مراحل اخذ جواز یا پروانه ساخت

اخذ جواز ساختمان
این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ بروزرسانی شده است.

اخذ پروانه ساخت یا جواز

پروانه یا جواز ساختمان سندی معتبر می باشد که قبل از انجام هرکاری ملک یا وکیل مالک درخواست به شهرداری داده می شود و در صورت انجام مراحل اداری صادر شود انجام هرگونه عملیات ساخت وساز و تخریب و گودبرداری بدون پروانه ساختمانی خلاف قانون بوده و شهرداری ها و مراجع کنترل ساختمان  ها موظف به متوقف کردن ساخت و ساز ساختمان های بدون پروانه می باشند.

دلیل اخذ پروانه ساختمان عبارتند از :

۱-ساخت و ساز به صورت کاملا قانونی

۲-براساس مشخصات شهرسازی برابر آیین نامه ها و ضوابط طرح جامع شهر،

۳- جهت بهره مندی از تسهیلات بانکی ( دریافت وام)

۴-بیمه شدن کلیه عوامل مشترک در ساخت و ساز اعم از نیرو های انسانی و ابزار الات و…. در صورت بروز حوادث ساختمانی  و جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی برای ساختمانهای مجاور

۵-کنترل هزینه های اضافی با استفاده از محاسبات مهندسی و تجارب مهندس مشاور

امروزه دفترچه های شناسنامه ساختمان از طرف شهرداری تهیه و دراختیار متقاضیان قرار می گیرد.

این شناسنامه های ساختمان شامل اطلاعاتی از جمله : هویت هر ساختمان و بیوگرافی آن به طور کامل با ذکر تمام مطالب مربوط به شهرداری صادرکننده، نوع و شماره و تاریخ صدور و مشخصات ، محل احداث، هویت مالک، نوع مالکیت، مهندس ناظر و محاسب و تاسیسات، ابعاد چهارگانه پلاک، کروکی و مساحت زمین، نوع استفاده، میزان تراکم، مشخصات طبقات، وضع پارکینگ، اصلاحات و تغییرات و نحوه تمدید عوارض گوناگون وصول شده، گواهی های نداشتن خلاف صادر و گواهی پایان ساخت می باشند.

مراحل گام به گام اخذ جواز :

برای کسب جواز ساختمان، مالک و یا وکیل وی می تواند این مراحل را طی کند، اما از آن جایی که طی کردن این مراحل زمانبر می باشد و تجربه نیازمند است، پیشنهاد میگردد که از شرکت های مشاور متخصص کمک بگیرند. این شرکت ها به عنوان وکیل قانونی شما پیگیر کسب جواز ساختمان شما را برعهده می گیرند.

مرحله اول :

تکمیل پرونده جواز در دفاتر خدمات الکترونیک در منطقه مربوطه:

مدارک مورد نیاز شامل : (سند مالکیت، نامه اداره املاک (مقاوله)، نامه سازمان اوقاف (در صورت اوقافی بودن ملک) و سند واگذاری شهری، اصل مدارک و کپی  شناسنامه مالکین و یا وکالت نامه، پرداخت فیش های عوارض و نوسازی اصل و کپی، گواهی انحصار ورثه اصل و کپی، اصل فیش آب و برق و گاز و تلفن، نقشه های طرح تفصیلی، ) برای تشکیل پرونده اولیه الزامی می باشد و همچنین بعد از تشکیل پرونده مامورین شهرداری از ملک بازدید می شود و ابعاد و اندازه دقیق ملک ثبت در پرونده می شود.

مرحله دوم :

صدور دستور نقشه توسط گزارش مامور شهرداری :

مأمور شهرداری بعد از بازدید و مشاهده از زمین و ملک موجود گزارش خود را تحویل شهرداری می دهد و طبق آن برگه ای تحت عنوان دستور نقشه به شما تحویل داده می شود. دستور نقشه شامل  اطلاعاتی مانند اصلاحیه، تعداد طبقات قابل ساخت و مساحت هر طبقه و تعداد واحد هر طبقه مشخص می گردد. طبق این اطلاعات و نوع پهنه بندی ملک، عرض گذر و سایر اطلاعات دقیق زمین مشخص می شود.

مالک باید پس از دریافت دستور نقشه، این برگه را به مهندس مشاور پروژه تحویل دهد تا طبق آن طراحی  آغاز شود.

مرحله سوم :

طراحی دقیق کلیه نقشه ها توسط مهندس مشاور :

مهندس معمار باید طبق دستور نقشه، پلانی طراحی کند که در آن ضوابط شهرداری، ضوابط آتشنشانی و مقررات ملی ساختمان رعایت شود. همچنین نقشه های معماری باید در راستای طراحی سازه و با هماهنگی با مهندسین عمران پیش برود، تا طرحی زیبا، پایدار و کارآمد حاصل شود.

مهندسین مشاور بعد از تهیه نقشه ها به دفتر الکترونیک نقشه هار ا ارسال کرده و در این مرحله ایراد های موجود در نقشه مشخص و توسط مهندسین مشاور رفع می گردد و مجددا برای دفتر الکترونیک ارسال میگردد و نقشه ها تاییدیه لازم را دریافت میکند.

مرحله چهارم :

پرداخت عوارض و دریافت جواز :

بعد از برطرف کردن نقص و ایراد نقشه ها و دریافت تاییدیه نقشه از سوی شهرداری مالک باید عوارض تخریب  و نوسازی ساختمان را پرداخت نماید.  میزان این عوارضی بسته به شهر و منطقه ای که زمین درآن واقع شده، تعداد طبقات ساختمان و مساحت ملک و تعداد پارکینگ ها بستگی دارد.

مرحله پنجم :

تهیه مدارک پیش نویس :

بعد ازپرداخت عوارض و دریافت تأییدیه پرداخت عوارض تخریب و نوسازی به تهیه‌ی مدارک پیش‌نویس پروانه ساختمانی می‌رسد.این مرحله به عهده مالک یا وکیل وی می باشد. مالک در دفتر خدمات تقاضا فرم مهندس ناظر را پر میکند و قرار داد میان مهندس ناظر و مالک بعد از انعقاد، (قرارداد و تعهد ناظر نسبت به اصلاحیه ها و)قرارداد ها به دفتر الکترونیک تحویل دهد.

مرحله ششم:

صدور جواز و پروانه تخریب و نوسازی :

پروانه ساختمانی شما می بایست تاییدیه چهار رشته (مهندس معمار و سازه و برق و مکانیک ) را از دفتر خدمات الکترونیک دریافت کند.زمان اعتبار پروانه ساختمان ۲ سال از تاریخ صدور جواز است که تا ۲ سال دیگر هم قابل تمدید خواهد بود.بعد از دریافت پروانه ساخت یا جواز عملیات تخریب و گودبرداری آغاز می گردد.

پست قبلی

ماستیک

پست بعدی

ورق فولادی

در مورد بانک اطلاعات ساختمان سوالی دارید؟
کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند…


بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر، بازار هدف کسب و کار ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان آجر رو آجر از سال  1385 فعالیت خود را در زمینه شناسایی بازار ساخت و ساز آغاز نموده است. آجر رو آجر همواره در تلاش است پروژه های ساختمانی را از آغاز فرآیند ساخت و ساز شناسایی نموده و بازار هدف کسب و کار های ساختمانی را فراهم نماید.

مجوز ساماندهی
مجوز نماد اعتماد الکترونیک

دسترسی سریع

تماس با آجر رو آجر

فروش و پشتیانی همه روزه از ساعت 9 الی 17:30
پنج شنبه ها 9 الی 13:30