 این روش به نسبت سایر روش ها گرانتر بوده ولی به دلیل القای گرما به وسیله گرمای هوا ی درون کوره سکوریت یکدست و با کیفیت بهتری تولید میشود.

۲- کوره‌های المنتال:

کوره‌های المنتال کوره‌های هستند که گرما با المنت به شیشه القا می‌گردد.

کاربرد های شیشه سکوریت در صنعت ساختمان :

۱- درب های ساختمان ها :

به منظور حفظ و ایجاد ایمنی در محیط های تجاری و مسکونی و اداری، شیشه‌ های مورد استفاده در ساختمان و درب های ثابت یا کشویی، صرف نظر از اندازه باید از نوع سکوریت استفاده می شود.

۲-شیشه سکوریت در پنجره ها:

این نوع شیشه ها در پنجره های ثابت و یا متحرک توصیه میشود از شیشه های نشکن استفاده شود. در صورت شکستگی به کسی آسیب نرسد. در نصب پنجره های سرتاسری و  قدی که جان پناه آن کم باشد قابل استفاده می باشد.

۳-شیشه سکوریت در پله ها:

پله از جمله پر خطرترین پرتگاه در ساختمان محسوب میشود. جهت نصب حفاظ از نرده استیل راه پله از نوع نشکن که مقاومت بیشتری در برابر شکستگی دارد استفاده نمایید.نوع نشکن برای تمام شیشه های مجاور پله ها و پاگرد باید استفاده شود؛ چرا که ، ایمنی بیشتری دارند. در هنگام سقوط افراد، از شکستگی سریع و آسیب زیاد افراد جلوگیری مینماید.در پله ها و فضاهای مجاور پله ها از شیشه های نشکن استفاده شود تا میزان خسارت ها کاهش یابد.

۴-استفاده از شیشه سکوریت در مناطق مرطوب:

احتمال شکستن و سقوط ناگهانی افراد در مکان های مرطوب از جمله کابین دوش و یا وان آب داغ یا سونا بالاست. این مکانها از شیشه های نشکن توصیه می شود.به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شکستگی و حرارت دارد برای استفاده در ساختمانها و شیشه حمام، پنجره و … مناسب است.

۵-سایر کاربرد شیشه سکوریت :

در ساخت نرده شیشه ای یا حفاظ شیشه ای به به منظور جلوگیری از سقوط افراد، شیشه راه پله، شیشه پله فرار، شیشه جان پناه، شیشه دور دوشی حمام، تراس شیشه ای، بالکن شیشه ای، حمام شیشه ای، کف پله شیشه ای، استیج شیشه ای، پارتیشن شیشه ای، جداساز شیشه ای، شیشه ویترین مغازه ها، بانک ها و فروشگاه ها و… استفاده می شود.

پست قبلی

بازاریابی صنعت ساختمان

پست بعدی

نمای کرتین وال و روش های اجرایی آن

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30